Facebook


Instagram

Svevia bygger för ny järnväg i Sundsvall


2021-04-12

Svevia bygger nytt järnvägsspår i Sundsvall, mellan Ådalsbanan och Tunadalsspåret.
Bild: Svevia
Svevia bygger nytt järnvägsspår i Sundsvall, mellan Ådalsbanan och Tunadalsspåret.

Svevia har fått uppdraget att bygga ny järnväg mellan Ådalsbanan och Tunadalsspåret. Det nya spåret ska skapa mer effektiva godstransporter till och från Sundsvalls hamn och avlasta Ådalsbanan. Projektet utförs på uppdrag av Trafikverket.

Projektet kommer att starta kring månadsskiftet april-maj och omfattar anläggning av två kilometer järnväg med enkelspår, två broar, samt anläggning av anslutande vägar.

– Inledningsvis handlar det om stora mängder jordschaktning och sprängning av berg för att bryta marken där spåret ska anläggas. Bergmaterialet kommer att krossas på plats och återanvändas för att bygga upp själva järnvägsbanken, säger Magnus Skoglund, Svevia.

Svevias uppdrag är en utförandeentreprenad och omfattar allt anläggningsarbete upp till näst sista lagret makadam innan själva järnvägsspåret ska anläggas.

– I takt med att järnvägsbanken växer fram ska vi bygga två järnvägsbroar. Den ena över Johannesdalsvägen och den andra över gång- och cykelvägen genom området Maland. Vi kommer också att behöva riva ett par fastigheter och bygga nya anslutningsvägar, lokalgator samt en gång- och cykelväg, fortsätter Magnus Skoglund.

Spåret ska anläggas bakom Birsta handelsområde och ansluta till SCA containerhamn och Sundsvall logistikpark. Anläggningsarbete som sker i anslutning till järnväg, är enligt honom alltid förknippat med risker särskilt när det utförs i ett område som det här med pågående verksamhet.

– Säkerheten går alltid först och vi kommer att ha stort fokus på att skapa säkra arbetsmiljöer och att säkerställa så att intilliggande verksamhet kan fortsätta med så liten påverkan som möjligt. I samband med att spåren ska anslutas till varandra kommer tågtrafiken tillfälligt att stoppas.

Entreprenaden är uppdelad i flera delar, där det mesta av Svevias arbete kommer att utföras under åren 2021 och 2022. Under 2023 sker avslutande arbeten med bland annat plantering.

– Just nu arbetar vi för att finslipa planeringen av uppstarten. Projektet består av flera delar och flera olika typer av anläggningsarbete som behöver utföras parallellt och i rätt ordning för att det ska bli ett effektivt och framgångsrikt projekt, säger Magnus Skoglund, Svevia.

Hela spåranläggningen förväntas vara klar i mitten av 2024. Kontraktet är värt cirka 150 miljoner kronor.


Källa: Svevia


Skriv ut





Hector Rail blir samarbetspartnern när FlixTrain kommer till Sverige

Hector Rail blir bolagets samarbetspartner på den svenska tågmarknaden när tå...

Läs mer
iNFOSPREAD


Nästa år börjar Transdev köra Roslagsbanan

Förra veckan signerade Trafikförvaltningen i Region Stockholm och Transdev trafikavtalet...

Läs mer
Zbloc


Nytt samarbete mellan SJ och Hertz ska förenkla hemestern

När allt fler vill semestra i Sverige är det viktigt att skapa förutsättningar...

Läs mer
SBS Betong 550
Visionsbild över den nya tågdepån i Nässjö, där man ska utföra service och underhåll av länets tåg (bilden är en illustration).

NCC har byggstartat ny tågdepå i Nässjö

NCC har i samverkan med Region Jönköpings län påbörjat byggandet av en ny...

Läs mer
Zinga
Ny räls ligger vid Stigs Gård.

125 000 meter ny räls kommer nu till upprustningen mellan Gävle och Söderhamn

Inför den stora upprustningen av järnvägen mellan Gävle och Söderhamn i...

Läs mer
Europakorridoren


Fortsatt lågt resande och nöjdare SJ-kunder

Resandet under årets första kvartal har legat på en fortsatt låg nivå...

Läs mer
Kregis 550
Överenskommelsen mellan Mälardalstrafik och SJ innebär att trafiken på de fyra Mälartågslinjerna kommer att rulla som vanligt i höst.

Överenskommelse säkrar höstens tågtrafik i Mälardalen

Mälardalstrafik och SJ har slutit en överenskommelse som säkrar den samhä...

Läs mer
DLMASKIN550


Green Cargo och SSAB i förnyat treårsavtal

SSAB och Green Cargo fortsätter sitt samarbete gällande de årliga transporterna om...

Läs mer
Vattenfall


Mer långväga gods än någonsin transporteras klimatsmart

Nu tar APM Terminals Gothenburg emot mer långväga gods än någonsin via jä...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Elpress 1











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se