Facebook


Instagram

Trafikverkets förslag är otillräckligt enligt Region Skåne


2021-12-01

Bild: Region Skåne

Under tisdagen Trafikverket presenterat sitt förslag till nationell infrastrukturplan för Sverige för åren 2022-2033. Planen omfattar åtgärder för totalt 799 miljarder kronor.

Trafikverket föreslår bland annat att bygga en ny stambana mellan Lund och Hässleholm. Däremot finns det inga satsningar på Skånebanan mellan Kristianstad och Hässleholm eller på Ystadbanan.

– Skåne och Sverige behöver större visioner än de otillräckliga förslag som Trafikverket kommit med, säger Anna Jähnke (M), regionråd och ordförande för regionala utvecklingsnämnden i Skåne.

– Region Skåne och skånska kommuner erbjöd sammanlagt en miljard i samfinansiering av bland annat Helsingborg-Maria, Ystadbanan och Skånebanan men trots detta missar Trafikverket i det regionala erbjudandet och de regionala behoven, säger Anna Jähnke.


Åtgärder i Skåne
Av de totalt 28 miljarder kronor som Trafikverket föreslår ska gå till åtgärder i Skåne går två tredjedelar till den nya stambanan. Trafikverket föreslår utöver det inga nya statligt finansierade åtgärder i Skåne.

– Vi hoppas att regeringen tar ett helhetsgrepp om Trafikverkets förslag och kan inkludera investeringar som är nödvändiga för att få skånsk och svensk infrastruktur att fungera. Skåningarna måste få bättre tillgång till arbetspendling, tåg som går i tid och vägar som håller måttet. Därför tycker vi att regeringen även bör inkludera det skånska erbjudandet om en miljard kronor i sam- och medfinansering till nya spår i Skåne, avslutar Anna Jähnke (M).


Förstärka landanslutningarna till Öresundsbron
Trafikverket föreslår också att landanslutningarna till Öresundsbron ska förstärkas med omkring 1 miljard kronor. Dessa medel tas från Öresundsbron själv och inte ur statsbudgeten. De 16 miljarder kronor som Trafikverket anslår till en ny stambana mellan Lund och Hässleholm täcker dock endast hälften av vad sträckan beräknas kosta. Därför kommer sträckan inte bli klar förrän långt efter planperiodens slut 2033.

– Den fasta förbindelsen genom Fehmarn Bält mellan Danmark och Tyskland öppnar redan 2029 och ändå lyser satsningarna för att ta emot den ökade godstrafiken med sin frånvaro. En halv stambana ger ingen resnytta – hela sträckan Lund-Hässleholm måste finansieras, annars tränger Stambanan ut allt annat utan att det går att färdas en minut snabbare det närmsta decenniet, säger Ulrika Geeraedts, utvecklingsdirektör i Region Skåne.

Trafikverket föreslår omfattande satsningar i järnvägstrafiken i Norrland, vilka bland annat föreslås finansieras genom lån.

– Kan Trafikverket föreslå lånefinansiering för att lösa utmaningar i Norrland borde det gå att göra samma sak för södra Sverige. Trafikverket behöver kunna öka tempot på investeringar och hitta nya vägar framåt, säger Ulrika Geeraedts.


Korta fakta: Nationell transportinfrastrukturplan
Regeringen ska fatta beslut om en ny nationell transportinfrastrukturplan år 2022. Inför beslutet föreslår Trafikverket för regeringen vad de anser att man bör satsa på. I planen ingår både underhåll och nya investeringar i statlig infrastruktur (järnvägar och statliga motorvägar) för en tolvårsperiod. Den nationella transportinfrastrukturplanen uppdateras varje mandatperiod.


Källa: Region Skåne


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se