Facebook


Instagram

Över 400 000 flygtimmar utan haveri – GKN Aerospace arbete bakom RM12:s framgångar


2022-11-29

Eva Wikman, Head of Airworthiness på GKN Aerospace framför en RM12-motor.
Bild: GKN Aerospace
Eva Wikman, Head of Airworthiness på GKN Aerospace framför en RM12-motor.

Hela flygbranschen genomsyras av höga säkerhetskrav och tydliga riktlinjer för att minimera risken att något går fel. Trots det sticker motorn RM12 i JAS 39 Gripen C/D ut med sina över 400 000 flygtimmar utan ett enda haveri. Bedriften har möjliggjorts av typcerfikatsinnehavaren GKN Aerospaces systematiska produktsäkerhetsarbete, en ansvarsfull företagskultur och genomtänkta processer för att överföra kunskap.

Det har gått över 30 år sedan GKN Aerospace levererade den första RM12 motorn till det svenska flygvapnet. Sedan dess har motorn flugit över 400 000 timmar utan att orsaka ett enda haveri. Bedriften är inte bara ett resultat av en väldesignad motor, utan också ett välstrukturerat produktsäkerhetsarbete som kontinuerligt har utvecklats genom åren.

Ända sedan Chicagokonventionen 1944, som föranleddes av ett stort antal flygolyckor under relativt kort tid, har det gemensamma säkerhetsarbetet inom flygbranschen varit ett centralt fokusområde för industrin. Under decennierna efter konventionen lades stort fokus på att höja den tekniska standarden inom branschen, vilket sedan breddades under 70-talet till att även handla om människan, och reglering av exempelvis arbetstider, för att minska antalet misstag. Därefter har industrin satsat stort på att utveckla bättre processer för säkerhetsarbetet på organisatorisk nivå – och mellan olika företag.

– Flygbranschen är ganska speciell eftersom planen ofta flyger över flera nationer och konsekvenserna av ett haveri kan bli så otroligt stora. Det är bakgrunden till att alla inom branschen förväntas dela med sig av erfarenheter och rapportera när något går fel. Genom att samarbeta över organisations- och nationsgränser kan säkerheten inom hela branschen lyftas, säger Eva Wikman, Head of Airworthiness på GKN Aerospace och ansvarig för produktsäkerhetsarbetet för RM12, och fortsätter:

– Vi försöker arbeta på samma transparenta och prestigelösa sätt internt för att ständigt bli bättre.


Don’t walk by
Sedan många år tillbaka arbetar personalen på GKN Aerospace i Trollhättan bland annat efter devisen ”Don’t walk by” som innebär att om någon ser ett fel måste det rättas till och rapporteras. För att systemet ska fungera behöver all personal känna sig trygg med att berätta när något inte fungerar, oavsett hur misstaget eller felet har uppstått.

– Det här är något som vi har arbetat väldigt länge med och som genomsyrar hela verksamheten. Vi sätter att alltid säkerheten i första rummet och uppmuntrar alla att göra sig hörda när något inte är som det bör vara. Man gömmer inget och försöker inget dölja – hittar man något så tar vi hand om det direkt, säger Eva Wikman.


Ett ständigt förbättringsarbete
Även produktsäkerhetsarbetet för motorn RM12 präglas naturligtvis av ständig utveckling. Idag används JAS 39 Gripen C/D av flygvapnen i Sverige, Sydafrika, Thailand, Tjeckien och Ungern – och alla motorer skickas någon gång till svenska Trollhättan för underhåll. Kritiska komponenter i motorn har en maximal livslängd baserat på flertalet testkörningar och analyser. Ett system används för att beräkna hur de slits och när de måste skickas till GKN för eventuellt byte. Ibland visar ny data att en komponent håller längre än vad man först trodde och beräkningen kan ändras – på så vis utvecklas motorn genom ständiga finjusteringar. Åtgärder som kontinuerligt underhåll och reparationer utförs med stöd av tydliga riktlinjer från GKN:s designorganisation.

– Mycket av vårt arbete med produktstöd handlar om att skriva så tydliga manualer som möjligt så att de som använder motorn ska veta hur de ska hantera olika situationer och att verkstäderna lätt ska kunna utföra underhåll eller identifiera eventuella brister. Sedan händer det även att våra samarbetspartners hör av sig med direkta frågor och då gäller det att våra medarbetare, både nya och erfarna, känner sig bekväma i att ge råd och fatta beslut som eventuellt kan få stora konsekvenser, säger Eva Wikman innan hon avslutar:

– Det är något som vi har lyckats väldigt bra med under många år och en nyckelkomponent i det arbetet är kompetensöverföring från erfaren personal till ny. Det handlar om att rekrytera rätt, men kanske framför allt om att ha bra system med genomtänkta processer att landa i när ny personal börjar hos oss. På så sätt kan vi ständigt bygga vidare, utveckla bättre metoder och bidra till en säkrare flygindustri.


Källa: GKN Aerospace

Tipsa en vn Skriv ut





Nytt ramavtal avseende mark- och grundläggningsarbete för Swedavia

SVEAB och affärsområde Infrastruktur har vunnit ett 8-årigt ramavtal för Swedavia, avseende Stockholm Arlanda (ARN) samt Bromma Airport (BMA)

Läs mer
Zinga
Green Flight Academy har hittills startat och landat 5000 gånger med elflyg, vilket gör oss unika.

5 000 starter och landningar med elflygplan på Skellefteå Airport

Världens första hållbara flygakademi flygskola Green Flight Academy som finns...

Läs mer
Ulefos
<span>Så är skulle framtida Droneport-lösningar kunna se ut. Under slutet av 2024 beräknas infrastrukturen och den initiala verksamheten vara på plats i Skellefteå. Visualisering: White Arkitekter</span>

Gröna testbäddar del 3: Skellefteå tar höjd för framtidens luftfart

Vi fortsätter nu vår artikelserie om de viktiga test- och demomiljöerna som finns i...

Läs mer
Vattenfall


Skellefteå Droneport får asfalt med lägre klimatpåverkan

Landningsplattan och tillhörande ytor har nu asfalterats med material som kraftigt minskar...

Läs mer
Zugol 550
Jesper Göransson vd Peab

Första spadtaget för Peabs miljardprojekt i Norge - Nya Bodö flygplats tar form

Under måndagen 24 juni deltar Peab vid ett första spadtag för Nya Bodö...

Läs mer
<span>Vi står inför en stor omställning och att samarbeta är viktigt. Bild: Sabina Söderqvist från KLM och Emil Gustafsson från OEM Electronics.</span>

OEM Electronics minskar Scope 3-utsläppen med Air France och KLM

Att bidra till minskad klimatpåverkan innebär att koldioxidutsläppen måste...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport. </span>

Swedavias trafikstatistik för april 2024

Under april valde drygt 2,6 miljoner resenärer att resa via Swedavias tio flygplatser. Det...

Läs mer
<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se