Facebook


Instagram

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet: "Flyget olönsamt utan subvention"


2018-01-29

Att flyga är billigt därför att flyget inte betalar alla sina externa kostnader, utan tvärtom subventioneras. Det finns en mängd kommunala flygplatser. Resandet på varje blir litet, och man försöker dra till charterresor genom att subventionera med låga startavgifter för att öka. Flyg betalar inga bränsleskatter enligt Chicagokonventionen från 1944, som medlemmarna i ICAO, Internationella luftfartsorganisationen, inte vill avskaffa. För internationellt flyg betalas ingen moms. Det skriver Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet, i en debattartikel.

Endast de stora statliga flygplatserna är lönsamma. Trots statligt driftbidrag med 103 miljoner kronor måste kommunerna bidra till sina flygplatder med 635 miljoner kronor (2016). Typisk är Österlen Airport i Everöd som Kristianstad driver och betalar 20 miljoner kronor om året för. Den har 100 passagerare om dagen. Varje biljett subventioneras alltså med runt 3 000 kronor.

Sälens flygfält föreslås få 250 miljoner kronor i anslag i infrastrukturbudgeten, Men hela satsningen är på över en miljard kronor. För den summan kan man fått Västerdalsbanan återuppbyggd till Sälen. Det skulle Fiskarheden AB, en av Sveriges största träindustrier beläget en mil innan Sälen, önska för sina frakter. Säsongen för flyget blir kanske tre månader. Det vore bättre att använda flygfältet i Borlänge, som ligger vid järnvägen, och ta tåget sista biten. Sovvagnscharter till Sälen vore intressant.

Flera länder i Europa har flygskatt, och till högre belopp än de 60 kronor per inrikesresa regeringen vill införa. Oppositionen är mot flygskatter. Om skatten vore i nivå som för biltrafiken bör den vara 167 kronor enligt en uträkning av Jonas Åkerman vid KTH. Det skulle ge staten 3,7-6 miljarder kronor.

Mattias Goldmann VD för Fores anser att det är myter att tåget är dyrt, långsamt och opålitligt och att det inte går att ta tåget utomlands. Även om SJ inte längre säljer utlandsbiljetter kan man beställa biljetten via till exempel DSB Udland gratis. Och priset är ofta lägre än för flyg.

MTR Express skrev i ett pressmeddelande att man var 11 procentenheter punktligare än SJ och 20 procent punktligare än flyg mätt i som högst fem minuters försening. Att flyga mellan Stockholm och Göteborg är inte snabbare än att ta tåget. Visserligen tar tåget tre timmar och flyget bara en timme, men man måste checka in en halv timme före avgång och man måste ta sig till och från flygplatsen, och restiden kan man använda effektivare på tåget. Tåget kostar 585 kronor och flyget 777 kronor. Till det kommer kostnader för att ta sig till och från flygfältet.

Arlandarådet, där Tomas Enerot är ordförande backar upp Sweavias satsning att Arlanda skall klara 70 miljoner passagerare mot dagens 26. Det skall investeras 15 miljarder kronor i Arlanda till år 2040. Med höghastighetsjuärnväg mellan de skandinaviska huvudstäder kommer attraktiviteten för flyg mellan dem och för hela södra Sverige att försvinna. Tåget blir snabbare och bekvämare. Men då skall inte höghastighetsnätet byggas i småetapper som Trafikverket föreslår, och inte i dess regi. Det blir för dyrt och tar för lång tid. Därför bör anslaget i infrastrukturplanen på Ostlänken slopas.

Med det klimathot vi har och det beslut som togs vid årsskiftet att klimatutsläppen netto från trafiken skall bli noll till 2050 kan vi inte fortsätta att subventionera flyget. Utan det är det inte lönsamt. I stället måste vi bygga om Sverige för tåg.



Text: Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet


Skriv ut





Eurowings etablerar direktflyg till Tyskland från Luleå och Kiruna

Ytterligare direktflyg från Europa till Swedish Lapland - Eurowings, som ingår i Lufthansagruppen, expanderar i Sverige och etablerar två nya flyglinjer mellan Stuttgart och...

Läs mer
Zugol 550
Vätgas har pekats ut som ett av framtidens drivmedel för flyget. Högskolan Väst deltar i GKN Aerospace projekt som ska utveckla nyckelkomponenter till vätgasdrivna flygmotorer.

Högskolan Västs forskare ska bidra till utvecklingen av vätgasflyg

GKN Aerospace satsar på vätgasflyg i nya projektet H2JET som startar 1 juli. Vätgas...

Läs mer
Vattenfall


Flygbolaget BRA återvänder till Kalmar Öland Airport

Tisdag den 29 juni återupptar flygbolaget BRA sina flygningar mellan Kalmar och Bromma –...

Läs mer
Zinga
Stockholm Arlanda Airport.

Swedavias satsning på bioflygbränsle fortsätter – sex samarbetspartners med i årets upphandling

Som ett led i att minska de fossila koldioxidutsläppen från de egna tjänsteresorna...

Läs mer
Ulrika Matsgård.

Ulrika Matsgård ny VD för flygbolaget BRA

Efter drygt två år i BRA lämnar Geir Stormorken VD- stolen den 30 juni. Han kommer...

Läs mer
Biobränsle utvecklas för mer hållbart flyg.

Internationellt samarbete får grönt ljus för fortsatt arbete med bioflygbränsle av skogsrester

Energimyndigheten beviljar nu stöd till KLM Royal Dutch Airlines, Södra, Växjö...

Läs mer
Embraer 175.

KLM redo att flyga ressugna östgötar till varmare breddgrader

Den 10:e juni börjar KLM flyga från Linköping till Amsterdam igen. Denna sommar...

Läs mer


Så ska Heathrow bli den första större flygplatsen i Storbritannien med hållbara flygbränslen

För första gången kan passagerare från Heathrow minska sina flygutsläpp...

Läs mer
Kiruna Airport.

Kiruna Airport satsar på digitalisering och framtidens flygplatser

Kiruna Airport är först ut av Swedavias flygplatser att övergå till...

Läs mer


Mest lästa




















HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se