Facebook


Instagram

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet: "Flyget olönsamt utan subvention"


2018-01-29

Att flyga är billigt därför att flyget inte betalar alla sina externa kostnader, utan tvärtom subventioneras. Det finns en mängd kommunala flygplatser. Resandet på varje blir litet, och man försöker dra till charterresor genom att subventionera med låga startavgifter för att öka. Flyg betalar inga bränsleskatter enligt Chicagokonventionen från 1944, som medlemmarna i ICAO, Internationella luftfartsorganisationen, inte vill avskaffa. För internationellt flyg betalas ingen moms. Det skriver Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet, i en debattartikel.

Endast de stora statliga flygplatserna är lönsamma. Trots statligt driftbidrag med 103 miljoner kronor måste kommunerna bidra till sina flygplatder med 635 miljoner kronor (2016). Typisk är Österlen Airport i Everöd som Kristianstad driver och betalar 20 miljoner kronor om året för. Den har 100 passagerare om dagen. Varje biljett subventioneras alltså med runt 3 000 kronor.

Sälens flygfält föreslås få 250 miljoner kronor i anslag i infrastrukturbudgeten, Men hela satsningen är på över en miljard kronor. För den summan kan man fått Västerdalsbanan återuppbyggd till Sälen. Det skulle Fiskarheden AB, en av Sveriges största träindustrier beläget en mil innan Sälen, önska för sina frakter. Säsongen för flyget blir kanske tre månader. Det vore bättre att använda flygfältet i Borlänge, som ligger vid järnvägen, och ta tåget sista biten. Sovvagnscharter till Sälen vore intressant.

Flera länder i Europa har flygskatt, och till högre belopp än de 60 kronor per inrikesresa regeringen vill införa. Oppositionen är mot flygskatter. Om skatten vore i nivå som för biltrafiken bör den vara 167 kronor enligt en uträkning av Jonas Åkerman vid KTH. Det skulle ge staten 3,7-6 miljarder kronor.

Mattias Goldmann VD för Fores anser att det är myter att tåget är dyrt, långsamt och opålitligt och att det inte går att ta tåget utomlands. Även om SJ inte längre säljer utlandsbiljetter kan man beställa biljetten via till exempel DSB Udland gratis. Och priset är ofta lägre än för flyg.

MTR Express skrev i ett pressmeddelande att man var 11 procentenheter punktligare än SJ och 20 procent punktligare än flyg mätt i som högst fem minuters försening. Att flyga mellan Stockholm och Göteborg är inte snabbare än att ta tåget. Visserligen tar tåget tre timmar och flyget bara en timme, men man måste checka in en halv timme före avgång och man måste ta sig till och från flygplatsen, och restiden kan man använda effektivare på tåget. Tåget kostar 585 kronor och flyget 777 kronor. Till det kommer kostnader för att ta sig till och från flygfältet.

Arlandarådet, där Tomas Enerot är ordförande backar upp Sweavias satsning att Arlanda skall klara 70 miljoner passagerare mot dagens 26. Det skall investeras 15 miljarder kronor i Arlanda till år 2040. Med höghastighetsjuärnväg mellan de skandinaviska huvudstäder kommer attraktiviteten för flyg mellan dem och för hela södra Sverige att försvinna. Tåget blir snabbare och bekvämare. Men då skall inte höghastighetsnätet byggas i småetapper som Trafikverket föreslår, och inte i dess regi. Det blir för dyrt och tar för lång tid. Därför bör anslaget i infrastrukturplanen på Ostlänken slopas.

Med det klimathot vi har och det beslut som togs vid årsskiftet att klimatutsläppen netto från trafiken skall bli noll till 2050 kan vi inte fortsätta att subventionera flyget. Utan det är det inte lönsamt. I stället måste vi bygga om Sverige för tåg.



Text: Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet


Tipsa en vän     Skriv ut



Eva Wikman, Head of Airworthiness på GKN Aerospace framför en RM12-motor.
Eva Wikman, Head of Airworthiness på GKN Aerospace framför en RM12-motor.

Över 400 000 flygtimmar utan haveri – GKN Aerospace arbete bakom RM12:s framgångar

Hela flygbranschen genomsyras av höga säkerhetskrav och tydliga riktlinjer för att minimera risken att något går fel. Trots det sticker motorn RM12 i JAS 39 Gripen C/D ut...

Läs mer
Zinga


Eurowings utökar i Sverige - fler flyg från Landvetter

Tyska lågprisbolag Eurowings har fortsatt stark tilltro till den svenska marknaden och...

Läs mer
Vattenfall
Swedavia-medarbetare vid Umeå Airport.

Swedavia utses till ett av Europas ledande företag inom mångfald

För andra året i rad utnämns Swedavia till ett av de företag i Europa som...

Läs mer
Zugol 550
Lars (t.v.) och Sebastian Johansson satsar på gröna transporter och har investerat i sex nya biogaslatsbilar. Klimatklivet har varit en viktig del i investeringen.

Klimatklivet viktigt för åkeriernas omställning

Naturvårdsverkets investeringsstöd Klimatklivet är en viktig del i...

Läs mer
Det nya globala erbjudandet kompletterar DB Schenkers unika veckovisa charterlinje mellan Tyskland och Kina, som lanserades våren 2021.

Erbjuder koldioxidneutral flygfrakt över hela världen

DB Schenker utökar sina klimatvänliga logistiklösningar genom att öppna fö...

Läs mer


Rekordhögt halvårsresultat för Emirates Group

Emirates Group presenterar nu sitt halvårsresultat för räkenskapsåret...

Läs mer


Norwegian börjar flyga till Åre Östersund

Norwegian fortsätter att utveckla linjenätet i takt med efterfrågan. Lagom till jul...

Läs mer
Stockholm Arlanda Airport.

Korta väntetider trots högt tryck
på Swedavias flygplatser

Resetrycket vid Swedavias flygplatser var sammantaget fortsatt högt under oktober månad....

Läs mer


Stor efterfrågan på flygresor under höstlovet

I oktober hade Norwegian 1,9 miljoner passagerare och en kabinfaktor på 86 procent. Oktober...

Läs mer


Mest lästa












gardenor

Extremeworks

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se