Facebook


Instagram

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet: "Flyget olönsamt utan subvention"


2018-01-29

Att flyga är billigt därför att flyget inte betalar alla sina externa kostnader, utan tvärtom subventioneras. Det finns en mängd kommunala flygplatser. Resandet på varje blir litet, och man försöker dra till charterresor genom att subventionera med låga startavgifter för att öka. Flyg betalar inga bränsleskatter enligt Chicagokonventionen från 1944, som medlemmarna i ICAO, Internationella luftfartsorganisationen, inte vill avskaffa. För internationellt flyg betalas ingen moms. Det skriver Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet, i en debattartikel.

Endast de stora statliga flygplatserna är lönsamma. Trots statligt driftbidrag med 103 miljoner kronor måste kommunerna bidra till sina flygplatder med 635 miljoner kronor (2016). Typisk är Österlen Airport i Everöd som Kristianstad driver och betalar 20 miljoner kronor om året för. Den har 100 passagerare om dagen. Varje biljett subventioneras alltså med runt 3 000 kronor.

Sälens flygfält föreslås få 250 miljoner kronor i anslag i infrastrukturbudgeten, Men hela satsningen är på över en miljard kronor. För den summan kan man fått Västerdalsbanan återuppbyggd till Sälen. Det skulle Fiskarheden AB, en av Sveriges största träindustrier beläget en mil innan Sälen, önska för sina frakter. Säsongen för flyget blir kanske tre månader. Det vore bättre att använda flygfältet i Borlänge, som ligger vid järnvägen, och ta tåget sista biten. Sovvagnscharter till Sälen vore intressant.

Flera länder i Europa har flygskatt, och till högre belopp än de 60 kronor per inrikesresa regeringen vill införa. Oppositionen är mot flygskatter. Om skatten vore i nivå som för biltrafiken bör den vara 167 kronor enligt en uträkning av Jonas Åkerman vid KTH. Det skulle ge staten 3,7-6 miljarder kronor.

Mattias Goldmann VD för Fores anser att det är myter att tåget är dyrt, långsamt och opålitligt och att det inte går att ta tåget utomlands. Även om SJ inte längre säljer utlandsbiljetter kan man beställa biljetten via till exempel DSB Udland gratis. Och priset är ofta lägre än för flyg.

MTR Express skrev i ett pressmeddelande att man var 11 procentenheter punktligare än SJ och 20 procent punktligare än flyg mätt i som högst fem minuters försening. Att flyga mellan Stockholm och Göteborg är inte snabbare än att ta tåget. Visserligen tar tåget tre timmar och flyget bara en timme, men man måste checka in en halv timme före avgång och man måste ta sig till och från flygplatsen, och restiden kan man använda effektivare på tåget. Tåget kostar 585 kronor och flyget 777 kronor. Till det kommer kostnader för att ta sig till och från flygfältet.

Arlandarådet, där Tomas Enerot är ordförande backar upp Sweavias satsning att Arlanda skall klara 70 miljoner passagerare mot dagens 26. Det skall investeras 15 miljarder kronor i Arlanda till år 2040. Med höghastighetsjuärnväg mellan de skandinaviska huvudstäder kommer attraktiviteten för flyg mellan dem och för hela södra Sverige att försvinna. Tåget blir snabbare och bekvämare. Men då skall inte höghastighetsnätet byggas i småetapper som Trafikverket föreslår, och inte i dess regi. Det blir för dyrt och tar för lång tid. Därför bör anslaget i infrastrukturplanen på Ostlänken slopas.

Med det klimathot vi har och det beslut som togs vid årsskiftet att klimatutsläppen netto från trafiken skall bli noll till 2050 kan vi inte fortsätta att subventionera flyget. Utan det är det inte lönsamt. I stället måste vi bygga om Sverige för tåg.



Text: Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet


Skriv ut



Robert Lindberg, Matilda Hedström och Evelina Fahlesson gläds åt möjligheten att använda biojetbränsle.
Robert Lindberg, Matilda Hedström och Evelina Fahlesson gläds åt möjligheten att använda biojetbränsle.

Första leveransen med fossilfritt bioflygbränsle till Skellefteå

Torsdagen 29 april levererades den första sändningen av fossilfritt flygbränsle till Skellefteå Airport. Leveransen innebär startskottet för att kunna erbjuda offentlig...

Läs mer
Zugol 550
Skåne i full blom.

Air Gotland öppnar direktlinje till Ängelholm/Helsingborg

Från och med den 1 juli startar Air Gotland direktflyg mellan Visby och Ä...

Läs mer
Vattenfall
Vy Flygbussarna börjar köra till Bromma flygplats igen.

Vy Flygbussarna startar linjen till Bromma flygplats igen

Snart stundar sommaren och sakta men säkert börjar efterfrågan på flygresor...

Läs mer
Zinga


Saab gör London City Airport till den första stora brittiska operatören för flygtrafikledning på distans

Teknologi från Saab Digital Air Traffic Solutions har gjort det möjligt för London...

Läs mer
Ulrica Norlén, Driftchef Ängelholm/Helsingborg Airport.

Ulrica Norlén stärka Air Skånes närvaro på Ängelholm/Helsingborg Airport

Air Skåne stärker sin närvaro på Ängelholm/Helsingborg Airport genom...

Läs mer
De sex jetplanen av modellen Pilatus PC-24 kommer ha sina baser vid flygplatserna i Umeå, Arlanda och Landvetter.

Leverans av ambulansflygplan senareläggs

Planerad leverans av ambulansflygplan i april/maj senareläggs som en anpassning till...

Läs mer
Jon Melkersson VD på Air Leap Aviation.

Air Leap Aviation och Svensk Pilot Förening ingår kollektivavtal

Air Leap Aviation har tecknat kollektivavtal med Svensk Pilot Förening (SPF). Avtalet är...

Läs mer


Saab har genomfört första T-7A-leveransen

Saab har levererat den första enheten inom T-7A Red Hawk-programmet. Det är en milstolpe...

Läs mer

BRA flyger till Skellefteå i sommar från Stockholm och Göteborg

Flygbolaget BRA lanserar två nya flyglinjer till Skellefteå Airport inför sommaren...

Läs mer


Mest lästa










Elpress 1











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se