Facebook


Instagram

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet: "Flyget olönsamt utan subvention"


2018-01-29

Att flyga är billigt därför att flyget inte betalar alla sina externa kostnader, utan tvärtom subventioneras. Det finns en mängd kommunala flygplatser. Resandet på varje blir litet, och man försöker dra till charterresor genom att subventionera med låga startavgifter för att öka. Flyg betalar inga bränsleskatter enligt Chicagokonventionen från 1944, som medlemmarna i ICAO, Internationella luftfartsorganisationen, inte vill avskaffa. För internationellt flyg betalas ingen moms. Det skriver Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet, i en debattartikel.

Endast de stora statliga flygplatserna är lönsamma. Trots statligt driftbidrag med 103 miljoner kronor måste kommunerna bidra till sina flygplatder med 635 miljoner kronor (2016). Typisk är Österlen Airport i Everöd som Kristianstad driver och betalar 20 miljoner kronor om året för. Den har 100 passagerare om dagen. Varje biljett subventioneras alltså med runt 3 000 kronor.

Sälens flygfält föreslås få 250 miljoner kronor i anslag i infrastrukturbudgeten, Men hela satsningen är på över en miljard kronor. För den summan kan man fått Västerdalsbanan återuppbyggd till Sälen. Det skulle Fiskarheden AB, en av Sveriges största träindustrier beläget en mil innan Sälen, önska för sina frakter. Säsongen för flyget blir kanske tre månader. Det vore bättre att använda flygfältet i Borlänge, som ligger vid järnvägen, och ta tåget sista biten. Sovvagnscharter till Sälen vore intressant.

Flera länder i Europa har flygskatt, och till högre belopp än de 60 kronor per inrikesresa regeringen vill införa. Oppositionen är mot flygskatter. Om skatten vore i nivå som för biltrafiken bör den vara 167 kronor enligt en uträkning av Jonas Åkerman vid KTH. Det skulle ge staten 3,7-6 miljarder kronor.

Mattias Goldmann VD för Fores anser att det är myter att tåget är dyrt, långsamt och opålitligt och att det inte går att ta tåget utomlands. Även om SJ inte längre säljer utlandsbiljetter kan man beställa biljetten via till exempel DSB Udland gratis. Och priset är ofta lägre än för flyg.

MTR Express skrev i ett pressmeddelande att man var 11 procentenheter punktligare än SJ och 20 procent punktligare än flyg mätt i som högst fem minuters försening. Att flyga mellan Stockholm och Göteborg är inte snabbare än att ta tåget. Visserligen tar tåget tre timmar och flyget bara en timme, men man måste checka in en halv timme före avgång och man måste ta sig till och från flygplatsen, och restiden kan man använda effektivare på tåget. Tåget kostar 585 kronor och flyget 777 kronor. Till det kommer kostnader för att ta sig till och från flygfältet.

Arlandarådet, där Tomas Enerot är ordförande backar upp Sweavias satsning att Arlanda skall klara 70 miljoner passagerare mot dagens 26. Det skall investeras 15 miljarder kronor i Arlanda till år 2040. Med höghastighetsjuärnväg mellan de skandinaviska huvudstäder kommer attraktiviteten för flyg mellan dem och för hela södra Sverige att försvinna. Tåget blir snabbare och bekvämare. Men då skall inte höghastighetsnätet byggas i småetapper som Trafikverket föreslår, och inte i dess regi. Det blir för dyrt och tar för lång tid. Därför bör anslaget i infrastrukturplanen på Ostlänken slopas.

Med det klimathot vi har och det beslut som togs vid årsskiftet att klimatutsläppen netto från trafiken skall bli noll till 2050 kan vi inte fortsätta att subventionera flyget. Utan det är det inte lönsamt. I stället måste vi bygga om Sverige för tåg.



Text: Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet


Skriv ut



Abba på Malmö Airport.
Abba på Malmö Airport.

Malmö Airport firar 50 år

Den 1 december i år fyller Malmö Airport 50 år och det kommer att uppmärksammas genom olika aktiviteter på flygplatsen och i Swedavias kanaler under året. Genom att...

Läs mer
Zinga
Stockholm Arlanda Airport.

Fortsatt återhämtning för Swedavias trafikstatistik

Under april accelererade flygets återhämtning och med drygt 2,2 miljoner resenärer...

Läs mer
Vattenfall


Gränsövning vid Scandinavian Mountains Airport i Sälen

Tisdagen den 10 maj kl. 10.00 - 14.00 håller räddningstjänsten i Norge och Sverige...

Läs mer
Zugol 550
Passagerarna ser ut att återvända, visar en ny prognos av Transportstyrelsen.

Stor osäkerhet för flygets återhämtning

Osäkerheten kring flygets återhämtning efter pandemin är fortsatt hög....

Läs mer
Gripen E.

Försvarets Materielverk beställer nytt lavettsystem till Gripen för 400 miljoner

Saab har mottagit en beställning från Försvarets Materielverk (FMV) avseende...

Läs mer
Safran, GKN Aerospace och Pratt & Whitney är flygmotortillverkare som medverkar i ett av Högskolan Västs nya forskningsprojekt. Bilden visar en gasturbin till Airbus A320neo från Safran. 

Svensk högskola och världsledande industriföretag i samarbete för grönare flygmotorer

Flygindustrin söker febrilt efter ny teknik som kan bidra till att minska flygets utsläpp...

Läs mer
Flankerade av Röda Korsets volontärer i Märsta, Jan-Olov Ström och Thomas Hansson, tar Magnus Lundén, ansvarig för lokal insamling på Svenska Röda Korset emot checken av Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia.

Swedavias resenärer och medarbetare skänker miljonbelopp till Svenska Röda Korset

Swedavias resenärer och medarbetare runt om i Sverige har samlat in närmare 1,4 miljoner...

Läs mer


Beslut om allmän trafikplikt för flyg

Trafikverket har beslutat att 12 inrikeslinjer ska omfattas av allmän trafikplikt. Det...

Läs mer

TUI och Jettime i stort charteravtal

TUI och det danska flygbolaget Jettime har skrivit under ett charteravtal, vilket innebär att...

Läs mer


Mest lästa












gardenor
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se