Facebook


Instagram

Flygets återhämtning kan ta fart


2021-10-11

Bild: Transportstyrelsen

Flygbranschen går nu in i en mer stabil återhämtningsfas. Framför allt utrikesresandet har goda möjligheter att ta ett rejält kliv framåt under nästa år. Det visar Transportstyrelsens passagerarprognos för åren 2021-2027.

Vårens dystra prognos över flygbranschens passagerarsiffror har skrivits upp. Under förutsättning att pandemin inte för med sig några större bakslag finns möjligheten till total återhämtning inom räckhåll under prognosperioden.

– Det finns givetvis fortfarande många osäkerhetsfaktorer, men trots det ser vi en ljusning när det gäller flygbranschens utveckling. Redan nästa år bedömer vi att utrikesresenärerna ger sig upp i luften igen. Man kan nog på goda grunder räkna med att europatrafiken återhämtar sig snabbare än övrig utrikestrafik, säger Simon Posluk, enhetschef vid avdelning Sjö- och luftfart på Transportstyrelsen.


Ny prognosmetod
Eftersom flygbranschens kris har varit så djup har Transportstyrelsen ändrat sin prognosmetod och delat in perioden i två faser. Den första sträcker sig mellan 2021 och 2023 och är mer osäker på grund av pandemins utveckling. Den andra fasen utgår ifrån att samhället har återgått till det normala och att även resandets mönster har normaliserats, men med en bestående minskning av affärsresor. Dessutom presenteras denna gång ett låg- respektive högalternativ i prognosen.

Det totala antalet passagerare till och från svenska flygplatser uppgick år 2019 till 22,4 miljoner. Under pandemiåret 2020 sjönk antalet till 5,6 miljoner och prognosen för i år är satt till närmare 6,4 miljoner passagerare. Nästa år uppskattas siffran öka till 13,8 miljoner.

När det kommer till utrikestrafiken är den procentuella ökningen större. Årets uppskattade 3,75 miljoner utrikespassagerare stiger till 10,2 miljoner redan nästa år. Enligt huvudprognosen kan utrikesflyget vara uppe i 97 procent av 2019 års passagerarantal år 2027.


Utsläpp av koldioxid
Prognosen redogör även för flygets utsläpp av koldioxid. Mellan år 2004 och 2019 minskade koldioxidutsläppet per passagerare med 21 procent. Samtidigt ökade dock antalet passagerare med 62 procent, vilket innebär att det totala utsläppet av koldioxid har ökat med 28 procent.

– Det är positivt att utsläppsnivån per passagerare sjunker, men det är viktigt att branschen fortsätter att tillverka allt mer bränsleeffektiva flygplan och blanda in mer biobränsle för att den totala utsläppsmängden ska minska, säger Simon Posluk.

När det gäller pandemins effekt på utsläppen från flygtrafiken är minskningen tydlig. Under både 2020 och 2021 uppskattas koldioxidutsläppet endast uppgå till knappt en fjärdedel av 2019 års utsläppsnivå.

År 2027 beräknas koldioxidutsläppet för inrikesflyg ha minskat med 53 procent jämfört med 2019. För utrikesflyget är motsvarande minskning 32 procent.


Källa: Transportsyrelsen


Tipsa en vn Skriv ut





Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida tillverkaren av hållbart flygbränsle (SAF), ett starkt exempel på Amadeus engagemang i...

Läs mer
Zinga


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Ulefos
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Vattenfall
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Zugol 550
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer

Flygsimulator ska lyfta undervisningen


Nu får gymnasieeleverna på Sigtuna kommuns flygteknikutbildning testa cockpitmiljö...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se