Facebook


Instagram

Fortsatt godkännande för tyngre trafik på Halmstad City Airport


2014-10-31

Halmstad City Airport får, från den 1 november i år, även fortsättningsvis trafikeras av tyngre trafik, till exempel chartertrafik. Transportstyrelsen har gett klartecken för ett tillstånd som är tillsvidare istället för tidsbegränsat.

Ansökan beviljas under förutsättning att banan breddas från 40 till 45 meter senast den 30 augusti 2016. Målsättningen är att breddningen och samtidigt en omasfaltering ska ske under 2015. Landningsbanan kommer att behålla sin nuvarande banprofil. Halmstad City Airport får dock bedriva tyngre trafik tillsvidare med nuvarande banprofil, trots att längdlutnings- och frisiktshetskraven inte uppfylls enligt gällande regelverk. Detta tillstånd var tidigare tidsbegränsat, men gäller nu istället tillsvidare.

- Det här är ett enormt lyft och innebär att vi kommer att kunna behålla nuvarande verksamhet och på sikt även utveckla flygplatsen, säger Magnus Edman, VD och flygplatschef.
Tack vare att Halmstad City Airport även i fortsättningen får trafikeras av tyngre trafik kan den mycket populära chartertrafiken fortsätta. Både charterutbudet och antalet passagerare ökar stadigt.

Uppgraderas från 3C till 4D
Ansökan, som Transportstyrelsen har beviljat, innebär att Halmstad City Airport från den 1 november 2014 uppgraderas från kod 3C till godkänd instrumentflygplats kod 4D. Detta säkerställer möjligheten för flygplatsen att även fortsättningsvis kunna trafikeras av tyngre flygtrafik, till exempel charterflygningar.

Källa: Halmstad Kommun


Tipsa en vn Skriv ut





Nytt ramavtal avseende mark- och grundläggningsarbete för Swedavia

SVEAB och affärsområde Infrastruktur har vunnit ett 8-årigt ramavtal för Swedavia, avseende Stockholm Arlanda (ARN) samt Bromma Airport (BMA)

Läs mer
Zinga
Green Flight Academy har hittills startat och landat 5000 gånger med elflyg, vilket gör oss unika.

5 000 starter och landningar med elflygplan på Skellefteå Airport

Världens första hållbara flygakademi flygskola Green Flight Academy som finns...

Läs mer
Ulefos
<span>Så är skulle framtida Droneport-lösningar kunna se ut. Under slutet av 2024 beräknas infrastrukturen och den initiala verksamheten vara på plats i Skellefteå. Visualisering: White Arkitekter</span>

Gröna testbäddar del 3: Skellefteå tar höjd för framtidens luftfart

Vi fortsätter nu vår artikelserie om de viktiga test- och demomiljöerna som finns i...

Läs mer
Vattenfall


Skellefteå Droneport får asfalt med lägre klimatpåverkan

Landningsplattan och tillhörande ytor har nu asfalterats med material som kraftigt minskar...

Läs mer
Zugol 550
Jesper Göransson vd Peab

Första spadtaget för Peabs miljardprojekt i Norge - Nya Bodö flygplats tar form

Under måndagen 24 juni deltar Peab vid ett första spadtag för Nya Bodö...

Läs mer
<span>Vi står inför en stor omställning och att samarbeta är viktigt. Bild: Sabina Söderqvist från KLM och Emil Gustafsson från OEM Electronics.</span>

OEM Electronics minskar Scope 3-utsläppen med Air France och KLM

Att bidra till minskad klimatpåverkan innebär att koldioxidutsläppen måste...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport. </span>

Swedavias trafikstatistik för april 2024

Under april valde drygt 2,6 miljoner resenärer att resa via Swedavias tio flygplatser. Det...

Läs mer
<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se