Facebook


Instagram

Högskolan Västs forskare ska bidra till utvecklingen av vätgasflyg


2021-07-14

Vätgas har pekats ut som ett av framtidens drivmedel för flyget. Högskolan Väst deltar i GKN Aerospace projekt som ska utveckla nyckelkomponenter till vätgasdrivna flygmotorer.
Bild: GKN Aerospace
Vätgas har pekats ut som ett av framtidens drivmedel för flyget. Högskolan Väst deltar i GKN Aerospace projekt som ska utveckla nyckelkomponenter till vätgasdrivna flygmotorer.

GKN Aerospace satsar på vätgasflyg i nya projektet H2JET som startar 1 juli. Vätgas har pekats ut som ett av framtidens drivmedel för flyget och nu ska 24 miljoner investeras i utvecklingen av nyckelkomponenter till vätgasdrivna flygmotorer. Högskolan Väst är en av sex samverkanspartner.

Europas flygindustri har tydliga mål för att nå netto-noll-utsläpp till 2050. Den teknik som förväntas ge störst nytta för klimatet är nya flygplan som drivs med flytande väte i gasturbiner. Projektet H2JET ska skynda på utvecklingen.

GKN Aerospace bedömer att 50-90% av dagens koldioxidutsläpp från flyget kan elimineras med vätgasflyg, vilket skulle innebära globalt minst 500 miljoner ton per år. Prognoser för resandevolymer när vätgasflyg kan bli tillgängligt gör dock troligt att emissionsminskningarna snarare kan handla om 1000-3000 miljoner ton per år.

Energimyndigheten stödjer projektet med cirka 15 miljoner och totalt investeras 24 miljoner. Förutom GKN Aerospace deltar Chalmers tekniska högskola, Lunds universitet, Kungliga tekniska högskolan, Högskolan Väst, RISE och Oxeon (SMF). Projektdeltagarna kommer att ta fram tekniska lösningar för tre viktiga delsystem för vätedrivna flygmotorer för civila medeldistansflygplan.

– Högskolan Väst ska bidra med expertkunskap inom metallurgi. Eftersom väte kan ge försprödande effekter på olika metaller blir det kritiskt att ha full kontroll på flygmotordelar som i framtiden ska exponeras för vätgas, kommenterar Robert Pederson, professor i Materialteknik.

– För oss är det viktigt att vara med från start inom det här forskningsområdet. Det är stort fokus på vätgasflyg i hela världen just nu och intresset kommer att öka framöver, säger Robert Pederson.

Vätgas har pekats ut som ett av framtidens drivmedel för flyget. Flygplanstillverkaren Airbus har lanserat att man avser att utveckla tre konceptflygplan som alla bygger på vätgasteknik till 2035.

– Vi ser väldigt positivt på denna satsning som hjälper oss att bli en del av lösningen på flygets klimatutmaning, säger Henrik Runnemalm, Forskningschef på GKN Aerospace i Sverige.

– Vi kommer att kunna dra stor nytta av GKN Aerospace långa erfarenhet av att arbeta med komponenter för flytande vätgas till motorerna i Europas rymdraket Ariane, och vår unika förmåga inom lättviktskonstruktion och avancerad tillverkningsteknik.


Källa: Högskolan Väst


Skriv ut





Ytterligare low-cost expansion på Stockholm Arlanda

Det tyska lågprisbolaget Eurowings fortsätter att satsa på den svenska marknaden och etablerar en ny bas på Stockholm Arlanda Airport inför sommarsäsongen 2022. Det...

Läs mer
Zinga


Finnair störst på direktflyg till Asien och USA från Arlanda

I takt med att allt fler blir fullt vaccinerade och restriktionerna släpps drar även...

Läs mer
Vattenfall

Succé för flygbolaget BRA – sommaren överträffade alla förväntningar


Den 12 maj återstartade flygbolaget BRA efter 13 månader utan reguljärtrafik. Att...

Läs mer
Zugol 550


Finnair utökar tillgängligheten till USA med ytterligare interkontinentaltrafik från Arlanda

Det finska flygbolaget Finnair utökar tillgängligheten till Nordamerika inför...

Läs mer


Emirates lanserar första VR-appen för flygresenärer

Emirates har tagit nästa steg för att engagera och nå ut till sina kunder....

Läs mer

Saab leder projekt för fossilfritt flyg

Ann-Kristin Adolfsson<span>, </span><span><span><span>strategichef på Saabs affärsområde Aeronautics,</span></span></span> och Christopher Jouannet<span><span><span>, Saabingenjör och </span></span></span><span><span>projektledare för projektet.</span></span>

Saab ska tillsammans med partner inom svensk flygindustri och universitet leda ett projekt för...

Läs mer


LFV har fått i uppdrag att genomföra en översyn av det undre luftrummet

LFV har fått regeringens uppdrag att föreslå hur luftrummet under 2900 meters...

Läs mer

BRA satsar på net-zero och anställer ny hållbarhetschef

Maria Fiskerud, ny hållbarhetschef på BRA.

BRAs mål är att ta täten i arbetet mot ett fossilfritt inrikesflyg år 2030...

Läs mer
Schweiziska Ischgl går snart att nå via Göteborg.

Lion Alpin lanserar direktflyg från Göteborg Landvetter till Sankt Gallen i vinter

I januari börjar researrangören Lion Alpin att flyga direkt från Landvetter till...

Läs mer


Mest lästa










Zugol 550











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se