Facebook


Instagram

Jättesatsning på elflygplan i Göteborg


2022-09-19

Heart Aerospaces nya anläggning Northern Runway.<br />Bild: Castellum / Heart Aerospace / Nils Andréasson arkitektkontor
Heart Aerospaces nya anläggning Northern Runway.
Bild: Castellum / Heart Aerospace / Nils Andréasson arkitektkontor


Heart Aerospaces nya Northern Runway, och intill bland annat SEEL, ett framtida hotell/konferenscenter samt dagens Bodyflight.
Bild: Castellum / Krook & Tjäder
Heart Aerospaces nya Northern Runway, och intill bland annat SEEL, ett framtida hotell/konferenscenter samt dagens Bodyflight.

Snabbväxande Heart Aerospace storsatsar på att tillverka batteridrivna flygplan i Göteborg och räknar med att sysselsätta 500 personer om tre år. Tillsammans med flygplatsägaren Castellum investerar bolaget i en ny komplett industrianläggning för elflygplan på Säve flygplats.

Göteborgsbolaget Heart Aerospace sysselsätter idag 130 anställda från 23 olika länder i utvecklingen av företagets första modell, ett batteridrivet regionalt flygplan för 30 passagerare, ES-30, som idag presenterades för global media.

Den nya industrianläggningen på Säve, som kommer att få namnet ”Northern Runway”, omfattar nytt huvudkontor för Heart Aerospace, forsknings- och utvecklingscentrum, prototyphangar, testflyghangar samt en slutmonteringshall. Säve flygplats har ingen kommersiell flygtrafik, vilket ger företaget god tillgänglighet till en egen start-och landningsbana.

– Vi är extremt stolta över att Heart Aerospace väljer Göteborg för det här steget i sin expansion. Förutom att bolaget växer till 500 anställda i första fasen bedömer vi att etableringen skapar ytterligare drygt 500 svenska jobb till 2025, och ännu fler när serietillverkningen börjar. Vi räknar även med ett växande inflöde av kompetens och kapital till Göteborg som redan nu är världsledande inom framtidens mobilitet, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg.


Ny epok inom flyget
Inom europeisk flygindustri är satsningen kanske det mest spännande som har skett på decennier. 21 etablerade flygbolag, flygplatsägare och leasingföretag från hela världen finns med i en grupp som ger Heart Aerospace råd kring designen av sitt koncept. Air Canada och svenska Saab meddelar idag att man går in som aktieägare.

– Vi kommer inte bara att bygga ett nytt elektriskt flygplan, utan en ny industri, säger Anders Forslund, grundare och vd för Heart Aerospace.

– Sverige är ursprungslandet för begreppet flygskam, men med Northern Runway kommer vi att göra elektriska flygresor till verklighet och bevara flygandet för framtida generationer.

Heart Aerospaces expansion är en hörnsten i Castellums ambition för hela Gateway Säve, ett tre miljoner kvadratmeter stort område runt flygplatsen som kommer att bli ett viktigt nav inom elektrisk mobilitet. Alldeles intill till Heart Aerospace kommande huvudkontor har exempelvis Chalmers och RISE etablerat sitt Swedish electric transport laboratory, SEEL.

– Den här satsningen markerar en ny epok inom flygindustrin och det är också en viktig milstolpe i förverkligandet av visionen om Gateway Säve, som en arena för världsledande utveckling av morgondagens hållbara mobilitetslösningar och ett nationellt centrum för fossilfri mobilitet, säger Mariette Hilmersson, Castellums region-vd.

Göteborg drivande inom många transportslag Genom innovativa och stora satsningar de senaste åren från företag som Volvo Group, Volvo Cars, Northvolt, Polestar, Geely, Einride, Stena, Göteborgs hamn och Wireless Car har Göteborg redan tagit en stark och progressiv position inom hållbar mobilitet. Nu blir Göteborgs industriella betydelse för klimatomställningen ännu större, både nationellt och globalt – inom de flesta transportslag.

– Vi har fått ännu ett bevis på att Göteborg erbjuder de styrkor som krävs inom framtidens mobilitet. Stark kompetensförsörjning och arbetskraft med specialkunskaper, avancerad forskning och innovation genom inte minst Chalmers, ändamålsenliga testbäddar och laboratorium och underleverantörer som är specialiserade på det sektorn behöver – allt det kan vi erbjuda. Få regioner i världen kan matcha Göteborg i vår styrka från ax till limpa, säger Patrik Andersson.

För att ytterligare stärka verksamheterna vid just Gateway Säve tar Business Region Göteborg och Västra Götalandsregionen fram en plan för att etablera en öppen innovationsmiljö kopplad till elektrifiering och elflyg.

En första fas av Heart Aerospaces utbyggnad kommer att vara klar i mitten av 2024, och 2026 kommer de första testerna av flygplanet att inledas. Heart Aerospace räknar med att leverera sitt första flygplan 2028.


Källa: Business Region Göteborg

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>
Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. 

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport i Swedavias sociala och digitala kanaler....

Läs mer
Zinga


Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida...

Läs mer
Ulefos


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Vattenfall
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Zugol 550
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se