Facebook


Instagram

Jättesatsning på elflygplan i Göteborg


2022-09-19

Heart Aerospaces nya anläggning Northern Runway.<br />Bild: Castellum / Heart Aerospace / Nils Andréasson arkitektkontor
Heart Aerospaces nya anläggning Northern Runway.
Bild: Castellum / Heart Aerospace / Nils Andréasson arkitektkontor


Heart Aerospaces nya Northern Runway, och intill bland annat SEEL, ett framtida hotell/konferenscenter samt dagens Bodyflight.
Bild: Castellum / Krook & Tjäder
Heart Aerospaces nya Northern Runway, och intill bland annat SEEL, ett framtida hotell/konferenscenter samt dagens Bodyflight.

Snabbväxande Heart Aerospace storsatsar på att tillverka batteridrivna flygplan i Göteborg och räknar med att sysselsätta 500 personer om tre år. Tillsammans med flygplatsägaren Castellum investerar bolaget i en ny komplett industrianläggning för elflygplan på Säve flygplats.

Göteborgsbolaget Heart Aerospace sysselsätter idag 130 anställda från 23 olika länder i utvecklingen av företagets första modell, ett batteridrivet regionalt flygplan för 30 passagerare, ES-30, som idag presenterades för global media.

Den nya industrianläggningen på Säve, som kommer att få namnet ”Northern Runway”, omfattar nytt huvudkontor för Heart Aerospace, forsknings- och utvecklingscentrum, prototyphangar, testflyghangar samt en slutmonteringshall. Säve flygplats har ingen kommersiell flygtrafik, vilket ger företaget god tillgänglighet till en egen start-och landningsbana.

– Vi är extremt stolta över att Heart Aerospace väljer Göteborg för det här steget i sin expansion. Förutom att bolaget växer till 500 anställda i första fasen bedömer vi att etableringen skapar ytterligare drygt 500 svenska jobb till 2025, och ännu fler när serietillverkningen börjar. Vi räknar även med ett växande inflöde av kompetens och kapital till Göteborg som redan nu är världsledande inom framtidens mobilitet, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg.


Ny epok inom flyget
Inom europeisk flygindustri är satsningen kanske det mest spännande som har skett på decennier. 21 etablerade flygbolag, flygplatsägare och leasingföretag från hela världen finns med i en grupp som ger Heart Aerospace råd kring designen av sitt koncept. Air Canada och svenska Saab meddelar idag att man går in som aktieägare.

– Vi kommer inte bara att bygga ett nytt elektriskt flygplan, utan en ny industri, säger Anders Forslund, grundare och vd för Heart Aerospace.

– Sverige är ursprungslandet för begreppet flygskam, men med Northern Runway kommer vi att göra elektriska flygresor till verklighet och bevara flygandet för framtida generationer.

Heart Aerospaces expansion är en hörnsten i Castellums ambition för hela Gateway Säve, ett tre miljoner kvadratmeter stort område runt flygplatsen som kommer att bli ett viktigt nav inom elektrisk mobilitet. Alldeles intill till Heart Aerospace kommande huvudkontor har exempelvis Chalmers och RISE etablerat sitt Swedish electric transport laboratory, SEEL.

– Den här satsningen markerar en ny epok inom flygindustrin och det är också en viktig milstolpe i förverkligandet av visionen om Gateway Säve, som en arena för världsledande utveckling av morgondagens hållbara mobilitetslösningar och ett nationellt centrum för fossilfri mobilitet, säger Mariette Hilmersson, Castellums region-vd.

Göteborg drivande inom många transportslag Genom innovativa och stora satsningar de senaste åren från företag som Volvo Group, Volvo Cars, Northvolt, Polestar, Geely, Einride, Stena, Göteborgs hamn och Wireless Car har Göteborg redan tagit en stark och progressiv position inom hållbar mobilitet. Nu blir Göteborgs industriella betydelse för klimatomställningen ännu större, både nationellt och globalt – inom de flesta transportslag.

– Vi har fått ännu ett bevis på att Göteborg erbjuder de styrkor som krävs inom framtidens mobilitet. Stark kompetensförsörjning och arbetskraft med specialkunskaper, avancerad forskning och innovation genom inte minst Chalmers, ändamålsenliga testbäddar och laboratorium och underleverantörer som är specialiserade på det sektorn behöver – allt det kan vi erbjuda. Få regioner i världen kan matcha Göteborg i vår styrka från ax till limpa, säger Patrik Andersson.

För att ytterligare stärka verksamheterna vid just Gateway Säve tar Business Region Göteborg och Västra Götalandsregionen fram en plan för att etablera en öppen innovationsmiljö kopplad till elektrifiering och elflyg.

En första fas av Heart Aerospaces utbyggnad kommer att vara klar i mitten av 2024, och 2026 kommer de första testerna av flygplanet att inledas. Heart Aerospace räknar med att leverera sitt första flygplan 2028.


Källa: Business Region Göteborg

Tipsa en vn Skriv ut





Nytt ramavtal avseende mark- och grundläggningsarbete för Swedavia

SVEAB och affärsområde Infrastruktur har vunnit ett 8-årigt ramavtal för Swedavia, avseende Stockholm Arlanda (ARN) samt Bromma Airport (BMA)

Läs mer
Zinga
Green Flight Academy har hittills startat och landat 5000 gånger med elflyg, vilket gör oss unika.

5 000 starter och landningar med elflygplan på Skellefteå Airport

Världens första hållbara flygakademi flygskola Green Flight Academy som finns...

Läs mer
Ulefos
<span>Så är skulle framtida Droneport-lösningar kunna se ut. Under slutet av 2024 beräknas infrastrukturen och den initiala verksamheten vara på plats i Skellefteå. Visualisering: White Arkitekter</span>

Gröna testbäddar del 3: Skellefteå tar höjd för framtidens luftfart

Vi fortsätter nu vår artikelserie om de viktiga test- och demomiljöerna som finns i...

Läs mer
Vattenfall


Skellefteå Droneport får asfalt med lägre klimatpåverkan

Landningsplattan och tillhörande ytor har nu asfalterats med material som kraftigt minskar...

Läs mer
Zugol 550
Jesper Göransson vd Peab

Första spadtaget för Peabs miljardprojekt i Norge - Nya Bodö flygplats tar form

Under måndagen 24 juni deltar Peab vid ett första spadtag för Nya Bodö...

Läs mer
<span>Vi står inför en stor omställning och att samarbeta är viktigt. Bild: Sabina Söderqvist från KLM och Emil Gustafsson från OEM Electronics.</span>

OEM Electronics minskar Scope 3-utsläppen med Air France och KLM

Att bidra till minskad klimatpåverkan innebär att koldioxidutsläppen måste...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport. </span>

Swedavias trafikstatistik för april 2024

Under april valde drygt 2,6 miljoner resenärer att resa via Swedavias tio flygplatser. Det...

Läs mer
<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se