Facebook


Instagram

Ny studie lyfter fram möjligheter för biobränsleproduktion


2018-09-11

Två utmaningar behöver klaras av för att realisera billigt biobränsle för flyget enligt forskarna.
Bild: Sasa Liu
Två utmaningar behöver klaras av för att realisera billigt biobränsle för flyget enligt forskarna.

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor. Den första är att sänka kostnaden för utveckling av mikrobiella cellfabriker, den andra handlar om att införa effektivare metoder för hydrolys av biomassa till jäsbara sockerarter. Studien publicerades nyligen i tidskriften Nature Energy.

I studien, som är gjord av professor Jens Nielsen, Yongjin Zhou och Eduard Kerkhoven, vid Institutionen för Biologi och bioteknik, utvärderas de hinder som måste övervinnas för att tillverka kolväten ur biomassa som ett reellt alternativ till fossila bränslen. 


– Vår studie lyfter fram de senaste framstegen och potentialen inom biobränsle. Detta är speciellt intressant för beslutsfattare och forskningsfinansiärer. Den identifierar även var mer forskning krävs. Så vårt arbete kan också vara ett stöd när det gäller fördelning av forskningsfinansiering, säger Eduard Kerkhoven.

Idag är det tekniskt möjligt att producera biobränslen från förnybara resurser genom att använda mikrober som jäst och bakterier som små cellfabriker.


För att kunna konkurrera med fossila bränslen måste processen bli mycket effektivare. Men att höja effektiviteten hos mikrobiella cellfabriker är en dyr och tidskrävande process, därför är en snabb utveckling av cellfabriken ett av de viktigaste målen.

Professor Jens Nielsen och hans forskargrupp är världsledande inom jästteknik och att utveckla och använda datormodeller för jästens metabolism, det vill säga ämnesomsättning. De är även kända för sin forskning kring människans ämnesomsättning, åldrande och sjukdomar. Deras upptäckter och teknikutveckling kan även tillämpas för att tillverka nya kemikalier och biobränslen. I artikeln "Barriers and opportunities in bio-based production of hydrocarbons” utvärderar forskarna produktion av olika biobränslen med hjälp av en sådan datormodell för jästmetabolism.

– Vi har teoretiskt räknat på maximala produktionsvinster och jämfört med vad som för närvarande är möjligt i labbmiljö. Det finns fortfarande en stor potential för att förbättra processen, säger Eduard Kerkhoven.

Det andra stora hindret är en effektiv omvandling av biomassa, som växter och träd, till sockerarter som kan användas i cellfabrikerna.

– Om denna omvandling kan göras mer effektivt skulle det vara möjligt att använda restmaterial från skogsindustrin eller grödor som avsiktligt odlas för biobränslen, för att producera helt förnybart biobränsle, säger Eduard Kerkhoven.

Han understryker hur viktigt biobränsle kommer att vara i framtiden.

– Medan personbilar i framtiden primärt kommer att vara eldrivna, så är biobränslen avgörande för tyngre transportformer som flyg och lastbilar. The International Energy Agency förutspår att 27 procent av de globala tunga transporterna drivs av biobränslen år 2050. 

Även stora oljebolag som Preem och Total säger att förnybara biobränslen spelar en viktig roll i framtiden. I sitt "Sky Scenario" räknar Shell med att biobränslen står för 10 procent av all global energianvändning i slutet av detta århundrade. Det ligger i linje med vad vår forskning visar, sammanfattar han.

Läs artikeln av Yongjin J. Zhou, Eduard J. Kerkhoven och Jens Nielsen i Nature Energy: "Barriers and opportunities in bio-based production of hydrocarbons



Källa: Chalmers


Tipsa en vn Skriv ut





Nytt ramavtal avseende mark- och grundläggningsarbete för Swedavia

SVEAB och affärsområde Infrastruktur har vunnit ett 8-årigt ramavtal för Swedavia, avseende Stockholm Arlanda (ARN) samt Bromma Airport (BMA)

Läs mer
Zinga
Green Flight Academy har hittills startat och landat 5000 gånger med elflyg, vilket gör oss unika.

5 000 starter och landningar med elflygplan på Skellefteå Airport

Världens första hållbara flygakademi flygskola Green Flight Academy som finns...

Läs mer
Ulefos
<span>Så är skulle framtida Droneport-lösningar kunna se ut. Under slutet av 2024 beräknas infrastrukturen och den initiala verksamheten vara på plats i Skellefteå. Visualisering: White Arkitekter</span>

Gröna testbäddar del 3: Skellefteå tar höjd för framtidens luftfart

Vi fortsätter nu vår artikelserie om de viktiga test- och demomiljöerna som finns i...

Läs mer
Vattenfall


Skellefteå Droneport får asfalt med lägre klimatpåverkan

Landningsplattan och tillhörande ytor har nu asfalterats med material som kraftigt minskar...

Läs mer
Zugol 550
Jesper Göransson vd Peab

Första spadtaget för Peabs miljardprojekt i Norge - Nya Bodö flygplats tar form

Under måndagen 24 juni deltar Peab vid ett första spadtag för Nya Bodö...

Läs mer
<span>Vi står inför en stor omställning och att samarbeta är viktigt. Bild: Sabina Söderqvist från KLM och Emil Gustafsson från OEM Electronics.</span>

OEM Electronics minskar Scope 3-utsläppen med Air France och KLM

Att bidra till minskad klimatpåverkan innebär att koldioxidutsläppen måste...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport. </span>

Swedavias trafikstatistik för april 2024

Under april valde drygt 2,6 miljoner resenärer att resa via Swedavias tio flygplatser. Det...

Läs mer
<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se