Facebook


Instagram

Svensk högskola och världsledande industriföretag i samarbete för grönare flygmotorer


2022-04-27

Safran, GKN Aerospace och Pratt & Whitney är flygmotortillverkare som medverkar i ett av Högskolan Västs nya forskningsprojekt. Bilden visar en gasturbin till Airbus A320neo från Safran. 
Bild: Safran/Cyril Abad/CAPA Pictures
Safran, GKN Aerospace och Pratt & Whitney är flygmotortillverkare som medverkar i ett av Högskolan Västs nya forskningsprojekt. Bilden visar en gasturbin till Airbus A320neo från Safran. 

Flygindustrin söker febrilt efter ny teknik som kan bidra till att minska flygets utsläpp av klimatskadliga ämnen. I ett nystartat projekt undersöker Högskolan Västs forskare hur termisk sprutning kan användas för ytbeläggning av kompositkomponenter i nästa generation jetmotorer. Pratt & Whitney, Safran och Saint-Gobain är några av de globala företag som medverkar.

En viktig del av flygindustrins arbete med att minska flygets utsläpp av växthusgaser är att utveckla lättare och effektivare jetmotorer.

– Ett sätt är att höja förbränningstemperaturen i motorns brännkammare, ett annat sätt är att minska motorns vikt. Keramkompositer tål väldigt höga temperaturer, har utmärkta egenskaper och väger en tredjedel av de superlegeringar som används i dagens flygmotorer, förklarar Nicolaie Markocsan, professor i termisk sprutning vid Högskolan Väst.

– Men ett problem är att keramkompositer påverkas negativt av vattenångan som finns i motorns förbränningsgaser. Lösningen är att ytbelägga keramkompositen med ett tätt skikt för att undvika kontakt med gaserna. Termisk sprutning kan vara en utmärkt ytbeläggningsteknik för dessa beläggningar som på engelska benämns ”environmental barrier coatings”.

Termisk sprutning är ett billigt och relativt enkelt sätt att belägga ytor med material som skyddar metaller, kompositer och andra material för olika former av slitage. Högskolan Västs forskare är sedan många år internationellt erkända för sin forskning inom termisk sprutning.


Sätter Högskolan Väst på kartan
– Våra tidigare forskningsresultat inom termisk sprutning har väckt intresse hos flygindustrin. Nu har några av de stora aktörerna inom flygmotorbranschen kontaktat oss för att de vill medverka i det här projektet. Att konkurrerande företag som Pratt & Whitney och Safran vill samverka i den här forskningen visar hur stor påverkan klimatkrisen har, och kanske också vilket förtroende de har för högskolans forskning.

– Flygindustrin vill utröna om termisk sprutning kan vara en lämplig teknik för ytbeläggning i den nya generationen av flygmotorer. Vi hoppas kunna bidra till att lösa en del av de problem som finns med att utveckla tillräckligt täta skikt med optimal mikrostruktur.

Forskarna ska nu bygga kunskap om hur ytbeläggning på keramisk komposit med termisk sprutning påverkar kompositens mikrostruktur. Målet är att utveckla en produktionsprocess som ger ett optimalt resultat och som är överförbart till industrin.

Det treåriga forskningsprojektet finansieras av Vinnova. Partner i projektet är GKN Aerospace, Pratt & Whitney, Safran, Saint-Gobain, Northwest MetTech och TS Engineering.


Källa: Högskolan Väst

Skriv ut



Abba på Malmö Airport.
Abba på Malmö Airport.

Malmö Airport firar 50 år

Den 1 december i år fyller Malmö Airport 50 år och det kommer att uppmärksammas genom olika aktiviteter på flygplatsen och i Swedavias kanaler under året. Genom att...

Läs mer
Zinga
Stockholm Arlanda Airport.

Fortsatt återhämtning för Swedavias trafikstatistik

Under april accelererade flygets återhämtning och med drygt 2,2 miljoner resenärer...

Läs mer
Vattenfall


Gränsövning vid Scandinavian Mountains Airport i Sälen

Tisdagen den 10 maj kl. 10.00 - 14.00 håller räddningstjänsten i Norge och Sverige...

Läs mer
Zugol 550
Passagerarna ser ut att återvända, visar en ny prognos av Transportstyrelsen.

Stor osäkerhet för flygets återhämtning

Osäkerheten kring flygets återhämtning efter pandemin är fortsatt hög....

Läs mer
Gripen E.

Försvarets Materielverk beställer nytt lavettsystem till Gripen för 400 miljoner

Saab har mottagit en beställning från Försvarets Materielverk (FMV) avseende...

Läs mer
Safran, GKN Aerospace och Pratt & Whitney är flygmotortillverkare som medverkar i ett av Högskolan Västs nya forskningsprojekt. Bilden visar en gasturbin till Airbus A320neo från Safran. 

Svensk högskola och världsledande industriföretag i samarbete för grönare flygmotorer

Flygindustrin söker febrilt efter ny teknik som kan bidra till att minska flygets utsläpp...

Läs mer
Flankerade av Röda Korsets volontärer i Märsta, Jan-Olov Ström och Thomas Hansson, tar Magnus Lundén, ansvarig för lokal insamling på Svenska Röda Korset emot checken av Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia.

Swedavias resenärer och medarbetare skänker miljonbelopp till Svenska Röda Korset

Swedavias resenärer och medarbetare runt om i Sverige har samlat in närmare 1,4 miljoner...

Läs mer


Beslut om allmän trafikplikt för flyg

Trafikverket har beslutat att 12 inrikeslinjer ska omfattas av allmän trafikplikt. Det...

Läs mer

TUI och Jettime i stort charteravtal

TUI och det danska flygbolaget Jettime har skrivit under ett charteravtal, vilket innebär att...

Läs mer


Mest lästa












gardenor
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se