Facebook


Instagram

Swedavia lanserar strategi för elflyg – Åre Östersund redo för första elflyget hösten 2020


2020-02-17

Swedavia äger, driver och utvecklar tio flygplatser i Sverige.
Bild: Swedavia
Swedavia äger, driver och utvecklar tio flygplatser i Sverige.

Swedavia har beslutat om en strategi för elflyg med målsättningen att Swedavias samtliga tio flygplatser ska kunna hantera elflyg och att en första kommersiell elflygslinje kan tas i bruk kring 2025. På Åre Östersund Airport planeras för att en testarena för elflyg ska driftsättas under hösten.

Satsningen på elflyg är ytterligare ett steg i Swedavias arbete med att främja övergången till ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och allt flyg 2045. Sedan tidigare bedriver Swedavia ett mångårigt arbete för att öka användningen av hållbart bioflygbränsle.

– Bioflygbränsle är i det korta perspektivet avgörande för att driva flygets klimatomställning. Men på sikt kan även elektrifiering komma att spela en viktig roll. Swedavia vill i ett tidigt skede vara en aktiv part i utvecklingen och se över förutsättningarna för elflyg från infrastrukturperspektivet, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

En testarena för elflyg är planerad att driftsättas på Åre Östersund Airport under hösten, då ett första elflygplan kommer att kunna tas emot. För närvarande planeras för uppställningsplatser, laddinfrastruktur och elförsörjning till flygplatsen samt att säkra nödvändiga tillstånd.

Testflygningarna av elflyg och drönare kommer att genomföras i luftrummet mellan Åre Östersund och Röros flygplats i Norge i samarbete med ett flertal partners både i Sverige och Norge, inom ramen för EU-projektet Green Flyway.

– Vi menar att det finns goda förutsättningar för en första kommersiell elflygslinje i Sverige inom en femårsperiod. På sikt kan elflyget bli ett viktigt komplement till dagens linjetrafik, främst inrikesflyget. Men elflyget kan också leda till helt nya flyglinjer mellan regionala orter, vilket skulle gynna både tillgänglighet och regional tillväxt och skapa helt nya affärsmodeller för flyget, säger Jonas Abrahamsson.

Samtliga av Swedavias tio flygplatser ska på sikt tillhandahålla en infrastruktur för att kunna hantera elflyg. Förutom Åre Östersund ligger Umeå Airport och Visby Airport i startgroparna i elflygsutvecklingen. Bland annat deltar Umeå Airport i ett projekt som ser över om möjligheterna för elflyg mellan Sverige och Finland.

– Med tanke på möjligheterna så välkomnar Swedavia regeringens nya initiativ om att utreda lämpliga åtgärder som kan påskynda introduktionen av eflyg och omställningen till ett fossilfritt flyg som kan bidra till tillgänglighet och regional utveckling i hela landet, säger Jonas Abrahamsson.

Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Samtliga av Swedavias tio flygplatser ska ha noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet utgången 2020. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till bioflygbränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025. Sedan 2016 köper Swedavia bioflygbränsle motsvarande bolagets tjänsteflygresor, cirka 450 ton bränsle årligen.



Källa: Swedavia


Tipsa en vän Skriv ut



Flygsimulator ska lyfta undervisningen


Nu får gymnasieeleverna på Sigtuna kommuns flygteknikutbildning testa cockpitmiljö på lektionstid. Idag invigdes nämligen en helt ny flygsimulator av flygplanstypen Airbus...

Läs mer
Zinga


Emirates ökar kapaciteten – inför nya flygningar till Australien

Nu inför Emirates ytterligare flyg till Australien och Nya Zeeland, efter att ha märkt av...

Läs mer
Vattenfall
Fredrik Kämpfe, Branschchef Transportföretagen Flyg.

Transportföretagen Flyg välkomnar EU-stöd för produktion av fossilfritt flygbränsle i Sverige

Flygets omställning står på flera ben och teknikspår, men främst...

Läs mer
Zugol 550


Stark återhämtning av flygtrafiken vid Linköping City Airport

Antalet resenärer som flyger från Linköping City Airport har under 2022 ökat...

Läs mer
SAS Airbus 320 Neo.

Fossilfritt flygbränsle får EU-stöd

Vattenfall, Shell, LanzaTech och SAS driver projektet HySkies med målet att 2027 starta...

Läs mer


Swedavia främjar hållbara tjänsteresor genom årlig upphandling av hållbart bioflygbränsle

Swedavia fortsätter som flygplatshållare att bidra till flygets klimatomställning...

Läs mer


Amsterdams flygplats Schiphol börjar köra sina markfordon och maskiner på förnybar diesel

Från och med januari 2023 kommer alla dieseldrivna markfordon och maskiner på...

Läs mer


Nytt ramavtal med GKN Aerospace Sweden AB i Trollhättan

Semcon har tecknat ett nytt ramavtal med GKN Aerospace. Avtalet gäller tjänster som...

Läs mer


2022 ett positivt år för Jönköping Airport

Antal passagerare och fraktvolym ökade på Jönköping Airport under 2022. Totalt...

Läs mer


Mest lästa












gardenor

Extremeworks

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se