Facebook


Instagram

Swedavia lanserar strategi för elflyg – Åre Östersund redo för första elflyget hösten 2020


2020-02-17

Swedavia äger, driver och utvecklar tio flygplatser i Sverige.
Bild: Swedavia
Swedavia äger, driver och utvecklar tio flygplatser i Sverige.

Swedavia har beslutat om en strategi för elflyg med målsättningen att Swedavias samtliga tio flygplatser ska kunna hantera elflyg och att en första kommersiell elflygslinje kan tas i bruk kring 2025. På Åre Östersund Airport planeras för att en testarena för elflyg ska driftsättas under hösten.

Satsningen på elflyg är ytterligare ett steg i Swedavias arbete med att främja övergången till ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och allt flyg 2045. Sedan tidigare bedriver Swedavia ett mångårigt arbete för att öka användningen av hållbart bioflygbränsle.

– Bioflygbränsle är i det korta perspektivet avgörande för att driva flygets klimatomställning. Men på sikt kan även elektrifiering komma att spela en viktig roll. Swedavia vill i ett tidigt skede vara en aktiv part i utvecklingen och se över förutsättningarna för elflyg från infrastrukturperspektivet, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

En testarena för elflyg är planerad att driftsättas på Åre Östersund Airport under hösten, då ett första elflygplan kommer att kunna tas emot. För närvarande planeras för uppställningsplatser, laddinfrastruktur och elförsörjning till flygplatsen samt att säkra nödvändiga tillstånd.

Testflygningarna av elflyg och drönare kommer att genomföras i luftrummet mellan Åre Östersund och Röros flygplats i Norge i samarbete med ett flertal partners både i Sverige och Norge, inom ramen för EU-projektet Green Flyway.

– Vi menar att det finns goda förutsättningar för en första kommersiell elflygslinje i Sverige inom en femårsperiod. På sikt kan elflyget bli ett viktigt komplement till dagens linjetrafik, främst inrikesflyget. Men elflyget kan också leda till helt nya flyglinjer mellan regionala orter, vilket skulle gynna både tillgänglighet och regional tillväxt och skapa helt nya affärsmodeller för flyget, säger Jonas Abrahamsson.

Samtliga av Swedavias tio flygplatser ska på sikt tillhandahålla en infrastruktur för att kunna hantera elflyg. Förutom Åre Östersund ligger Umeå Airport och Visby Airport i startgroparna i elflygsutvecklingen. Bland annat deltar Umeå Airport i ett projekt som ser över om möjligheterna för elflyg mellan Sverige och Finland.

– Med tanke på möjligheterna så välkomnar Swedavia regeringens nya initiativ om att utreda lämpliga åtgärder som kan påskynda introduktionen av eflyg och omställningen till ett fossilfritt flyg som kan bidra till tillgänglighet och regional utveckling i hela landet, säger Jonas Abrahamsson.

Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Samtliga av Swedavias tio flygplatser ska ha noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet utgången 2020. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till bioflygbränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025. Sedan 2016 köper Swedavia bioflygbränsle motsvarande bolagets tjänsteflygresor, cirka 450 ton bränsle årligen.



Källa: Swedavia


Skriv ut





Flygets återhämtning saktar in

Passagerartrafikens återhämtning efter pandemin mattas tillfälligt av under nästa år. Ett oroligt omvärldsläge och en förväntad lågkonjunktur...

Läs mer
Zinga


Saabs Digital Tower tas i drift
på Nato-flygbasen Geilenkirchen
i Tyskland

Det första digitala flygledartornet är nu i drift på Nato-flygbasen Geilenkirchen i...

Läs mer
Vattenfall
Heart Aerospace modellerar plan i full skala.

Elflyget gör Göteborg
ännu grönare

Heart Aerospace bygger upp en helt ny industri, expanderar kraftigt vid Säve flygplats och...

Läs mer
Zugol 550
Elna Heimdal Nilsson och Johan Bergström är två av forskarna som har stor nytta av nya Jetmotorlabbet.

Framtidens flygbränsle får eget labb

Nu är labbet som tar oss närmare framtidens bioflygbränsle invigt. Jetmotorlabbet...

Läs mer
Visionsbild ES-30.

Swedavia tar plats i Heart Aerospace industry advisory board

För att stödja elflygplanstillverkaren Heart Aerospace i utvecklingen av sitt första...

Läs mer


Saab får order på service och underhåll för Gripen C/D i Sydafrika

Saab har fått ett supportkontrakt för Gripen C/D i Sydafrika gällande service och...

Läs mer
En konstruktion i limträ formar stommen i den nya verandan i den nya Marknadsplatsen på Terminal 5.

Arlandas nya veranda tar form

Förberedelserna för den nya Marknadsplatsen på Stockholm Arlanda Airport är i...

Läs mer
Heart ES-30 aircraft.

Saab ingår samarbete med elflygföretaget Heart Aerospace

Saab kommer att gå in som minoritetsägare i det svenska elflygföretaget Heart...

Läs mer
Heart Aerospaces nya anläggning Northern Runway.<br />Bild: Castellum / Heart Aerospace / Nils Andréasson arkitektkontor

Jättesatsning på elflygplan i Göteborg

Snabbväxande Heart Aerospace storsatsar på att tillverka batteridrivna flygplan i Gö...

Läs mer


Mest lästa












gardenor
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se