Facebook


Instagram

Här är däcken som innehåller återvunnen polyester från PET-flaskor


2022-10-07

De unika däcken finns redan på marknaden och bland annat var alla följebilar vid årets Tour de France var utrustade med ContiRe.Tex-däck.
Bild: Continental
De unika däcken finns redan på marknaden och bland annat var alla följebilar vid årets Tour de France var utrustade med ContiRe.Tex-däck.

Däcken till bilarna i racingserien Extreme-E med helelektriska SUV:ar tillverkas av Continental och till nuvarande säsong används ContiRe.Tex-teknologin för samtliga däck. I den här däcken används 58 PET-flaskor per däck.
Bild: Continental
Däcken till bilarna i racingserien Extreme-E med helelektriska SUV:ar tillverkas av Continental och till nuvarande säsong används ContiRe.Tex-teknologin för samtliga däck. I den här däcken används 58 PET-flaskor per däck.

Återvunnen polyester från PET-flaskor? I helt vanliga däck? Jodå, det är möjligt tack vare ContiRe.Tex-teknologin från Continental. De unika däcken finns redan på marknaden och tar Continental ett steg närmare målet att endast använda hållbara material i sina däck.

ContiRe.Tex-teknologin presenterades av Continental under hösten 2021 och i somras lanserades de första däcken som innehåller återvunnet polyester från PET-flaskor. Det nya materialet används i stommen på vissa utvalda däck i stället för konventionell polyester och för en uppsättning personbilsdäck behövs det cirka 40 PET-flaskor.

– Vi är den första däcktillverkaren som tillverkar den här typen av däck i serieproduktion.

Det finns en stor mängd PET-flaskor i världen som inte ingår i något slutet system, det vill säga att de inte återvinns, utan i stället hamnar på soptippen och det är de flaskorna som vi tar vara på. Klädbranschen använder redan den här typen av polyester, men vi är först inom däckbranschen, säger Per Linder, produktchef på Continental i Sverige.


Inga kemiska steg
ContiRe.Tex-tekniken innebär att ett polyestergarn utvinns från använda PET-flaskor utan några mellanliggande kemiska steg. Under återvinningsprocessen sorteras flaskorna och rengörs mekaniskt efter att kapsylerna har tagits bort. Efter en mekanisk strimling bearbetas sedan PET-materialet till granulat och slutligen till ett spunnet polyestergarn.

– Det är alltid kul att göra prototypdäck utan luft eller fälgar – men det här är på riktigt. Till en början tillverkas däcken med ContiRe.Tex-tekniken i en begränsad upplaga och finns i tre modeller med varierade dimensioner. För den svenska marknaden handlar det främst om sommardäck i serierna PremiumContactTM 6 och EcoContactTM 6. Tanken är att det ska växa till betydligt större skala, säger Per Linder.


Endast hållbara material som mål
Polyestergarnet från de återvunna PET-flaskorna används till den så kallade textilkorden som sitter ovanpå däckstommen och som vanligtvis är tillverkad av gummerad viskos eller konventionell polyester. Textilkorden ger inte bara stommen extra styrka utan kontrollerar även däckets inre tryck och bibehåller dess form.

– För oss är säkerhet alltid ett prioriterat område och det gäller så klart även när vi lanserar material med nytt innehåll. ContiRe.Tex-tekniken fungerar precis lika bra som våra andra däck som inte innehåller PET-flaskorna. Det här är ett steg på vägen till vårt mål att 2050 bara använda återvunnet eller hållbart material i alla våra däck, säger Per Linder.


Källa: Elmia Subcontractor

Tipsa en vn Skriv ut



Urbaniseringen i kombination med ett förändrat klimat har drivit upp efterfrågan på kompetens inom hållbar samhällsbyggnad. 

Här är yrkeshögskoleutbildningarna som leder till jobb

Osäkerheten på arbetsmarknaden är stor. Det senaste året har besked om varsel...

Läs mer
Zinga
<span>Svevia ska utföra asfaltarbeten i Nacka kommun och i Sollentuna kommun. </span>

Svevia tilldelas fyra asfaltkontrakt i Stockholmsområdet

Under det närmaste året kommer Svevia på uppdrag av kommunerna Nacka, Sollentuna,...

Läs mer
Vattenfall


Stor nedgång för nyregistrerade personbilar i mars

Under mars 2024 nyregistrerades 24 481 personbilar, 21 procent färre än i mars 2023....

Läs mer
Zugol 550
På uppdrag av Holmen Energi ska Svevia utföra grundläggande mark- och anläggningsarbeten för den planerade vindkraftparken Blisterliden i Skellefteå kommun. 

Svevia lägger grunden för vindkraftpark i Skellefteå

På uppdrag av Holmen Energi ska Svevia utföra grundläggande mark- och anlä...

Läs mer
<span>Bilden visar en illustration av hur gång- och cykelbroarna planeras att placeras. Broarna sammanlänkar Norra &Ouml;n med Teg och konstnärligt Campus.</span>

Gång- och cykelbroar tidigareläggs i planarbetet för Norra Ön

Nya gång- och cykelbroar till Norra Ön planeras för att binda ihop de centrala...

Läs mer
<span>Fordonsbranschen skriker efter fordonstekniker - ju duktigare man är på datateknik och el och elektronik, desto mer jobb finns det. </span>

I osäkra tider förblir fordonsverkstäder en säker bransch

Stigande energipriser följt av kriget i Ukraina och den högsta inflationen sedan...

Läs mer
Roadblock 650 

Innovativ betongbarriär förenklar vägprojekt

Benders, en av Nordens största leverantörer av betongprodukter för...

Läs mer


GARO tecknar nordiskt samarbetsavtal med Aneo

GARO tecknade från och med januari 2024 ett avtal med det norska energibolaget Aneo för...

Läs mer
Sensorer mäter trafikrörelser och luftkvalitet i Piteå. 

PiteEnergi installerar sensorer för trafik- och miljömätning i Piteå

I ett samarbetsprojekt med Piteå Kommun tar PiteEnergi nu ett viktigt steg mot att samla in...

Läs mer


Det närmar sig mörkare tider

Bra arbetsbelysning på byggarbetsplatsen är en förutsättning för ett bra...

Läs mer
Trejon Optimal M1650 STORM 

Flexibel Kedjeröjare med hela 5,4 m räckvidd!

Trejon presenterar stolt en stor nyhet i segmentet kedjeröjare, Trejon Optimal M1650...

Läs mer

Swecon tar ytterligare steg i omställningen på Load Up North

Med mässpremiär för demokörning av den nya eldrivna 23-tons grävmaskinen...

Läs mer
<span>Dark Knight Fortex</span>

Strands Lighting Division presenterar Dark Knight Fortex

Revolutionera din arbetsplats tillsammans med Dark Knight Fortex. Arbetslampan du alltid...

Läs mer
Bild 3: Styrkan, räckvidden och den fina hydrauliken i kombination med takfönster gör Manitou MRT2660 Vision + till en perfekt arbetskamrat för Jompa. Man slås snabbt av hur skicklig Jompa är när man ser honom arbeta med maskinen som här när han lyfter in kök i centrala Stockholm. Det finns inga onödiga rörelser eller snabba ryck, och maskinen är hela tiden i rörelse.

En ny Manitou MRT2660 Vision + gav Jompa arbetsglädjen tillbaka

Har man som Jompa kört maskin i allmänhet, och teleskoplastare i synnerhet, sedan 1997...

Läs mer


OQC90 – Ett nytt fullautomatiskt snabbfäste för stora materialhanteringsmaskiner.

OQC är ett snabbfästessystem för pendelupphängda redskap avsett framför...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se