Peab Asfalts eldrivna maskinlag på uppdrag i Helsingborg


2025-09-30

Asfaltering elmaskiner Hagaparken
Bild:Peab Asfalt
Asfaltering elmaskiner Hagaparken

Peab Asfalt har som första aktör i Sverige lanserat ett eldrivet, fossilfritt asfaltsmaskinlag. I veckan besöker asfaltlaget Skåne där beläggningsarbeten utförs i centrala Helsingborg, ett led i både Peabs och städernas arbete för att uppnå klimatneutralitet.


Peab Asfalts eldrivna och fossilfria asfaltsmaskinlag, det första i Sverige, besöker Helsingborg. Maskinlaget består av en stor asfaltläggare, en stor och en mindre vält samt en elpadda och inom kort även en eldriven klistermoped.

Asfalten som läggs är ECO-Asfalt som tillverkas med 100 procent förnybara bränslen, vilket halverar klimatpåverkan jämfört med traditionell asfalt och genom att använda returasfalt minskas avtrycket på miljön ytterligare. Fossilfria arbetsmaskiner är ännu ett led i Peabs arbete med att bli koldioxidneutrala 2045.

– Peab vill ligga i framkant med eldrivna maskiner som är ett viktigt led i att klimatförbättra hela produktionskedjan för asfalt, säger Christopher Mårtensson, avdelningschef Peab Asfalt Syd. Helsingborg har hårt ställda miljökrav och vill arbeta innovativt. Tillsammans kan vi driva den hållbara utvecklingen framåt i vår bransch.

Läggaren är utvecklad i samarbete med Volvo/Ammann och återförsäljare är Swecon. Vältarna är byggda av Söderberg & Haak. Elmaskinlaget har haft uppdrag i stockholmsområdet sedan i juni 2025 och nu får asfaltlagen i Helsingborg chans att testa maskinerna, som är framtiden inom beläggningsbranschen.

– Vi har höga klimatkrav i Helsingborg och arbetar för att få ner utsläppen och uppnå klimatneutralitet 2030, säger Henrik Rosdahl, gatuingenjör på Helsingborgs stad. Elmaskiner är ett led i detta arbete. Vi beställare måste också våga prova och våga ta kostnaderna för att driva utvecklingen framåt.

Helsingborgs stad har också nyligen tecknat en avsiktsförklaring genom Fossilfritt Sverige Infra Sweden och Viable Cities om att använda fossilfria arbetsmaskiner i sina upphandlingar och entreprenader.

Utöver att maskinerna är fossilfria är de avsevärt mycket tystare än fossilbränsledrivna maskiner, vilket förbättrar miljön både för omgivningen och för arbetslaget. Detta gör tekniken särskilt lämplig för stadsmiljöer och nattarbeten nära bostäder.

Att arbeta med eldrivna maskiner som behöver laddas kräver en något annorlunda planering för asfaltlaget. Maskinerna laddas på plats med en mobil powerbank på tre gånger tre meter och 540 kWh. De kan köras mellan fyra och sex timmar och laddar sedan fullt igen på ungefär 45 minuter, då asfaltslaget kan passa på att äta lunch.

Beläggningsarbeten utförs bland annat på Bergaliden i Helsingborg.

Asfaltstransporterna sker i dagsläget med HVO100, en förnybar diesel som sänker växthusgasutsläppen med upp till 90 procent, för att klara tunga och lite längre transporter.

Hela Peab-koncernen har satt målet att vara koldioxidneutrala till 2045. Som ett delmål ska Peab till år 2030 reducera koldioxidintensiteten i den egna verksamheten med 60 procent och för köpta insatsvaror och tjänster med 50 procent.


Källa: Peab Asfalt