Kravet på antal p-platser vid nybyggen görs mer flexibelt
Lägenhetsstorlek och kollektivtrafik påverkar
För att anpassa kraven på antalet parkeringsplatser tas nu större hänsyn till vilken storlek lägenheterna har som byggs. Boende i större lägenheter har också ett större behov av antal parkeringsplatser i området. Samtidigt visar erfarenheten att boende i mindre lägenheter inte har samma behov av bilparkering.
En annan viktig faktor som påverkar behovet av antalet parkeringsplatser är avståndet till effektiv kollektivtrafik på spår. Det vill säga tunnelbana, pendeltåg eller spårväg.
– Den nya parkeringsnormen ger en ökad flexibilitet och tar större hänsyn till lägenheternas storlek och närhet till kollektivtrafik. Vi underlättar genom den nya normen möjligheterna att bygga mindre lägenheter som det finns en mycket stor efterfrågan på, säger Anders Ekegren, stadsbyggnadskommunalråd i Solna.
Cykelparkering
Även för cykelparkeringar finns regler för hur många platser som ska finnas intill nybyggda fastigheter. Utgångspunkten är att varje boende i Solna bör ha en parkeringsplats för cyklar. För flerbostadshus är normen 2,5-4,5 cykelplatser per hushåll och för studentlägenheter 1,5 cykelplats per hushåll.
Cykelnormen omfattar också bestämmelser för cykelplatser vid kontor, industriarbetsplatser, skolor, förskolor, butiker, restauranger och hotell, med en norm i flertalet fall på 0,4 cykelplatser per anställd.
Precis som med parkeringsnormen för bilar är normen för cyklar flexibel för att kunna anpassas efter skiftande behov.
Källa: Solna Stad