Norwegian med kraftig trafiktillväxt och hög kabinfaktor


2014-10-23

Bild:Norwegian

Norwegian växer kraftigt i alla europeiska marknader och hade en kapacitetstillväxt på 36 procent samt en kabinfaktor på hela 85 procent under tredje kvartalet.

Resultatet före skatt (EBT) blev 505 MNOK jämfört med 604 MNOK för samma kvartal 2013. Extra kostnader för ersättningsflyg och svag norsk krona påverkar resultatet för tredje kvartalet betydligt.

Trots solid kapacitetstillväxt fylls planen betydligt bättre än samma period förra året. Kabinfaktorn under tredje kvartalet var på 85 procent, upp tre procentenheter. Sammanlagt reste 7,1 miljoner passagerare med Norwegian under tredje kvartalet. Den starkaste tillväxten mätt i antal passagerare hade Norwegian på London Gatwick.

Resultatet före skatt (EBT) blev 505 MNOK jämfört med 604 MNOK för samma kvartal 2013. Kombinationen svag norsk krona, avsaknad av godkännande från det amerikanska transportdepartementet och kostnader knutna till förseningar påförde Norwegian stora extrautgifter det här kvartalet. Kostnader för inhyrning inklusive utgifter för extra bränsle samt hotell, mat och dryck till försenade passagerare utgjorde också ett betydande belopp. Det gjorde även extrautgifter  orsakade av att det amerikanska transportdepartementet ännu inte har gett Norwegians dotterbolag Norwegian Air International det nödvändiga flygtillståndet till USA – som bolaget har rätt till enligt Open Skies-avtalet.

–Det som är positivt är att vi har fått många nya kunder i hela linjenätet och att kabinfaktorn är solid. Vi har vunnit flera nya internationella kundundersökningar och har återigen korats till Europas bästa lågprisbolag. Samtidigt har vi haft flera utmaningar, bland annat till följd av att vårt dotterbolag i Dublin ännu inte har fått tillstånd att flyga till USA, vilket har lett till att flygplansflottan inte kan utnyttjas optimalt. Tekniska utmaningar med långdistansplanen har också inneburit betydande extrautgifter. Men nu har vi en mer stabil långdistansverksamhet med fler plan i flottan än tidigare. Om vi blickar framåt kommer 2015 att bli ett konsolideringsår där tillväxten inte kommer att vara lika stor. Vi kommer dessutom ha en enhetlig kortdistansflotta när de äldre Boeing 737-300 maskinerna fasas ut för gott, säger Norwegian vd Björn Kjos.

Källa: Norwegian