23 skånska kommuner ger Skånetrafiken fortsatt förtroende att driva färdtjänst
Den nya överenskommelsen, där Region Skånes förvaltning Skånetrafiken sköter färdtjänsten från tillståndsgivning till utförande, innebär en del förändringar som bland annat syftar till att förbättra kommunernas insyn i verksamheten. Men också att skapa en mer enhetlig, regional färdtjänstverksamhet.
Förändringarna i avtalet från årsskiftet
Avtalet är det samma för alla kommuner, vilket innebär att det endast omfattar färdtjänst, det vill säga resor som beviljats genom färdtjänstlagen.
Avtalet är inte tidsbestämt utan kan sägas upp med minst två års framförhållning. Detta krävs för att hinna ställa om sin verksamhet från båda parters sida. Kommunerna har efterlyst ökad insyn och dialog kring färdtjänsten. Därför regleras avtalet även med uppföljningsrutiner, dialog och samråd. Finansiering sker enligt nuvarande avtal där eventuellt överskott går till att tillgänglighetsanpassa den allmänna kollektivtrafiken. Ett eventuellt underskott ansvarar däremot Region Skåne för.
– Vi är naturligtvis glada för det fortsatta förtroende som alla 23 kommuner visar oss. Vi ska klara av att leva upp till kundernas förväntningar och även våra egna målsättningar. Vi har en mycket stabilare verksamhet idag och vi känner oss därför trygga med att vi ska klara det. Det är också något som visar sig i vår statistik. Så det är med tillförsikt vi ser fram emot det nya året, säger Maria Holmgren, tf. trafikdirektör på Skånetrafiken.
Ökad punktlighet och minskat antal kundärenden
Årets punktlighetsmätning visar att den har förbättrats från 75 procent i januari till att ligga stabilt kring 81-83 procent under månaderna mars-september. År 2013 var den totala punktligheten 78 procent, år 2012 67 procent och 2011 låg den på 68 procent. Målet för punktlighet ligger på 90 procent.Antal kundärenden har sjunkit markant från mars 2014 och visar på en positiv trend jämfört med siffrorna för år 2013. Bara i september månad minskade antalet kundärenden från 986 år 2013 till årets siffra på cirka 600 ärenden. Samtidigt har antalet serviceresor legat kvar i stort sett oförändrat. Mätning av kundernas nöjdhet (NKI) visar på en svag uppåtgående trend jämfört med 2013.
Källa: Skånetrafiken