Vinter i tunnelbanan
– Vid hala spår kan trafiken periodvis gå långsammare, men ambitionen är att inga avgångar ska ställas in på grund av vädrets makter. Vi har en särskild snöjour som är bemannad dygnet runt. Dessutom har vi investerat i rejäla snöblåsmaskiner och snösugar för att snabbt kunna röja av plattformar och de känsliga växlarna. Vi känner oss väl rustade för Kung Bores nyckfullhet, säger Rida Zeki, snögeneral på MTR Stockholm.
MTR har också ett väl etablerat samarbete med Strukton, som sköter underhållet av spåren. Bland annat sker veckovisa möten för utvärdering av väderprognoser och beredskapsplanering.
Sedan MTR tog över ansvaret för driften av Stockholms tunnelbana har antalet resor ökat avsevärt och MTR levererar idag tio procent mer tågtrafik i kilometer räknat än för fem år sedan. Punktligheten är den högsta i tunnelbanans 60-åriga historia och idag kommer och går faktiskt närmare 96 procent av tågen i tid.
Källa: MTR