Rekordresande med stadsbussarna i Hässleholm


2015-01-20

Bild: Skånetrafiken

Stadsbussarna i Hässleholm sprängde halvmiljons-vallen för första gången förra året. Totalt gjorde Hässleholms-borna och besökare i staden 558.400 resor under 2014. Det är en ökning på 14 % jämfört med året innan.

Bussen utnyttjar samma bränslecells- och hybridteknik som Toyotas personbil Mirai, som nyligen började säljas i Japan. Systemet är dock kraftigare dimensionerat, med åtta vätgastankar, två bränslestackar och två elmotorer för att ge erforderlig effekt.

Sedan den 9 januari 2015 går bränslecellsbussen i daglig lokaltrafik i en slinga mellan Toyota City och tågstationen Mikawatoyota. Tankningen av vätgas sker vid Toyota Ecoful Town, i närheten av ändstationen.

Förutom att gå i daglig passagerartrafik kan bussen användas som nödkraftverk i händelse av elavbrott och då försörja hus eller andra anläggningar med elkraft.

Bussen ingår i ett större projekt som Toyota startade 2010 och som syftar till att testa och utvärdera tyngre vätgasdrivna bränslecellsfordon i både dagligt bruk och som elverk i nödsituationer.

-----

Fakta om bränslecellsbussen

Längd/bredd/höjd 10,5/2,5/3,3 meter

Kapacitet 76 passagerare + förare

Bränslestackar 2 st à 114 kW

Elmotorer 2 st à 149,5 hästkrafter (110 kW)

Vätgastankar 8 st högtryckstankar 70 MPa, totalt 480 liter

Batteri NiMH (nickel-metallhydrid)

Källa: Skånetrafiken