Rekordresande med stadsbussarna i Hässleholm
Bussen utnyttjar samma bränslecells- och hybridteknik som Toyotas personbil Mirai, som nyligen började säljas i Japan. Systemet är dock kraftigare dimensionerat, med åtta vätgastankar, två bränslestackar och två elmotorer för att ge erforderlig effekt.
Sedan den 9 januari 2015 går bränslecellsbussen i daglig lokaltrafik i en slinga mellan Toyota City och tågstationen Mikawatoyota. Tankningen av vätgas sker vid Toyota Ecoful Town, i närheten av ändstationen.
Förutom att gå i daglig passagerartrafik kan bussen användas som nödkraftverk i händelse av elavbrott och då försörja hus eller andra anläggningar med elkraft.
Bussen ingår i ett större projekt som Toyota startade 2010 och som syftar till att testa och utvärdera tyngre vätgasdrivna bränslecellsfordon i både dagligt bruk och som elverk i nödsituationer.
-----
Fakta om bränslecellsbussen
Längd/bredd/höjd 10,5/2,5/3,3 meter
Kapacitet 76 passagerare + förare
Bränslestackar 2 st à 114 kW
Elmotorer 2 st à 149,5 hästkrafter (110 kW)
Vätgastankar 8 st högtryckstankar 70 MPa, totalt 480 liter
Batteri NiMH (nickel-metallhydrid)
Källa: Skånetrafiken