Partnerskap E16 föreslår gränsöverskridande studie Torsby-Kongsvinger


2015-11-26

Partnerskap E16 har under flera år arbetat för en utveckling av Europaväg 16 och stråket Gävle-Dalarna-Värmland-Kongsvingen och dess förlängning vidare in i Norge via Oslo/Gardemoen och bort till Bergen. E16 fungerar som ett viktigt stråk för godstransporter och arbetspendling mellan norra Mellansverige och den starka tillväxtregionen runt Oslo och Gardemoen i Norge.

Överlag håller vägen en relativt hög standard. Sträckan över riksgränsen, Torsby-Kongsvinger, har dock kommit att bli lite av en felande länk i transportsystemet, där den med sin betydligt lägre standard begränsar hela stråkets funktion. Nu föreslår kommunerna bakom Partnerskap E16 att ett gemensamt svensk-norskt grepp tas om gränslänken.

Partnerskap E16 som är en sammanslutning av kommunerna Gävle, Sandviken, Hofors, Falun, Borlänge, Gagnef, Vansbro, Malung-Sälen och Torsby, har i dagarna översänt en skrivelse till den nytillträdda generaldirektören för Trafikverket, Lena Erixon. I skrivelsen läggs ett förslag fram om ett svenskt-norskt pilotprojekt där Trafikverket tillsammans med Statens Vegvesen i Norge, genomför en gemensam utredning för sträckan Torsby-Kongsvinger.

Ann-Katrin Järåsen, kommunstyrelsens ordförande i Torsby, säger att förutsättningar kanske ser lite annorlunda ut nu och konstaterar samtidigt att det numera finns en tydligare regional enighet i både Värmland, Dalarna och Gävleborg om gränslänkens viktiga funktion för godstransporter och långväga samt dagliga personresor.

Magnus Landström, nytillträdd projektledare för Partnerskapet menar att en förklaring till att gränslänken inte utvecklats i takt med omgivande vägnät är dess perifera läge i gränsområdet mellan de olika nationella vägförvaltningarna i Sverige och Norge. Med det stråkperspektiv som i allt större utsträckning får fäste i de övergripande resonemangen om utvecklingen av transportsystemet generellt så blir det dock tydligare och lättare att inse vikten av att lägga kraft på den här typen av länkar.

Jan Bohman konstaterar avslutningsvis att det finns metodmässiga vinster med ett genomförande av den föreslagna pilotstudien där arbetar gemensamt mellan två olika nationers vägförvaltningar kring en gemensam åtgärdsvalsstudie eller ”Konceptvalgutredning” som de kallas i Norge. Metodiken är relativt ny i Sverige medan den i Norge har använts och utvecklats sedan slutet av 1990-talet.

Källa: Falun Borlänge Regionen