MR-tankern Stena Impeccable döpt i Rotterdam
Stena Impeccable levererades i början av mars i år och har sedan dess, med en last med kaustiksoda, seglat från Kina till Australien och därefter med vegetabilisk olja från Nya Guinea via Singapore och Suezkanalen till Rotterdam. Direkt efter dopet lämnar fartyget Rotterdam med kapten Vinay Singh vid rodret för vidare färd och slutlossning i Brake i Tyskland.
– Rotterdams hamn är ju störst i Europa och frekventeras ofta av vår flotta. Därför har vi också många affärskontakter på plats, som vi passade på att samla i samband med det här fartygsdopet, kommenterar Erik Hånell, VD och koncernchef Stena Bulk.
Stena Impeccable är byggt på det kinesiska varvet GSI (Guangzhou Shipbuilding International) liksom alla de tretton fartyg av IMOIIMAX-modell, som beställts av Stena Bulk. Fartyget är helägt av Stena Bulk, opereras av Stena Weco och ingår i bolagets globala logistiska system, som idag omfattar cirka 60 fartyg.
Av de tretton IMOIIMAX-fartygen är sex helägda av Stena Bulk, fyra tillsammans med GAR (Golden Agri Resources), två av systerbolaget Concordia Maritime och ett i partnerskap med Weco. Hittills har tio fartyg levererats, resterande tre kommer att levereras med avslut under början av 2018.
Fakta IMOIIMAX-konceptet
IMOIIMAX är en vidareutveckling av ett redan etablerat koncept och den tekniska, innovativa designen har tagits fram av Stena Teknik i samarbete med varvet GSI. Fördelarna är flera med bland annat extra stor lastflexibilitet, hög säkerhet och låg bränsleförbrukning, 10-20% lägre i servicefart jämfört med andra motsvarande fartyg.
Fartyget är 183 meter långt, 32 meter brett och med en dödvikt på 50.000 ton.
Källa: Stena Bulk