Nu har Nordens största LNG-terminal öppnat i Torneå


2019-06-13

Bild: Gasum

Den största terminalen i Norden för flytande naturgas (LNG) öppnade den 11 juni i Röyttä hamn i Torneå. Den nya terminalen är ett svar på den ökande efterfrågan av LNG med låga utsläppsvärden, och ökar försörjningssäkerheten för LNG i norra Norden. Den nya terminalen förbättrar områdets konkurrenskraft betydligt genom att säkerställa tillgång på energi som är prisvärd, har låga utsläppsvärden och som kan användas inom den lokala industrin, såväl som inom sjöfart och tunga vägtransporter.

Driftsättningen av Torneås nya terminal för flytande naturgas (LNG) kommer att säkerställa tillgång i norra Finland och Sverige. Terminalen är ett resultat av ett samarbete mellan flera företag under flera år via Manga LNG, ett samarbete mellan stålföretagen Outokumpu och SSAB, EPV Energy och energiföretaget Gasum. Wärtsilä valdes som huvudentreprenör.

– Torneåterminalen är ett banbrytande samarbete mellan flera företag och öppnandet är en länge efterlängtad milstolpe för oss alla, säger Kimmo Rahkamo, vice VD, Naturgas och LNG, Gasum.
– Utvecklingen av den nya LNG-terminalen stödjer Finlands och Nordens utsläppsmål. Övergången till renare bränslelösningar är en världsomspännande trend som måste påskyndas på alla sätt som är möjliga. Med användningen av LNG minskar vi de lokala förorenande utsläppen för sjö- och tunga landtransporter, samtidigt som vi håller norra Finlands industri konkurrenskraftig genom att erbjuda energi som har låga utsläppsvärden och är prisvärd i enlighet med olika operatörers behov.

– Torneås LNG-terminal är den största i Norden. Tidigare var den enda LNG-terminalen i Finland i Björneborg – ungefär 600 kilometer söderut, säger Mika Kolehmainen, VD, Manga LNG Oy.
– Torneåterminalen är utrustad med bunkringsstationer för LNG-fartyg, och utrustning för återförgasning av flytande naturgas, såväl som en lagringsenhet som omfattar en volym på 50 000 m3.


Den globala efterfrågan på LNG ökar i snabb takt
Antalet fartyg som använder LNG som bränsle i sjötrafik ökar globalt. Rahkamo menar att den nya terminalen kommer att få ännu fler operatörer intresserade av att använda LNG.

– Övergången till en koldioxidneutral framtid händer inte över en natt och därför är varje steg viktigt. Att utveckla en infrastruktur för distribution gör det enklare för nya operatörer att börja använda LNG. I framtiden kan samma gasinfrastruktur användas för att övergå till användning av flytande biogas (LBG), vilket kommer att minska utsläppen ytterligare, förklarar Kimmo Rahkamo.

Genom användning av LNG kan utsläppen av växthusgaser minskas med så mycket som 20 procent jämfört med traditionella bränslen. Dessutom producerar LNG inga lokala föroreningsämnen och genom användning av LNG, kan sjötrafiken uppnå de ambitiösa utsläppsmål som har fastställts inom och utanför EU. Med användning av förnybar och inhemsk biogas, kan utsläppen av växthusgaser minskas med så mycket som 85 procent.



Källa: Gasum