”RoRo on the Roll” – för en hållbar arbetsgivare


2021-05-04

”RoRo on the Roll” ska möjliggöra att medarbetarnas kompetenser tillvaratas och bidrar till företagets utveckling.
Bild: Gothenburg RoRo Terminal
”RoRo on the Roll” ska möjliggöra att medarbetarnas kompetenser tillvaratas och bidrar till företagets utveckling.

Parallellt med det hållbarhetsarbete som aktivt fortgår på Gothenburg RoRo Terminal, pågår en process för att utbilda medarbetare i hållbart arbetssätt. Processen ”RoRo on the Roll” bygger på A3 modellen och har till syfte att tillvarata medarbetarnas totala kompetens, även den som inte ligger direkt i yrkesrollen.

– ”RoRo on the Roll” går ut på att tillvarata medarbetares idéer för att förbättra terminalens arbete och skapa ett avdelningsöverskridande, tvärfunktionellt team för att förverkliga dem. På så vis skapas möjlighet för alla medarbetare att påverka och med processens struktur säkerställa att vi också utför det, förklarar Maria Franksen, vd på Gothenburg RoRo Terminal.

Alla drygt 450 RoRo-specialister på terminalen involveras i arbetet för att göra terminalen säkrare och bättre.

– Det lönar sig att satsa på hållbarhet inifrån och då vårt löfte är att alltid vara den bästa samt mest hållbara RoRo-specialisten ska vi inte följa utvecklingen, vi skapar den tillsammans med våra medarbetare, säger Maria.

Utbildningarna påbörjades i januari i år och målet är att alla medarbetare ska vara utbildade i processen under 2021. Några av de förväntade fördelarna med införandet av ”RoRo on the Roll” är ökad delaktighet, ökat engagemang, minskade korttidssjukskrivningar, förbättrad arbetsmiljö, ökad kompetens bland medarbetare samt effektivare och kvalitetssäkrade arbetssätt.


Källa: Gothenburg RoRo Terminal