Minskad medelhastighet i tätort men fortfarande låg efterlevnad


2021-05-07

Bild: VTI/Hejdlösa bilder

Medelhastigheten på kommunala gator har minskat, men förarna behöver fortfarande bli bättre på att hålla hastigheterna, framför allt på gator med gränsen 40 km/tim.

Det visar den årliga mätningen från VTI och NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande.

– Sverige har nått målet för 2020, nämligen att medelhastigheten ska ha gått ner med 3 km/tim sedan 2012. Däremot behöver svenska förare bli bättre på att hålla hastighetsgränserna på 40-sträckor, gator där det ofta rör sig mycket oskyddade trafikanter, säger Anna Vadeby, en av VTI-forskarna som sammanställt rapporten.

Antalet dödade i vägtrafiken från 2007 till 2020 skulle halveras, enligt ett riksdagsbeslut. För att följa upp det målet har forskarna studerat utvecklingen, bland annat genom att låta mäta efterlevnaden av hastigheten på det kommunala vägnätet i tätort. Dessa mätningar har skett varje år sedan 2012.

Ett delmål är att minst 80 procent av trafiken ska köra inom gällande hastighetsgränser. För att nå dit är det fortfarande efterlevnaden på gator med låg hastighet som behöver bli bättre, framför allt på gator med hastighetsgräns på 40 km/tim.

Mätningarna 2020 skedde under september månad på 23 orter i Sverige på det kommunala huvudvägnätet med hastighetsgränser på 40 till 70 km/tim. Mätningarna utfördes med radar av personal från NTF.


Mätresultat
Så stor är andelen som håller hastighetsgränsen:
40 km/tim – 52 procent
50 km/tim – 73 procent
60 km/tim – 78 procent
70 km/tim – 69 procent


Källa: VTI