Nu upphandlas Stockholms tunnelbana


2021-06-10

Bild: Daniel Blom/SL

På tisdag 15 juni inleds upphandlingen av Stockholms tunnelbana. Det handlar om vilken aktör som ska köra stockholmarnas tunnelbana kommande elva år, med drift, fordon, stationer och hela tunnelbanans kringliggande verksamhet. Stockholms hjärta ska nu prövas i konkurrens. - Största icke-militära offentliga upphandlingen i världen, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

– Vi har i dag en tunnelbana med fler resenärer än tidigare, nöjdare resenärer än tidigare och rekordhög punktlighet. Nu ska vi ta nästa steg på resan och forma den tunnelbana som ska bära Stockholm in i framtiden och 2030-talet. Det sker med högst ställda krav och fokus på ekonomi, kvalitet och utveckling, därtill i en tid då vår tunnelbana utvecklas med nya spår, stationer och tåg, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

– Detta blir högst sannolikt den största icke-militära offentliga upphandlingen i världen. Vi vet dessutom att det här är ett internationellt sett oerhört eftertraktat kontrakt, där vi har goda signaler från omvärlden och ett stort intresse hos många välrenommerade tunga aktörer, säger Kristoffer Tamsons (M).

– Med denna totalupphandling behåller vi en kollektivtrafik upphandlad i konkurrens till ett hundra procent. Det är en modell som tjänat oss väl och det bästa, mest effektiva sättet att få mer tunnelbana för pengarna och bättre trafik för resenärerna, säger Kristoffer Tamsons (M).


Fakta:
Första gången tunnelbanan upphandlades i konkurrens var 1999. Sedan 2009 har tunnelbanan körts av operatören MTR.

Under det senaste kontraktet har tunnelbanans punktlighet har ökat från 93,5 procent år 2010 till 97,8 procent för 2019 och rekordhöga 99 procent 2020.

Antalet nöjda resenärer har under samma tid ökat från 78 procent till 82 procent. Antalet påstigande per dygn har ökat från 1 137 000 till 1 266 000.

Enligt Region Stockholms prognoser väntas befolkningsökningen i tunnelbanans upptagningsområde öka med drygt 50 procent kommande 30 år. Därför tar den nya upphandlingen fasta på hög beredskap för utbyggnadens effekter på tunnelbanetrafiken. Den totala avtalstiden uppgår till 11 år och handlar om ett kontraktsvärde om 40-50 miljarder kronor.

Stora projekt inom kollektivtrafiken, så som den successiva introduktionen av nya C30-fordon, utbyggnad av tunnelbanan med 18 stationer och 3 mil nya spår i fyra väderstreck och anpassning till nya spår och nya stationer. Därtill kommer operatören som vinner avtalet behöva arbeta med testkörningar, provdrifter inför trafikstarter och uppgraderingar av system. Utöver detta ställs nya krav på att arbeta med trygghet, att säkerställa fler resenärer och att öka kundnöjdheten bland resenärerna.


Källa: Moderaterna