Stena Lines nya färja Stena Scandica slutför sin jungfruresa


2021-08-10

Stena Scandica slutför sin jungfruresa.
Bild: Sedef Shipyard
Stena Scandica slutför sin jungfruresa.

En av färjans dubbelhytter.
Bild: Stena Line
En av färjans dubbelhytter.

En del av restaurangen.
Bild: Stena Line
En del av restaurangen.

Loungen ombord på Stena Scandica.
Bild: Stena Line
Loungen ombord på Stena Scandica.

Bild: Stena Line

Stena Line erbjuder nytt attraktivt transport- och resealternativ på Östersjön.I år lanserar färjerederiet två moderna färjor på rutten mellan Ventspils i Lettland och Nynäshamn i Sverige för att stärka och expandera sin verksamhet på Östersjön. Det första av de två fartygen, Stena Scandica, slutförde sin jungfruresa när det anlände till Nynäshamn tisdagen 27 juli.

– Vi har transporterat passagerare och gods på Östersjön i nästan tio år. Under denna period har vi haft en stark årlig tillväxt. Dessutom har vi mer än fördubblat vår verksamhet, från ett fartyg och 10 avgångar per vecka 2012, till två fartyg och 24 avgångar per vecka för både passagerare och gods år 2021. Vår expansion drivs av en ökad efterfrågan på sjöresor och kravet på ytterligare fraktkapacitet från våra kunder på Östersjön. Vi stärker nu vår position och vårt kunderbjudande ytterligare med två nya moderna och stora fartyg som kommer att bidra med ytterligare 30 % i fraktkapacitet och ge en attraktiv upplevelse ombord, på båda våra rutter till och från Lettland under 2021, säger Johan Edelman, Trade Director Baltic Sea North på Stena Line.

– Det är med stor glädje som Freeport of Ventspils välkomnar Stena Scandica. Detta stora och moderna fartyg kommer att bidra avsevärt till expansionen av rutten mellan Lettland och Skandinavien och sänder samtidigt ut ett viktigt budskap till industrisektorn i Lettland och grannländerna. Dessutom ser vi fram emot den förbättrade servicen för passagerare som gör att Freeport of Ventspils kan utveckla sin roll – inte bara inom gods- och industrisektorn, utan också i den växande turismnäringen, säger Andris Purmalis, VD för Freeport of Ventspils.

Stena Scandica är 222 meter långt, har 200 hytter och en kapacitet att ta emot 970 passagerare, totalt 2 875 meter avsett för godstrafik samt ett extra bildäck, vilket är en ökning med 30 procent för godstrafik och 70 procent fler hytter jämfört med tidigare fartyg. Stena Scandica är utrustat med flera förbättringar för att bidra till en mer hållbar transport och ökad bränsleeffektivitet såsom moderna roder och nya rengöringssystem för ballastvattnet. Det större tonnaget innebär också ett lägre utsläpp per transporterad enhet.

Invändigt finns faciliteter såsom en rymlig butik med välkända märkesprodukter, lounge, flera matsalar och soldäck.

– Vi ser våra RoPax-koncept som vår viktigaste konkurrensfördel och en integrerad del av vår framgångshistoria, därför kommer vi att fortsätta med rutter som kombinerar gods- och passagerartrafik. De två nya fartygen utgör ett fantastiskt tillskott för våra kunder och det är bara ett första steg mot vår ambitiösa plan om att fördubbla antalet passagerare på Östersjön under en treårsperiod, sa Johan Edelman.

Rutten Ventspils – Nynäshamn är den kortaste vägen mellan Baltikum och Skandinavien. Fartygen Stena Scandica och Stena Baltica ersätter Stena Livia och Stena Flavia, som sedan omplaceras till rutten Liepāja (Lettland) - Travemünde (Tyskland) och ökar kapaciteten. med hela 40 procent.


Källa: Stena Line