Evias elvägsteknik testas skorskaligt på gruvnäringen i australiensiskt pilotprojekt


2021-08-24

Elfordon i gruva inom BluVein-samarbetet med teknik från svenska Evias (bilden är en illustration).
Bild: Evia
Elfordon i gruva inom BluVein-samarbetet med teknik från svenska Evias (bilden är en illustration).

För att uppnå minskade klimatutsläpp i gruvnäringen ligger ett pilotprojekt just nu i startgroparna i australiensiska Brisbane, där eldrivna gruvfordon laddas samtidigt som de åker på elvägar nere i gruvorna. Tekniken kommer från svenska cleantech-bolaget Evias.

BluVein är ett samarbete mellan svenska cleantech-bolaget Evias och Australiensiska Olitek och startades för att testa och utveckla Evias teknik specifikt för gruvnäringen. Ett första steg är att BluVein-tekniken ska bli ett kommersiellt system redo att distribueras till gruvor runt om i världen.  Första steget är ett pilotprojekt för en demonstrationsanläggning av tekniken i Brisbane, Australien.

– Vi märker ett enormt sug efter ny grön teknik som kan medverka till klimatomställningen. I det här pilotprojektet har vi hittills skrivit avtal med sju större gruvbolag som vill testa vår BluVein-teknik, säger Josephine Adorelle, vd på Evias.

Gruvbolagen som deltar i pilotprojektet är Northern Star ResourcesNewcrest MiningValeGlencoreAgnico EagleAngloGold Ashanti and OZ Minerals. Projektet kommer att hanteras av Canada Mining Innovation Council (CMIC). Ytterligare några bolag är fortfarande i förhandlingar med BluVein om att delta.

– För att lyckas nå nettonollutsläpp inom gruvdriften behövs en rejäl omställning. När vi arbetar tillsammans med andra gruvföretag, en rad olika OEM-tillverkare och kapabla teknikleverantörer som Evias, som är själva kärnan i BluVein-tekniken, så har vi en god chans att lyckas med transformationen, säger James Oliver, vd för Olitek.

Med tekniken behövs varken batteribyte eller statisk laddning av fordonet, vilket möjliggör att fordonen inte behöver stå still utan kan användas hela tiden. Det innebär också mindre och billigare batterier som inte behöver hålla lika mycket kraft i sig, samtidigt som fordonen kan gå i högre hastigheter. Utöver dessa fördelarå slipper man också hälsovådliga dieselutsläpp i gruvan, något som bidrar till en bättre arbetsmiljö.

BluVein har utformats speciellt för tuffa gruvmiljöer och fungerar lika bra med alla fordonstillverkare. Standardisering av tekniken är avgörande eftersom den tillåter en blandad flotta av gruvfordon, vilket är vanligt vid de flesta gruvverksamheter.

– Evias kommer att driva den gröna omställningen av transportindustrin framåt, och gruvnäringen är en del av den. Förutom att vi får ut en stor effekt i våra skenor är vårt framgångsrecept att vi har lyckats standardisera vår teknik till att fungera med alla fordonstillverkare, berättar Josephine Adorelle.


Källa: Evia