Echandia säkrar order för världens första utsläppsfria höghastighetskatamaran
Echandia är en världsledande utvecklare av avancerade batteri- och bränslecellsystem för elektrifiering av sjöfart och industri. Avtalet avser modellen Beluga24 som är designad av Teknicraft i Nya Zealand samt italienska Studio Sculli och byggs i kolfiber av Green City Ferries norr om Stockholm. Den höga energieffektiviteten i Echandias integrerade batteri- och bränslecellsystem kräver mindre vätgas vilket sparar mycket vikt, och batteridelen är betydligt lättare än konkurrerande lösningar.
Tittar man på kollektivtrafiken i Stockholm så står skärgårdsflottan för cirka 5 procent av energiförbrukningen men cirka 50 procent av koldioxidutsläppen årligen (enligt Båtplan Stockholm 2025). Green City Ferries mål är att ställa om till emissionsfria och snabba vattenburna transporter i världens städer. Starten för detta sker i Stockholm med hjälp av stöd från Klimatklivet och EU. Innan produktionen startar ska Green City Ferries nu säkra ytterligare extern finansiering.
– Sverige ligger efter internationellt när det gäller elektrifiering av sjöfart men nu ökar takten även här. Vi är stolta över att vara en del i detta projekt som inte bara bidrar till att minska utsläppen från Stockholms vattenburna lokaltrafik, utan också är först i världen med en utsläppsfri höghastighetskatamaran. Färjan kommer att utrustas med ett integrerat system med både batterier och vätgas, vilket är betydligt mer energieffektivt i jämförelse med lösningar med separata system, säger Magnus Eriksson, VD, Echandia.
– Vi är väldigt glada att samarbeta med Echandia i detta banbrytande projekt som vi ser stort intresse för globalt. Vi ska bygga en helt utsläppsfri höghastighetskatamaran avsedd att trafikera Stockholms vatten. Echandia är den perfekta partnern för det. Jämfört med övriga anbud innebär Echandias lösning betydligt lägre total vikt för systemet och med hög säkerhet, säger Fredrik Thornell, VD, Green City Ferries.
Källa: Echandia