Fyrspåret mellan Uppsala-Stockholm kraftigt försenat: "Det är upprörande"


2021-12-01

Carl Bergkvist, näringspolitisk expert.
Bild: Stockholms Handelskammare
Carl Bergkvist, näringspolitisk expert.

Starkt negativt i nationell plan är att fyrspåret mellan Uppsala-Stockholm är kraftigt underfinansierat och kommer att försenas samtidigt som 104 miljarder kronor viks till ett projekt om höghastighetsbanor som förefaller kört fast. Även satsningen på Tvärförbindelse Södertörn i nationell plan försenas.
– Det är upprörande att så mycket pengar läggs på projekt som inte är samhällsekonomiskt motiverade och inte kommer leverera nyttor på denna sida av år 2050. Detta samtidigt som hela nationell plan är en uppvisning i förseningar av angelägna projekt i hela landet, säger Carl Bergkvist.


I nationell plan framgår bland annat att satsningen Tvärförbindelse Södertörn genomförs, men försenas.

Än mer negativt är att det för huvudstadsregionen så viktiga projektet om fyrspår mellan Uppsala-Stockholm endast har 18 procents finansiering fram till 2033.

– Fyrspåret är av absolut största vikt för att arbetspendling mellan Stockholm och Uppsala ska effektiviseras. Att det är så kraftigt underfinansierat är ett svek mot utvecklingen och tillväxten i huvudstadsregionen. Det är ett snabbt och effektivt projekt som kan göra stora nyttor, säger Carl Bergkvist.

Samtidigt intecknas 104 miljarder kronor i projekt som berör de planerade höghastighetsbanorna. Detta samtidigt som arbetet på sträckan Borås-Göteborg står stilla, Lund-Hässleholm är försenad och dragningen av Ostlänken fortfarande är osäker.

Stockholms Handelskammare har i tidigare rapporter påvisat att nyttan med höghastighetsbanorna är högst begränsad och att det finns en överhängande risk att den samlade kostnaden för projektet överstiger 400 miljarder kronor.

– Det har länge funnits en farhåga om att höghastighetsbanorna skulle bli en gökunge som tränger ut annat ur planen. Det tycker jag, tyvärr, bekräftas med denna plan som generellt kantas av stora förseningar i hela landet till förmån för mer planering av höghastighetsbanorna som kört fast, säger Carl Bergkvist.

Stockholms Handelskammare anser särskilt att en snabbare utbyggnad av fyrspåret mellan Uppsala-Stockholm, större anslag till Ostkustbanan och bättre järnvägsförbindelser mellan Stockholm och Oslo hade gett Sverige en större nytta i relation till investering.


Källa: Stockholms Handelskammare