Tågresenärernas åsikter är viktiga i ny mätning


2022-01-25

Bild: Stellan Stephensen

För att utveckla trafikinformationen genomför Trafikverket och järnvägsföretagen månadsvis en ny NKI-mätning (Nöjd-kund-index). I undersökningen svarar tågresenärer på hur nöjda de är med trafikinformationen i samband med sin senaste resa.

Resultatet från det sista tertialet 2021 understryker betydelsen av att branschen fortsätter att förbättra trafikinformationen tillsammans.


NKI-mätning och branschgemensamt mål
I slutet av 2021 beslutade JBS (Järnvägsbranschens samverkansforum) styrelse om de branschgemensamma NKI-målen för resenärsnöjdheten. Vid trafikstörningar ska NKI-värdet år 2025 vara minst 70. I normalt trafikläge ska NKI kontinuerligt uppgå till minst 80.


Resultat NKI-mätning, sista tertialet 2021
• NKI vid trafikstörningar är 57, det vill säga 13 enheter från målet på 70.
• NKI för normalt läge är 79, vilket innebär att målet på 80 är nästan är uppnått.


Effektmålen, sista tertialet 2021
• Information i rätt tid: 51 procent (mål 2022: 55 procent)
• Informationen var samstämmig: 56 procent (mål 2022: 60 procent)
• Informationen var användbar: 64 procent (mål 2022: 65 procent)


– Det är vid trafikstörningar vi behöver bli bättre, framförallt snabbare, så att resenären kan påverka sin egen situation i större utsträckning. Det är utmanande för oss alla, för hela branschen. Vi behöver kavla upp ärmarna och jobba hårdare och mer framåtriktat, säger Ulrica Sörman, tjänsteledare trafikinformation järnväg på Trafikverket.

Bättre information till resenärerna är en viktig del i moderniseringen av järnvägen och är även ett av de prioriterade initiativen inom JBS. Det är bland annat därför som branschen har satt upp ambitiösa mål för resenärsnöjdheten och behöver fortsätta att prioritera trafikinformationsutvecklingen tillsammans.


Källa: Trafikverket