Genomfarten i Mora tar sista steget


2022-06-16

Ny cirkulationsplats Starbo.
Bild: Trafikverket
Ny cirkulationsplats Starbo.

I slutet av sommaren börjar Trafikverket bygga genomfartens delsträcka 2, mellan Vasagatan/Älvgatan och Fridhemsgatan. Bland annat ska två cirkulationsplatser och en gång- och cykelport byggas för att förbättra framkomligheten och säkerheten.

Arbetet med att skapa en smidigare och säkrare genomfart i Mora går snart vidare till projektets sista fas.

Genomfartens delsträcka 1, mellan Noretbron och cirkulationsplatsen Vasagatan/Älvgatan är inne i sitt slutskede och beräknas bli klar under sommaren. I slutet av sommaren, efter Vasaloppets sommarvecka, planeras starten för den andra och sista delsträckan, mellan Vasagatan/Älvgatan till Fridhemsgatan.

– Vi får räkna med att det kommer att bli stökigt i trafiken under tiden arbetet med den sista sträckan pågår. Vi får blicka framåt när vi har en jättefin och smidig genomfart för alla trafikanter, vare sig man cyklar, går, åker bil eller reser kollektivt i Mora, säger Åsa Bergqvist, projektledare, Trafikverket.


Delsträcka 2
Följande åtgärder ska förbättra framkomligheten och säkerheten samt göra sträckan trevligare:
• Bygga två cirkulationsplatser vid Kaplanen och Starbo
• bygga om cirkulationsplatsen vid Stranden
• bygga en gång- och cykelport under E45 vid Stranden
• färdigställa gång- och cykelvägen genom Mora centrum mellan resecentrum och Fridhemsgatan
• gestalta en stadsnära miljö.
Dessutom ska vatten- och avloppsledningarna längs hela sträckan bytas ut.

– ­­­­­­­För att få en trevligare och mer tillgänglig stadskärna ska vi tillsammans med Trafikverket anlägga stenpartier och planteringar längs delar av sträckan, säger Madelene Ohls, mark- och exploateringsingenjör, Mora kommun.


Så påverkas trafiken
Delsträcka 2 ligger närmare centrum med tätare bebyggelse och trängre arbetsområde. Det innebär att trafiken behöver ledas om på lokala vägar. Vägar som berörs är Kaplansgatan, Vasagatan, Oxbergsvägen, Morkarlbyvägen, Moragatan, Malungsvägen, Badstugatan och Älvgatan. För att det ska bli mindre stopp och bättre flöde i trafiken under byggtiden kommer ett antal vänstersvängar och övergångsställen tas bort längs Vasagatan.

– Var uppmärksam och följ skyltarna. Trots att vi gör tillfälliga lösningar får vi räkna med att det finns risk för köer vissa timmar på dygnet och under turistsäsong. Under större evenemang i Mora kommer vi att anpassa arbetet för att minska störningarna, säger Åsa Bergqvist, Trafikverket.

Hela genomfarten beräknas bli klar under hösten 2024.


Källa: Trafikverket