Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Färre trafikolyckor med ny kunskap om kurvor


2015-01-19

Bild: Johan Granlund, WSP

Hittills har vägkurvor utformats utan hänsyn till nyckelfaktorer för stabilitet hos höga tunga bussar, lastbilar och lastbilssläp. Denna insikt, samt hur nya vägar bör utformas och hur riskerna på befintliga vägar kan hanteras, diskuterades nyligen vid Heavy Vehicle Transport Technology symposiet HVTT13 i Argentina.

Där presenterade Johan Granlund, vägexpert på konsultbolaget WSP, nya forskningsresultat som visar att antalet halkolyckor liksom vältolyckor med särskilt svår skadeföljd kan minskas med relativt enkla åtgärder. Typlösningar är att vägbanan i kurvor och ramper ges ökat tvärfall jämfört med dagens praxis, samt att befintliga olämpligt utformade kurvor får varningsskyltar som blinkar mot fordon som kör fort.

Nuvarande anvisningar för utformning av vägar kan rejält underskatta tunga fordons behov av stort tvärfall i horisontalkurva. Anvisningarna bygger på en modell där vältrisk i fordon med hög tyngdpunkt, till exempel lastbilssläpvagnar med dubbla lastplan, överhuvudtaget inte beaktas. Dessutom tar modellen inte hänsyn till hur behovet av skevning, det vill säga vägbanans sidolutning i horisontalkurva, påverkas av viktöverflyttning när fordon kränger i sidled, och inte heller till inverkan av olika vägfriktion under inre och yttre hjul i kombination med nämnda viktöverflyttning. Detta medför att nya vägar (inklusive rondeller) ofta utformas med suboptimalt tvärfall, samt att det trafiksäkerhetsrelaterade behovet av ökad skevning i kurvor på gamla vägar har underskattats.

– Bland yrkesförare finns en utbredd uppfattning att farligt feldoserade kurvor är ett vanligt problem på vägnätet. Nu finns kunskap som dels bekräftar att chaufförerna har rätt, dels ger vetenskapligt välgrundade tekniska lösningar som leder till ökad trafiksäker framkomlighet, säger Johan Granlund, vägexpert på WSP.

Den nya kunskapen innebär att potentialen att förebygga trafikolyckor med tunga fordon är större än tidigare anat, förutsatt tre typer av åtgärder:

1. Vägregler omarbetas för riktigare projektering av vägens tvärfall i nya kurvor.

2. Vägbanan i många befintliga kurvor byggs om så att tvärfallet ökas.

3. Till dess de farliga kurvorna rättats till, förses de med skylt som via symbol varnar för vältrisk med tunga fordon samt ger radarstyrd varning vid hög fart.

Källa: WSP


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia utför utläggning av asfalt.

Svevia bygger ny trafiklösning i Nyköping

I centrala Nyköping kommer Svevia att bygga om två rondeller till trafikljusreglerade...

Läs mer
Roch-services
Svevia fortsätter ta hand om vägunderhållet inom driftområde Västra Södertörn som är ett av landets mest högtrafikerade.  

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i högtrafikerade Västra Södertörn

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som ansvarig vä...

Läs mer
Zugol 550
Bilar och buss i vägtrafik

Kortare körsträcka för lätta och tunga lastbilar

Den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och MC...

Läs mer
Zinga
Generaldirektör Roberto Maiorana besöker På Väg 2025

Samverkan i fokus – Trafikverkets generaldirektör om På Väg som samlingsplats och framtidens väginfrastruktur

Väginfrastrukturen i Sverige är ett hett ämne, och på Elmiamässan På...

Läs mer
DLMASKIN550
<span>Från och med 1 september och minst fyra år framåt blir Svevia ny entreprenör på det statliga vägnätet inom driftområde Uppsala.</span>

Svevia är ny entreprenör för vägunderhållet i Uppsala

De närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket ...

Läs mer
<span>Svevia förbättrar väg 835 mellan Kainulasjärvi och Saarisuando för bättre säkerhet och hållfasthet.</span>

Svevia rustar vägen mellan Kainulasjärvi och Saarisuando

Svevia kommer att utföra förstärkningsåtgärder av en 7,5 kilometer...

Läs mer
Svevia fortsätter som vägentreprenör inom driftområde Falkenberg.  

Svevia tar hand om vägunderhållet i Falkenberg

Svevia kommer på uppdrag av Trafikverket att fortsätta utföra vägunderhå...

Läs mer
Fjärde genomförandet av Elmiamässan På Väg bjöd på både utställar- och besökarrekord under två intensiva dagar.

”Nu startar vi upprustningen av det svenska vägnätet!”

Med fler utställare och fler besökare än någonsin blev Elmiamässan...

Läs mer
Svevia ska sköta vägunderhållet inom driftområde Norra Roslagen under de närmaste fyra åren.

Svevia tar hand om vägunderhållet i Norra Roslagen

Från och med första september blir Svevia blir ny entreprenör för underhå...

Läs mer


Sprängningar stänger Götatunneln kvällstid

Den 19 februari inleds sprängningar som stänger Götatunneln vissa kvällar och...

Läs mer

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i Norsjö



Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se