Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Fortsatta krav på Trafikverket på åtgärder för bättre trafiksäkerhet och framkomlighet från Täby och Vallentunas kommuner


2019-11-19

Korsningen Arningevägen/Jarlabankes väg är redan idag hårt belastad.
Bild: Vallentuna kommun
Korsningen Arningevägen/Jarlabankes väg är redan idag hårt belastad.

Täby kommun och Vallentuna kommun har under en längre tid haft en diskussion med Trafikverket kring framkomlighets- och trafiksäkerhetsåtgärder i korsningen Arningevägen/Jarlabankes väg under dubbelspårsutbyggnaden mellan Täby kyrkby och Kragstalund. Korsningen är redan idag hårt belastad.

De båda norrortskommunerna har föreslagit temporära trafiklösningar - som en tillfällig cirkulationsplats, hastighetssänkning och trafiksignaler- till Trafikverket men har fått flera avslag.

Täby kommun och Vallentuna kommun fortsätter kräva åtgärder från Trafikverket i ett brev som skickades idag måndag den 18 november.

Trafikverket lösning är istället att trafiken leds om i det kommunala vägnätet mot den redan nu hårt belastade Vikingavägen där såväl bil- som busstrafik är drabbad av begränsad framkomlighet. Täby kyrkby är i aktuellt område till stora delar ett småhusområde utformat med låg vägstandard, smala krokiga gator som på vissa sträckor inte har tillräcklig bredd för att inrymma en gångbana.

– Täby kommun har redan planerat för en tillfällig trafiksignal i korsningen Vikingavägen/Härdstigen. Att då leda in ännu mer trafik på Vikingavägen där ersättningstrafiken för Roslagsbanan redan går skapar ännu större framkomlighetsproblem och är en direkt olämplig åtgärd, säger Erik Andersson (M) kommunstyrelsens ordförande i Täby och Parisa Liljestrand (M), kommunstyrelsens ordförande i Vallentuna gemensamt. Vi förutsätter därför att Trafikverket ändrar sitt beslut och omgående vidtar åtgärder som ökar framkomligheten och trafiksäkerheten i korsningen Jarlabankes väg/Arningevägen, fortsätter de.

I Trafikverkets senaste svar skriver regiondirektör Helena Sundberg att en tillfällig cirkulationsplats – som Täby kommun tidigare föreslagit – innebär en oacceptabel försämring av framkomligheten på väg 264 Arningeleden. Något vare sig Täby kommun eller Vallentuna kommun håller med om.

– Det här är felaktigt. I den utredning Täby kommun tagit fram tillsammans med SL:s dubbelspårsprojekt framgår det tydligt att framkomligheten är väldigt god i alla trafiksimuleringar utom två, säger Erik Andersson (M) kommunstyrelsens ordförande Täby. I Stockholmsområdet godtas oftast högre belastningsgrader än värdena på de två simuleringarna som inte visade på god framkomlighet, berättar Erik.

Vad som däremot kan leda till oacceptabla köer är trafikolyckor, och den risken förutsätter vi att Trafikverket hjälper till att förebygga med framkomlighets- och trafiksäkerhetsåtgärder, säger Parisa Liljestrand (M), kommunstyrelsens ordförande i Vallentuna och Erik Andersson (M) kommunstyrelsens ordförande i Täby med enad röst.

Trafikverket påstår även att en tillfällig cirkulationsplats inte får plats inom det befintliga vägområdet, något som också får mothugg.

– Även det här påståendet är direkt felaktigt. Eftersom cirkulationsplatsen är en tillfällig åtgärd är förslaget utformat för att rymmas i det befintliga vägområdet med fokus att skapa bättre framkomlighet och trafiksäkerhet för resenärer i våra kommuner, säger Erik Andersson (M) kommunstyrelsens ordförande i Täby och Parisa Liljestrand (M), kommunstyrelsens ordförande i Vallentuna.



Källa: Vallentuna kommun


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia utför utläggning av asfalt.

Svevia bygger ny trafiklösning i Nyköping

I centrala Nyköping kommer Svevia att bygga om två rondeller till trafikljusreglerade...

Läs mer
Roch-services
Svevia fortsätter ta hand om vägunderhållet inom driftområde Västra Södertörn som är ett av landets mest högtrafikerade.  

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i högtrafikerade Västra Södertörn

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som ansvarig vä...

Läs mer
Zugol 550
Bilar och buss i vägtrafik

Kortare körsträcka för lätta och tunga lastbilar

Den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och MC...

Läs mer
Zinga
Generaldirektör Roberto Maiorana besöker På Väg 2025

Samverkan i fokus – Trafikverkets generaldirektör om På Väg som samlingsplats och framtidens väginfrastruktur

Väginfrastrukturen i Sverige är ett hett ämne, och på Elmiamässan På...

Läs mer
DLMASKIN550
<span>Från och med 1 september och minst fyra år framåt blir Svevia ny entreprenör på det statliga vägnätet inom driftområde Uppsala.</span>

Svevia är ny entreprenör för vägunderhållet i Uppsala

De närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket ...

Läs mer
<span>Svevia förbättrar väg 835 mellan Kainulasjärvi och Saarisuando för bättre säkerhet och hållfasthet.</span>

Svevia rustar vägen mellan Kainulasjärvi och Saarisuando

Svevia kommer att utföra förstärkningsåtgärder av en 7,5 kilometer...

Läs mer
Svevia fortsätter som vägentreprenör inom driftområde Falkenberg.  

Svevia tar hand om vägunderhållet i Falkenberg

Svevia kommer på uppdrag av Trafikverket att fortsätta utföra vägunderhå...

Läs mer
Fjärde genomförandet av Elmiamässan På Väg bjöd på både utställar- och besökarrekord under två intensiva dagar.

”Nu startar vi upprustningen av det svenska vägnätet!”

Med fler utställare och fler besökare än någonsin blev Elmiamässan...

Läs mer
Svevia ska sköta vägunderhållet inom driftområde Norra Roslagen under de närmaste fyra åren.

Svevia tar hand om vägunderhållet i Norra Roslagen

Från och med första september blir Svevia blir ny entreprenör för underhå...

Läs mer


Sprängningar stänger Götatunneln kvällstid

Den 19 februari inleds sprängningar som stänger Götatunneln vissa kvällar och...

Läs mer

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i Norsjö



Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se