Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Unik teknik med automatladdning via vägskena testad på DHL


2020-11-26

Bild: DHL

DHL Freight har sedan i januari i år testat en unik automatladdning av elektrifierade godsfordon via vägskena med ny elvägsteknik i Malmö, i samarbete med innovationsföretaget Elonroad och inkubatorn Sustainable Innovation.

– Hittills ser vi att den stationära laddningen av fordonen via elskena fungerar utmärkt. Arbetsmiljön för chaufförerna är bättre med minskat buller och inga avgaser, laddningen sker säkert och enkelt på terminalen. Och det är bara en knapptryckning bort, säger Lena Arvidsson, chef för Terminalverksamheten i Sverige.

Den innovativa automatiska laddlösningen består av en kort elskena på terminal. Reella tester med elektriska fordon har fungerat felfritt sedan januari i år i Malmö i DHL Freights godsdistribution. Fordonen laddas stationärt när de står stilla genom att bilarna backas in mot kaj och föraren trycker på en knapp så att avtagen på bilen ansluter mot elskenan. Elskenorna laddar fordonet i terminal under natten, via stationär laddning. I Lund pågår också tester för samma laddteknik medan fordonet kör.

– Genom vår samarbetspartner Falkenklev i Malmö har DHL Freight två eldrivna fordon som distribuerar hundratals paket via 80 – 100 stopp under en dag. På natten laddas en av bilarna via automatladdning via elskenan på terminalen, och den andra bilen laddas via konventionell sladd, säger Ulf Hammarberg, Specialist inom Hållbarhet på DHL Freight Sverige.

Elvägar används idag i Lund och i Malmö med innovationsföretaget Elonroads teknik.
Andra typer av elvägar har testats vid Arlanda, i Gävle och elvägar byggs nu även i Visby på Gotland.

– Elonroad vill bidra till att göra transporter fossilfria genom en laddlösning som ska vara tillgänglig för alla fordonstyper. Vår teknik fungerar både automatiskt i terminal och som elväg vilket gör att laddning blir enklare och mer tillgänglig för alla, säger Dan Zethraeus, Chief Innovation officer på Elonroad.

– Elektrifieringen kommer stort i transportbranschen och är i vissa fall redan mer lönsam med lägre driftnetto än fossila fordon. Inom ett fåtal år kommer elektrifieringen att omfatta stora delar av yrkesflottorna, säger Roland Elander, Projektchef för Mobilitet på Sustainable Innovation.


Fakta: Sustainable Innovation
Projektet ”Fullelektrisk godsdistribution med optimerat laddsystem” utvecklar och demonstrerar ett optimerat system som ersätter dieseldrivna fordon för godsdistribution i tätort med fullelektriska fordon. Demonstrationen genomförs i DHL:s terminaler i Malmö och Tibro. Projektet är medfinansierat av Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI) och pågår till och med februari 2021. 

I projektet samarbetar Sustainable Innovation, Vattenfall, DHL Freight, Lunds Tekniska Högskola, Mariestads kommun, Vänerenergi, Elonroad, och Engineering Force Sweden AB.



Källa: DHL


Tipsa en vn Skriv ut





Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun ingår gemensam avsiktsförklaring för en ny tunnel på Sveriges mest sårbara vägsträcka

Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun har undertecknat en avsiktsförklaring om...

Läs mer
Gen-monitoring
Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg – motsvarande linjer längs över 1000 mil väg.

Svevia målar för trygg sommartrafik – nya kontrakt klara

Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg...

Läs mer
Roch-services


Svevia Norge behåller sin marknadsandel med nytt kontrakt i Røros

Svevia Norge fortsätter som vägentreprenör för driftområde Røros....

Läs mer
Zugol 550
Svevia utför utläggning av asfalt.

Svevia bygger ny trafiklösning i Nyköping

I centrala Nyköping kommer Svevia att bygga om två rondeller till trafikljusreglerade...

Läs mer
Zinga
Svevia fortsätter ta hand om vägunderhållet inom driftområde Västra Södertörn som är ett av landets mest högtrafikerade.  

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i högtrafikerade Västra Södertörn

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som ansvarig vä...

Läs mer
Bilar och buss i vägtrafik

Kortare körsträcka för lätta och tunga lastbilar

Den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och MC...

Läs mer
Generaldirektör Roberto Maiorana besöker På Väg 2025

Samverkan i fokus – Trafikverkets generaldirektör om På Väg som samlingsplats och framtidens väginfrastruktur

Väginfrastrukturen i Sverige är ett hett ämne, och på Elmiamässan På...

Läs mer
<span>Från och med 1 september och minst fyra år framåt blir Svevia ny entreprenör på det statliga vägnätet inom driftområde Uppsala.</span>

Svevia är ny entreprenör för vägunderhållet i Uppsala

De närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket ...

Läs mer
<span>Svevia förbättrar väg 835 mellan Kainulasjärvi och Saarisuando för bättre säkerhet och hållfasthet.</span>

Svevia rustar vägen mellan Kainulasjärvi och Saarisuando

Svevia kommer att utföra förstärkningsåtgärder av en 7,5 kilometer...

Läs mer
Svevia fortsätter som vägentreprenör inom driftområde Falkenberg.  

Svevia tar hand om vägunderhållet i Falkenberg

Svevia kommer på uppdrag av Trafikverket att fortsätta utföra vägunderhå...

Läs mer
Fjärde genomförandet av Elmiamässan På Väg bjöd på både utställar- och besökarrekord under två intensiva dagar.

”Nu startar vi upprustningen av det svenska vägnätet!”

Med fler utställare och fler besökare än någonsin blev Elmiamässan...

Läs mer

Svevia tar hand om vägunderhållet i Norra Roslagen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se