Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Regeringsuppdrag om Sjöfartsverkets förmåga att bekämpa bränder


2018-08-06

Sjöfartsverket har tagit emot ett utredningsuppdrag av regeringen som består av två delar. Uppdragen går i korthet ut på hur Sjöfartsverket kan bidra med brandbekämpning kortsiktigt och långsiktigt.

– Det är klokt av regeringen att ge oss dessa uppdrag så att det säkerställs att samhällets resurser används på bästa sätt, säger Katarina Norén, Generaldirektör.

Sjöfartsverket har under brandbekämpningen bidragit med personal placerade i ledningsfunktioner vid Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

– Jag upplever att MSB:s uppfattning är att vår närvaro tillför stor nytta och att vi tillsammans med andra gör skillnad. Jag delar också den bilden, berättar Lars Widell, tjf chef för systemledning vid Sjöfartsverket, som har deltagit i planering och koordineringsarbetet av samhällets resurser vid MSB:s stab i Stockholm.

Med anledning av pågående skogsbränder uttrycks ett behov av en flygande brandsläckningsresurs som staten har rådighet över. Detta behov finns idag, men bedöms även vara aktuellt under månader framöver samt eventuellt även i framtiden.

Sjöfartsverket uppfattar initialt att det finns flera tänkbara lösningar på detta behov för staten, varav utvidgning av Sjöfartsverkets uppdrag eventuellt kan vara ett alternativ bland flera.

– Det är inte självklart att Sjöfartsverket har de bästa möjligheterna och de mest lämpade resurserna och därför måste alternativen utredas, säger Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningen.

Sjöfartsverket har en pågående process för att försälja eller avveckla nuvarande S76-system (räddningshelikopter, reservdelar och verktyg). Med anledning av samhällets uttryckta behov av operativa helikoptrar för brandbekämpning kommer en annan användning för S76 att utredas.

Fakta om sjö- och flygräddningen i Sverige

Sjöfartsverket är ansvarig för nationell koordinering av sjö-och flygräddning samt har ansvaret för att det finns räddningshelikoptrar för statlig sjö- och flygräddning.

Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar och besättningar är specifikt utrustade och tränade för sjö- och flygräddningsinsatser, att lokalisera och undsätta nödställda människor till sjöss och även över land. Det är en del av Sjöfartsverkets uppdrag – att ansvara för sjö- och flygräddningen i Sverige.

Både sjö- och flygräddningstjänsterna är globala och förväntas fungera på samma sätt i alla världsdelar, med målet att rädda människor i fara till sjöss och i luften. Sverige har därför förbundit sig att följa de regelverk och rekommendationer som fastställts för att vi i samarbete med andra länder ska utföra sjöräddning på samma sätt.

I Sverige finansieras sjö- och flygräddningen till stor del av handelssjöfarten, civila luftfarten och militära luftfarten, genom avgifter till Sjöfartsverket.

Fakta om Sjöfartsverkets helikoptrar

Sjöfartsverket har sju helikoptrar för sjö-och flygräddning som är förberedda för montering av lastkrok. Dessutom har Sjöfartsverket 4 stycken S76 SAR-helikoptrar med varierande teknisk status. Samtliga är idag för försäljning/avveckling då de inte möter dagens krav för flyg- och sjöräddning. De har tekniska förutsättningar för att flyga med till exempel brandtunna.





Källa: Sjöfartsverket


Tipsa en vn Skriv ut



Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) årliga säkerhetskonferens – ett globalt forum där hamnoperatörer från hela...

Läs mer
Zinga


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Ulefos
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
Vattenfall
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer
Zugol 550


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Ö...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se