Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Stena Line sätter in E-Flexer-fartyg på rutten Karlskrona-Gdynia


2022-04-11

Bild: Stena Line

Som svar på den ökade efterfrågan från kunderna i Östersjöregionen sätter Stena Line in sina två nya fartyg av E-Flexer-typ på rutten mellan Karlskrona och Gdynia. E-Flexer-fartygen är moderna, bränslesnåla färjor och spelar en viktig roll både i Stena Lines expansionsstrategi och för företagets mål att utveckla en hållbar sjöfart.

Stena Line sätter in två E-Flexer-färjor på rutten mellan Karlskrona och polska Gdynia under 2022. Det första fartyget börjar trafikera sträckan i juli och det andra i november. Båda var ursprungligen planerade att sättas in mellan Nynäshamn och lettiska Ventspils, men på grund av att efterfrågan på godstransporter i Södra Östersjön har ökat snabbare än förväntat, har Stena Line beslutat att E-Flexer-färjorna för tillfället bäst kommer till användning där.

De nyligen förlängda och moderniserade RoPax-fartygen Stena Scandia och Stena Baltica kommer att fortsätta att trafikera rutten mellan Nynäshamn och Ventspils, vilket innebär en fortsatt ökad kapacitet med 30 procent (frakt) samt 70 procent (kabinutrymme).

E-Flexer-fartygen är ett led i Stena Lines ambition att ytterligare stärka sin position i Östersjön och växa tillsammans med sina kunder.

– Flexibilitet och att växa tillsammans med våra kunder är centralt för Stena Line, och med de fartyg av E-Flexertyp som vi nu sätter in på rutten Karlskrona-Gdynia strävar vi efter att erbjuda en så flexibel flotta som möjligt som svarar mot våra kunders behov, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line.

Namnet E-Flexer återspeglar två av de viktigaste målen med fartygens konstruktion - effektivitet och flexibilitet. Fartygen är bland de mest bränslesnåla i världen i sin storlek, samtidigt som de är tillräckligt flexibla för att kunna trafikera många olika slags rutter. Dessutom levereras de redo för att kunna konverteras både till batterihybriddrift och till att använda metanol eller flytande naturgas (LNG) som bränsle, när den nödvändiga infrastrukturen för bunkring finns på plats.

Under de senaste åren har Stena Line expanderat kraftigt i Östersjön, drivet av kundernas ökade efterfrågan på sjötransporter – för både gods och passagerare. Förutom att fartygen Stena Scandica och Stena Baltica sattes in mellan Nynäshamn och Ventspils i juli 2021 (Scandica) och januari 2022 (Baltica) har Stena Line utökat fraktkapaciteten med 40 procent mellan Liepāja i Lettland och tyska Travemünde genom att där sätta in RoPax-färjorna Stena Livia och Stena Flavia.

Stena Line har också öppnat en helt ny rutt mellan Nynäshamn och finska Hangö, som trafikeras av fartyget Urd från den 1 februari 2022. Ett andra fartyg (Stena Gothica) tillkommer i slutet av maj.


Snabbfakta om E-Flexer:
• Sätts in på rutten mellan Karlskrona och Gdynia i Polen.
• Det första fartyget av E-Flexertyp börjar trafikera rutten i juli och det andra i november.
• Längd: 240 meter
• Kapacitet: 1 200 passagerare och 3 600 lastmeter


Källa: Stena Line

Tipsa en vn Skriv ut



Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) årliga säkerhetskonferens – ett globalt forum där hamnoperatörer från hela...

Läs mer
Zinga


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Ulefos
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
Vattenfall
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer
Zugol 550


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Ö...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se