Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Klimatsmarta fartyg och ny teknik – så minskar Viking Line sina utsläpp


2022-08-24

Viking Grace kan börja drivas med gröna bränslen.
Bild: Viking Line
Viking Grace kan börja drivas med gröna bränslen.

Under de senaste 15 åren har Viking Line lyckats minska koldioxidutsläppen från sina fartyg med nästan en tredjedel. Miljöinvesteringar har gjorts både i Östersjöns klimatsmartaste fartyg och i tekniken ombord på alla fartyg. Viking Glory och Viking Grace har beredskap för att börja drivas med gröna bränslen, vilket möjliggör en rentav kolneutral trafik i framtiden.

Torsdagen den 25 augusti firas Östersjödagen. Viking Line uppmärksammar den genom att donera 30 000 euro från tax free-butikernas försäljning av plastkassar till John Nurminens Stiftelse. Samtidigt inleds höstens hållbarhetstema på Viking Lines fartyg, i terminalerna och kommunikationskanalerna med målsättning att involvera passagerarna i det viktiga arbetet för Östersjöns bästa.

– Östersjöns har på många sätt en stor betydelse för oss finländare. Östersjön har alltid varit en port mot världen och det internationella, men också en viktig producent av upplevelser och rekreation. Känslan för detta hav ger oss en identitet som förenar länderna kring Östersjön och dess invånare, och det vill vi på John Nurminens Stiftelse värna om. Östersjön och dess tillstånd är påtagligt närvarande för Viking Line varje dag. Med Viking Lines stöd kan vi vidta effektiva och resultatinriktade åtgärder för att säkerställa att havet förblir artrikt och välmående även för kommande generationer. Vi tror att närheten till havet och dess betydelse för människor bidrar till att man uppmärksammar dess tillstånd mer, säger Annamari Arrakoski-Engardt, vd för John Nurminens stiftelse.

Koldioxidutsläppen från Viking Lines fartyg har minskat med 30 procent per sjömil sedan 2008. Bakom denna betydande minskning ligger ett aktivt miljöarbete som består av många olika åtgärder. De åtgärder som haft den största effekten är investeringarna på 450 miljoner euro i de två klimatsmartaste fartygen på Östersjön: Viking Grace, som gjorde sin jungfrukryssning 2013 och Viking Glory som togs i trafik i mars.

– Vi har huvudsakligen åstadkommit utsläppsminskningarna genom innovativa tekniska lösningar som passagerarna inte ser så mycket av. Tekniken utvecklas i snabb takt och en stor del av innovationerna har sitt ursprung i Finland. När Viking Grace, som drivs med flytande naturgas, togs i trafik minskade kväve- och partikelutsläppen med 85 procent och växthusgasutsläppen med 15 procent jämfört med ett fartyg som drivs med olja. Nu tio år senare ger Glory i sin tur upphov till tio procent mindre utsläpp än Grace. Samtidigt har också utsläppen från våra äldre fartyg minskat, eftersom vi förnyar fartygens teknik genom hela deras livscykel, säger Dani Lindberg, hållbarhetschef, Viking Line.

Internationella sjöfartsorganisationen IMO har som mål att koldioxidutsläppen från sjöfarten ska minska med 40 procent från 2008 års nivåer fram till 2030.

– Vi är Finlands största arbetsgivare inom sjötrafik och det passagerarrederi som har flest fartyg under finsk flagg. Vi vill även i framtiden vara en föregångare när det gäller att utveckla och ta i bruk nya, miljövänliga innovationer. Till exempel har Grace och Glory beredskap att börja använda biogas eller syntetiska bränslen som producerats med förnybar energi, när sådana blir tillgängliga i framtiden. Det är nästa stora steg mot en kolneutral fartygstrafik, säger Dani Lindberg.

Viking Lines miljöresa började på allvar på 1980-talet, när man började borsta fartygsbottnarna med hjälp av dykare i stället för att använda giftiga bottenfärger. Också avfallsåtervinningen ombord inleddes redan för fyra decennier sedan. Därefter har fartygen övergått till allt mer utsläppssnåla bränslen och energiåtervinning. I hamnarna har man börjat utnyttja grön landström. Numera beaktas bränsleeffektiviteten när tidtabeller och rutter planeras.

– Enbart ombord på Viking Grace sparar det intelligenta, behovsbaserade ventilationssystemet samma mängd energi som alla våra kontor och lager förbrukar på ett år. Och då är det bara fråga om en enda teknisk innovation på ett fartyg. Väsentligt är också hur fartyget används och framförs. Här ligger ansvaret hos vår yrkeskunniga personal, för vilken miljöfrågor har högsta prioritet vid sidan av säkerheten.


Källa: Viking Line

Tipsa en vn Skriv ut



Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) årliga säkerhetskonferens – ett globalt forum där hamnoperatörer från hela...

Läs mer
Zinga


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Ulefos
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
Vattenfall
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer
Zugol 550


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Ö...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se