Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Svensk högskola och världsledande industriföretag i samarbete för grönare flygmotorer


2022-04-27

Safran, GKN Aerospace och Pratt & Whitney är flygmotortillverkare som medverkar i ett av Högskolan Västs nya forskningsprojekt. Bilden visar en gasturbin till Airbus A320neo från Safran. 
Bild: Safran/Cyril Abad/CAPA Pictures
Safran, GKN Aerospace och Pratt & Whitney är flygmotortillverkare som medverkar i ett av Högskolan Västs nya forskningsprojekt. Bilden visar en gasturbin till Airbus A320neo från Safran. 

Flygindustrin söker febrilt efter ny teknik som kan bidra till att minska flygets utsläpp av klimatskadliga ämnen. I ett nystartat projekt undersöker Högskolan Västs forskare hur termisk sprutning kan användas för ytbeläggning av kompositkomponenter i nästa generation jetmotorer. Pratt & Whitney, Safran och Saint-Gobain är några av de globala företag som medverkar.

En viktig del av flygindustrins arbete med att minska flygets utsläpp av växthusgaser är att utveckla lättare och effektivare jetmotorer.

– Ett sätt är att höja förbränningstemperaturen i motorns brännkammare, ett annat sätt är att minska motorns vikt. Keramkompositer tål väldigt höga temperaturer, har utmärkta egenskaper och väger en tredjedel av de superlegeringar som används i dagens flygmotorer, förklarar Nicolaie Markocsan, professor i termisk sprutning vid Högskolan Väst.

– Men ett problem är att keramkompositer påverkas negativt av vattenångan som finns i motorns förbränningsgaser. Lösningen är att ytbelägga keramkompositen med ett tätt skikt för att undvika kontakt med gaserna. Termisk sprutning kan vara en utmärkt ytbeläggningsteknik för dessa beläggningar som på engelska benämns ”environmental barrier coatings”.

Termisk sprutning är ett billigt och relativt enkelt sätt att belägga ytor med material som skyddar metaller, kompositer och andra material för olika former av slitage. Högskolan Västs forskare är sedan många år internationellt erkända för sin forskning inom termisk sprutning.


Sätter Högskolan Väst på kartan
– Våra tidigare forskningsresultat inom termisk sprutning har väckt intresse hos flygindustrin. Nu har några av de stora aktörerna inom flygmotorbranschen kontaktat oss för att de vill medverka i det här projektet. Att konkurrerande företag som Pratt & Whitney och Safran vill samverka i den här forskningen visar hur stor påverkan klimatkrisen har, och kanske också vilket förtroende de har för högskolans forskning.

– Flygindustrin vill utröna om termisk sprutning kan vara en lämplig teknik för ytbeläggning i den nya generationen av flygmotorer. Vi hoppas kunna bidra till att lösa en del av de problem som finns med att utveckla tillräckligt täta skikt med optimal mikrostruktur.

Forskarna ska nu bygga kunskap om hur ytbeläggning på keramisk komposit med termisk sprutning påverkar kompositens mikrostruktur. Målet är att utveckla en produktionsprocess som ger ett optimalt resultat och som är överförbart till industrin.

Det treåriga forskningsprojektet finansieras av Vinnova. Partner i projektet är GKN Aerospace, Pratt & Whitney, Safran, Saint-Gobain, Northwest MetTech och TS Engineering.


Källa: Högskolan Väst

Tipsa en vn Skriv ut





Nytt ramavtal avseende mark- och grundläggningsarbete för Swedavia

SVEAB och affärsområde Infrastruktur har vunnit ett 8-årigt ramavtal för Swedavia, avseende Stockholm Arlanda (ARN) samt Bromma Airport (BMA)

Läs mer
Zinga
Green Flight Academy har hittills startat och landat 5000 gånger med elflyg, vilket gör oss unika.

5 000 starter och landningar med elflygplan på Skellefteå Airport

Världens första hållbara flygakademi flygskola Green Flight Academy som finns...

Läs mer
Ulefos
<span>Så är skulle framtida Droneport-lösningar kunna se ut. Under slutet av 2024 beräknas infrastrukturen och den initiala verksamheten vara på plats i Skellefteå. Visualisering: White Arkitekter</span>

Gröna testbäddar del 3: Skellefteå tar höjd för framtidens luftfart

Vi fortsätter nu vår artikelserie om de viktiga test- och demomiljöerna som finns i...

Läs mer
Vattenfall


Skellefteå Droneport får asfalt med lägre klimatpåverkan

Landningsplattan och tillhörande ytor har nu asfalterats med material som kraftigt minskar...

Läs mer
Zugol 550
Jesper Göransson vd Peab

Första spadtaget för Peabs miljardprojekt i Norge - Nya Bodö flygplats tar form

Under måndagen 24 juni deltar Peab vid ett första spadtag för Nya Bodö...

Läs mer
<span>Vi står inför en stor omställning och att samarbeta är viktigt. Bild: Sabina Söderqvist från KLM och Emil Gustafsson från OEM Electronics.</span>

OEM Electronics minskar Scope 3-utsläppen med Air France och KLM

Att bidra till minskad klimatpåverkan innebär att koldioxidutsläppen måste...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport. </span>

Swedavias trafikstatistik för april 2024

Under april valde drygt 2,6 miljoner resenärer att resa via Swedavias tio flygplatser. Det...

Läs mer
<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se