Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Så påverkas luftfarten av kriget i Ukraina


2022-06-20

Bild: Gerd Altmann/Pixabay

Den största enskilde förloraren inom luftfarten just nu är flygbolaget Finnair, medan länder som Kina, Turkiet och Serbien i stället drar fördelar av situationen. Dessutom riskerar Rysslands flygplansflotta att bli undermålig på sikt. Det är effekter av kriget som går att se inom luftfarten i Europa, enligt en ny rapport från Transportstyrelsen.

Just när flygbranschen börjat återhämta sig från pandemin inledde Ryssland kriget mot Ukraina. EU svarade då med att stänga luftrummet för ryskägda flygplan. Dessutom ställdes all civil flygtrafik till och från Ukraina in. Tillsammans står de båda länderna för nio procent av den totala internationella flygtrafiken i Europa.

– Det är en begränsad, men inte försumbar del av luftfartsmarknaden. Kriget i Ukraina har medfört stora konsekvenser för delar av den europeiska luftfarten, säger Simon Posluk, enhetschef vid avdelning Sjö- och luftfart på Transportstyrelsen.

Enligt Transportstyrelsens nya rapport innebär det att varje dag ställs ett 50-tal flygningar till och från Ryssland in. För Ukraina är antalet inställda flyg cirka 230 om dagen. Dessutom dirigeras runt 90 flygningar, som skulle passerat genom ryskt luftrum, om eller ställs in.


Längre flygtider till Asien
– Stängningen av det ryska och ukrainska luftrummet har i många fall fått stor påverkan på europeiska flygbolag som bedriver trafik mellan Europa och Asien. Dessa flygbolag tvingas nu leda om sina rutter vilket ofta innebär längre flygtider, ökad bränsleförbrukning och större utsläpp av klimatpåverkande gaser, säger Simon Posluk.

Som mest har flygtiden ökat med omkring fyra timmar från norra Europa mot destinationer i Kina, Japan och Koreahalvön. I stället leds trafiken över Turkiet och Kazakstan. För flygbolaget Finnair, vars affärsidé är långdistansresor österut, har flygtiden mellan Helsingfors och Tokyo ökat med upp till fem timmar.


Svårt att underhålla flottan
Vissa flygbolag har i stället fått förbättrade konkurrensmöjligheter. Kinesiska flygbolag påverkas inte av sanktionerna utan flyger som vanligt. Turkiet och Serbien är bland de få länder som fortfarande tillåter ryska flygbolag i sina luftrum. Till exempel har Turkish Airlines ökat sin kapacitet gentemot Ryssland under konflikten och drar därmed nytta av sin position som navet som förbinder Ryssland med andra destinationer.

En annan sak som tas upp i rapporten är att Rysslands flygplansflotta kommer att bli undermålig på sikt. Orsaken är att tre fjärdedelar av landets flygplansflotta är byggd i EU, USA eller Kanada. I sanktionspaketet ingår även förbud mot export av flygteknik och därför kommer Ryssland inte att kunna underhålla sin flotta enligt internationell standard. Något som på lång sikt kommer att leda till säkerhetsproblem för den ryska civila luftfarten.


Källa: Transportstyrelsen

Tipsa en vn Skriv ut





Nytt ramavtal avseende mark- och grundläggningsarbete för Swedavia

SVEAB och affärsområde Infrastruktur har vunnit ett 8-årigt ramavtal för Swedavia, avseende Stockholm Arlanda (ARN) samt Bromma Airport (BMA)

Läs mer
Zinga
Green Flight Academy har hittills startat och landat 5000 gånger med elflyg, vilket gör oss unika.

5 000 starter och landningar med elflygplan på Skellefteå Airport

Världens första hållbara flygakademi flygskola Green Flight Academy som finns...

Läs mer
Ulefos
<span>Så är skulle framtida Droneport-lösningar kunna se ut. Under slutet av 2024 beräknas infrastrukturen och den initiala verksamheten vara på plats i Skellefteå. Visualisering: White Arkitekter</span>

Gröna testbäddar del 3: Skellefteå tar höjd för framtidens luftfart

Vi fortsätter nu vår artikelserie om de viktiga test- och demomiljöerna som finns i...

Läs mer
Vattenfall


Skellefteå Droneport får asfalt med lägre klimatpåverkan

Landningsplattan och tillhörande ytor har nu asfalterats med material som kraftigt minskar...

Läs mer
Zugol 550
Jesper Göransson vd Peab

Första spadtaget för Peabs miljardprojekt i Norge - Nya Bodö flygplats tar form

Under måndagen 24 juni deltar Peab vid ett första spadtag för Nya Bodö...

Läs mer
<span>Vi står inför en stor omställning och att samarbeta är viktigt. Bild: Sabina Söderqvist från KLM och Emil Gustafsson från OEM Electronics.</span>

OEM Electronics minskar Scope 3-utsläppen med Air France och KLM

Att bidra till minskad klimatpåverkan innebär att koldioxidutsläppen måste...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport. </span>

Swedavias trafikstatistik för april 2024

Under april valde drygt 2,6 miljoner resenärer att resa via Swedavias tio flygplatser. Det...

Läs mer
<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se