Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Projektering pågår av Norrbotniabanan Robertsfors-Ytterbyn


2022-11-09

3D-modell av vägbro och faunapassage.
Bild: Tyréns
3D-modell av vägbro och faunapassage.

Tyréns projekterar Norrbotniabanan Robertsfors-Ytterbyn med stort fokus på hållbarhet och finner lösningar som skapar värde både för beställaren och landskapet där järnvägen växer fram.

Norrbotniabanan ska ge snabba, säkra och mer miljövänliga resor mellan Umeå och Luleå. Tyréns har Trafikverkets förtroende och projekterar delsträckan mellan Robertsfors och Ytterbyn.

– Det är något visst med att anlägga helt ny järnväg, det är lite historiskt. Det här är jungfruligt landskap och järnvägen kommer att vara till nytta för generationer framöver, säger Tyréns uppdragschef Marcus Mellbin.


Omfattande detaljprojektering
Från Tyréns arbetar närmare 150 personer från ett 20-tal tjänsteområden med den två mil långa sträckan genom skog och kulturmiljö. De ska upprätta förfrågningsunderlag och bygghandlingar för utförandeentreprenad. Konstruktion, mark, geoteknik och vägutformning är stora områden, tillsammans med en stor del av hållbarhet, miljö och underlag till ansökan om tillstånd för vattenverksamhet. Arbetet startade våren 2022 och ska vara avslutat i september 2024, en option om förlängning finns.

– Det är ett stort arbete som omfattar detaljprojektering av järnvägsanläggningen och väganläggning avseende mark och ett 30-tal byggnadsverk. Det är hårda klimat- och LCC-krav samt underlag till tillstånd för vattenverksamhet. Det är extremt stor mängd arbetshandlingar som ska tas fram och alla bygghandlingar ska vara på detaljnivå, förklarar Marcus.

– Det är fantastiskt roligt att få jobba med uppdraget mellan Robertsfors och Ytterbyn. Vi på Tyréns har goda erfarenheter i stora infrauppdrag. Vi har en nationell organisation och är duktiga på att samordna oss i koncernen så att vi kan resurssätta varje uppdrag med rätt person på rätt plats. Vi har också många erfarna medarbetare som gör att vi kan leverera med bra kvalitet, säger Daniel Karlsson, biträdande affärschef väg och järnväg nord. Hållbarhet är viktigt i uppdraget och det är viktigt för oss Tyréns, för världen och för framtiden. Vi är öppna och nyfikna, sammantaget gör det att våra kunder kan känna sig trygga med oss och att vi levererar det som kunden vill ha utifrån sina behov.


Många broar på sträckan
På sträckan finns 29 broar, mest plattrambroar men även en lång landskapsbro över Hertsångersälven och en längre bro över E4. I uppdraget samarbetar Tyréns med både ELU och systerföretaget Kelprojektas. Jia Egneblad är teknikansvarig för bro.

– Vi ska ta fram bygghandlingar för en stor mängd broar. Det speciella i detta uppdrag är att vi gör det för så många broar samtidigt. Det är en spännande utmaning och innebär att teknikområdet blir stort och en stor mängd information som ska hanteras samtidigt. Förfrågningsunderlagen som vi producerar måste ju hänga ihop och tidplanen ska följas, så fokus ligger på att jobba på rätt saker. Samtidigt ska vi säkerställa en god arbetsmiljö för de som arbetar i uppdraget och hålla hög kvalitet. En nyckel är att träffas mycket och skapa god sammanhållning samt jobba nära beställaren.


Win-win för alla
Landskapet är varierande mellan Robertsfors och Ytterbyn. Det är omväxlande skog och jordbruksmark. Det är också ett kulturlandskap med fornlämningar, ängslador och kolmilor.

– En järnväg innebär förändringar i landskapet, och vi är måna om att projektera den på bäst möjliga sätt med låga vallar för att behålla siktlinjer. Marken består av sulfidjordar med många skikt. De är försurningskänsliga, men vi avser att återanvända massorna lokalt. Det finns gamla torvtäkter som vi vill återställa till skogs- eller jordbruksmark. Det är riktig win-win för alla. En jättebra lösning och roligt att jobba med, som också skapar stor nytta och mervärde, berättar Peter Ögren som är teknikansvarig för Miljö och Kulturmiljö.

Tyréns är också involverade i omfattande tillstånd för vattenverksamhet som bland annat rör nya broar och bortledning av grundvatten.

– Vi gjorde en naturvärdesinventering i somras, och jobbar även med att flytta skjutbanan i Ånäset till andra sidan järnvägen. Det är en jättefin gest från Trafikverket att hjälpa de som drabbas. Vi återvinner skjutvallarna och flyttar massorna till den nya platsen.


Hållbarhet i fokus
Hållbarhet är centralt för Tyréns sedan länge. Tyréns har också utvecklat verktyget Tyrimpact för att systematisera hållbarhet i uppdrag, vilket uppskattas av kunderna. Arbetet med Norrbotniabanan ställer höga krav på miljö, klimat och livscykelkostnader (LCC).

– För att lyfta hållbarhet som fokusområde för Norrbotniabanan skapades en ny roll. Jag ska hålla ihop hållbarhetsområdet med miljö, LCC och klimat. På miljösidan finns tydlig lagstiftning och rutiner för miljöstyrning och tillståndshantering, men klimat och LCC ligger lite efter där, berättar Lisa Thorén Hedin som är delprojektledare hållbarhet.

– På så sätt får vi in en profession i uppdragsledningen som tänker och jobbar utifrån hållbarhet. Det är bra, säger Marcus Mellbin. Alla teknikområden är medvetna om målen och vet vilka krav som gäller.


Det är människorna som gör projekten
Marcus är en erfaren uppdragschef och har jobbat mycket med stora infrastrukturprojekt.

– Vi har ett väldigt bra samarbete med beställaren på Trafikverket i uppdraget. Det är så det ska vara. Hos Tyréns finns en familjär vi-känsla upplever jag. Som i ett mindre bolag, trots att Tyréns är ett stort företag. Jag upplever att kollegorna har rätt attityd och kompetens för att lyckas med ett stort uppdrag som Norrbotniabanan, vilket krävs för ett uppdrag som detta. Det är roligt med uppdrag – folk tar ansvar och växer. Alla som arbetar i projektet är viktiga för mig och en förutsättning för att lyckas på lång sikt är att alla trivs och har roligt på jobbet.


Källa: Tyréns

Tipsa en vn Skriv ut



Omexom tar en betydande roll i utbyggnaden av det svenska stamnätet
Omexom tar en betydande roll i utbyggnaden av det svenska stamnätet

Omexom stärker transmissionsnätet i norra Sverige med två nya projekt för Svenska kraftnät

Omexom har fått i uppdrag att genomföra två omfattande projekt för Svenska kraftnät, där vi moderniserar transformatorstationerna Vaple (220 kV) i Sundsvall och...

Läs mer
Zinga
De nya stolparna är dimensionerade för att klara högre krafter framöver, då man troligen kommer vilja byta faslina för mer överföringskapacitet.

Uppgradering av elnätet i Falköping

Nu pågår en förstärkning och uppgradering av elnätet från...

Läs mer
Ulefos
Elin Bertilsson Mittnät

”Vi har byggt en stark infrastruktur men framtiden kräver mer”

Hallå där Elin Bertilsson, VD för samverkansbolaget Mittnät och med lång...

Läs mer
Vattenfall


Elnäten avgörande för Sveriges elektrifiering

Det svenska elsystemet genomgår stora förändringar för att möta ett...

Läs mer
Zugol 550


Växjös elnät framtidsäkras med ny transformator

En växande stad ställer högre krav på elförsörjningen. För att...

Läs mer


GARO introducerar ett nytt kabelskåp för belysning och fördelning

Med fokus på hållbarhet och funktionalitet presenterar GARO ett nytt, innovativt...

Läs mer


GlobalConnect stärker den digitala infrastrukturen i Krokoms kommun med nytt stamnät

GlobalConnect intensifierar arbetet med att förbättra den digitala infrastrukturen i...

Läs mer


Redo för en smidig och framtidssäker laddlösning? Zpark hjälper dig hela vägen!

Vi på Zpark förstår vikten av en stabil och pålitlig laddsystem, sä...

Läs mer


Enkel betalning av elbilsladdning och parkering med GAROs nya betalstationer

GARO presenterar nya betalstationer

Efterfrågan på enkla och säkra betallö...

Läs mer


Skövde Energi öppnar tre nya laddstationer för tunga fordon och inleder samarbete med laddoperatören Gito Heavy Charging Solutions

Under september öppnar Skövde Energi upp nya laddstationer i Norra Ryd Skövde, Vara...

Läs mer
Optimal, säker passerkontroll för kritisk infrastruktur 

Optimal, säker passerkontroll för kritisk infrastruktur – kostnadsfri programvara för nedladdning eller 12 månaders gratis molnprenumeration

Salto erbjuder nu ett års gratis molnprenumeration eller kostnadsfri programvara för...

Läs mer


Umeå Energi stärker infrastrukturen för framtidens Umeå

Med fokus på att möta behoven i ett växande Umeå genomför Umeå...

Läs mer
OKQ8 öppnade tidigare i veckan supersnabbladdare i både Båstad och Piteå. Det gör laddnätverket med supersnabbladdare på 100 stationer till det största i Sverige. 

Med 100 stationer är OKQ8 och Skellefteå Kraft störst i Sverige på supersnabbladdning

OKQ8 öppnade tidigare i veckan supersnabbladdare i både Båstad och Piteå....

Läs mer
<span>Volvo CE:s stora 30-tons nätanslutna grävmaskin ingick i Electric Worksite-testerna. </span>

Studie visar att elektrifierade byggarbetsplatser är möjliga med många vinster för samhället

Eldrivna maskiner gör ett lika bra jobb som dieselmaskiner – utan avgaser och med bä...

Läs mer

Närproducerad kabel till fördelningsstationer

Allt fler företag väljer att etablera sig i industriområdet södra Stigamo,...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se