Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

47 svenska tågstationer ska studeras i syfte att stävja brott


2022-06-20

Bild: victoraf/Pixabay

Studier visar att många människor känner sig utsatta i samband med resor i kollektivtrafiken, men också att en stationsmiljö som uppfattas som otrygg inte nödvändigtvis behöver vara det. I ett samarbete mellan KTH och Södertörns högskola ska forskare utreda risken för att utsättas brott i stationsmiljöer och rädslan för brott i dessa miljöer. Arbetet ska leda fram till ändringsförslag för att förbättra tryggheten, och resultaten kan användas som riktlinjer för hela landet.

En forskningsstudie från 2019 utförd av bland andra KTH-forskaren Vania Ceccato visar att 25 procent av de kvinnliga deltagare kände sig hindrade att använda kollektivtrafiken så ofta som de skulle vilja på grund av risken för sexuella trakasserier.

– Trots detta hade 90 procent av dem som varit utsatta inte rapporterat det till någon, oftast för att de tänkte att brottet inte var allvarligt eller att de inte trodde att förövaren skulle åka fast, säger Vania Ceccato, professor på avdelningen Urbana och regionala vid studier vid KTH.


Social kontroll är av stor betydelse
Hon berättar att den upplevda tryggheten inte behöver ligga i linje med den faktiska risken. Forskarna fann också att de platser där människor kände sig mest otrygga inte alltid överensstämde med platser där flest personer faktiskt blivit utsatta för brott.

För att ta itu med det förebyggande arbetet mot otrygghet startades forskningsprojektet "Effekten av stationsmiljön för brott och resenärers trygghet " 2021. Nu har en första rapport kommit.

– Passagerarnas flöde och hur fräsch tågstationen är påverkar tryggheten. Det är som tryggast när andra passagerare är på plats, särskilt för kvinnor, men det var oklart var gränsen går mellan hur stor passagerarnärvaron är och brott samt rädsla. Trafikvärdar och andra typer av formell social kontroll är av stor betydelse framförallt på kvällen och natten när passagerarflödet är mindre.


47 svenska tågstationer undersöks
Som en del av forskningsstudien, som pågår fram till 2023, kommer en enkät att genomföras om situationen på 47 tågstationer fördelade på tre olika järnvägssträckor som går genom mellersta och södra Sverige.

– Vi vill veta vilka egenskaper hos den byggda och sociala miljön på järnvägsstationer som påverkar resenärers säkerhet och trygghet mest efter att vi kontrollerat för andra egenskaper som lokalisering och storlek på stationerna. Vilka strategier behöver tillämpas för att reducera källan för otrygghet? Med svar på detta hoppas vi att kunna ge riktlinjer på hur vi kan "bygga in" säkerhet och trygghet när vi bygger om eller planerar nya stationer.


Källa: KTH

Tipsa en vn Skriv ut



I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
Train Rail
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se