Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Jernhusen bygger Göteborgs nya stationshus


2023-01-27

Nytt stationshus östra fasaden (bilden är en illustration).
Bild: Reiulf Ramstad Arkitekter
Nytt stationshus östra fasaden (bilden är en illustration).

Jernhusen förvärvar byggrätten till Göteborgs nya stationshus. Med byggnaden får Centralstationen en ny entré från norr. Det är den största av tre uppgångar för Västlänkens station Centralen. Arkitekturförslaget vilar på en klassisk gestaltning av Oslobaserade Reiulf Ramstad Arkitekter. Förvärvet och utvecklingen markerar ett viktigt steg för framväxten av en stationsnära stadsdel där mer stad skapas med närhet till kollektivtrafikens flöden. Byggstart planeras till mitten av 2024.

Stationsområdet i Göteborg utvecklas för att möta behoven av en snabbt växande stad. Det nya stationshuset blir entré till den nya stadsdelen som utvecklas. Här skapas en attraktiv bytespunkt för att få fler att resa kollektivt i en trygg och hållbar stadsmiljö.

– Ett Göteborg som växer behöver en stadsutveckling som främjar kollektivtrafiken. Det nya stationshuset är en viktig pusselbit i arbetet med att öka tillgängligheten och att skapa mer stad på en idag anonym del av Göteborg. Tillsammans med den befintliga stationen och stationsuppgången i det kommande kontorshuset Park Central, länkas stad samman med infrastruktur i anslutning till stora flöden av resenärer, säger Caroline Ahrnens Martin, Regionchef Projektutveckling Göteborg på Jernhusen.

Förvärvet baseras på det tidigare tecknade markanvisningsavtalet och den avsiktsförklaring som skrivits mellan Jernhusen och Göteborgs Stad. God samverkan med staden, Trafikverket och Västfastigheter skapar stabila förutsättningar för Jernhusens kommande utveckling av området.

– Vi är glada över att vi nu får möjligheten att skapa en stationsbyggnad som uppvaktar den befintliga stationens uttryck. En klassisk gestaltning med fasad i tegel, stor rymd i stationshall och tydliga entréer i flera väderstreck bidrar till att vitalisera området. Utvecklingen där kollektivtrafikens kapacitet ökar, stärker hela Göteborgsregionen. Fler kommer kunna bo i exempelvis Skövde, Varberg eller Uddevalla och enkelt ta sig till Göteborg och jobba nära stationen, säger stadsarkitekt Björn Siesjö.

Stationsbyggnaden som omfattar 15 000 kvm BTA får sin arkitektoniska gestaltning av Reiulf Ramstad Arkitekter, som tilldelats det parallella uppdraget för husets utformning.

– Det är ett ärofyllt uppdrag att gestalta en för stadslivet så identitetsbärande byggnad som ett stationshus. Vi befinner oss i en slags renässans för tåg och stationsmiljöer. Enligt europeisk storstadstradition var stationen ofta en monumental arkitektonisk struktur. En modernismens katedral som idag förvaltar stora kulturhistoriska värden. Stationshusets uttryck och arkitektur ska därför vara lika tidlös som framtidsorienterad. Inspirerat av Göteborgs anrika Centralstation, infrastrukturens utveckling och stadens liv blir det en ny signaturbyggnad i hjärtat av Göteborg, säger Reiulf Ramstad på Reiulf Ramstad Arkitekter.

Byggstart för det nya stationshuset är planerat till mitten av 2024 för att stå klart vid årsskiftet 2026 – 2027.


Källa: Jernhusen

Tipsa en vn Skriv ut



I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
Train Rail
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se