Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

VTI utvecklar modeller för krockprov
av både kvinna och man


2022-11-14

SET 50F - modellen som motsvarar en kvinna och Astrid Linder.
Bild: Elsa B Landtblom/Satu/VTI
SET 50F - modellen som motsvarar en kvinna och Astrid Linder.

Målet är att kunna utvärdera skyddet från bilsäten vid en krock – och att det gäller för alla oavsett kön. Så är det inte i dag. Därför har forskarna på VTI och Chalmers tagit fram två utvärderingsverktyg för bilsäten som motsvarar en kvinna och en man. Möt två fysiska prototyper av Seat Evaluation Tool – SET 50F och 50M.

Vid en trafikolycka löper kvinnor större risk för skada än män. Speciellt antalet nackskador visar sig vara särskilt stor bland kvinnor. I genomsnitt är det dubbelt så stor risk att skada sig i trafiken som kvinna. Studier från hela världen pekar på samma resultat, bland annat från Folksam.

Syftet med denna forskningsinsats har därför varit att utveckla nya utvärderingsverktyg för bilsäten både för en genomsnittlig kvinna och man.

– Vi och en grupp europeiska forskare började med sätesutvärderingsverktyget redan för tiotal år sedan genom att ta fram en prototyp inom ett tidigare EU-projekt. Därefter fick vi Vinnova-finansiering for att utforma ett nytt koncept för ryggraden, säger Astrid Linder, professor i trafiksäkerhet vid VTI och ansvarig för utvecklingen av forskningsområdet krocksäkerhet och biomekanik.

Teamet har sedan utvärderat och testat hur bra bilsätet skyddar när fordonet färdas i låg hastighet och blir påkört av ett annat fordon bakifrån.Erfarenheter från utvecklingen av tidigare prototyper har fungerat som input till utvecklingen och ingenjörsarbetet har inneburit återanvändning och vidareutveckling av många idéer från dessa projekt.

Fokusområden har varit en människoliknande rörelse i ryggrad, nacke och axlar samt en realistisk mjukhet i kroppen för att ge god interaktion med fordonssätet. Det som krävdes var att tillverka detaljer med mycket hög precision vilket VTI:s verkstad kunde bistå med. Allt är av högsta kvalitet. Kotorna består av aluminium. Både magen och torson är av samma plast men där torson är något styvare än magen. Nackkotorna är av en annan mycket stark plast.

SET-modellerna är konstruerade så att det går att skjuta skuldran framåt och bakåt. Modellerna har förmåga att efterlikna påverkan av en olycka, tack vare att hela partiet är löst inkapslat i torson, det vill säga plastmassan. SET-modellernas kotor kan även vridas runt sin vertikala axel och många andra detaljer som gör den så lik människans kropp som möjligt.

Intresset är mycket stort internationellt. Det pågår diskussioner med provningsorganisationer både i Europa och USA för att göra SET-modellerna färdigutvecklade för utvärdering av skydd mot skador vid en krock.

Intresset är mycket stort internationellt. Det pågår diskussioner med provningsorganisationer både i Europa och USA. Målet är att färdigutveckla SET-modellerna, så att de användas i praktiken för utvärdering av skydd mot skador vid en krock.

SET-utvecklingen har varit en del av VIRTUAL, Open Access Virtual Testing Protocols for Enhanced Road User Safety. EU-projektet är finansierat av Horisont 2020 och består av 15 partners i Europa Forskarteamet har bestått av professor Astrid Linder (koordinator for VIRTUAL), forskningsingenjör Magnus Karemyr och Tommy Pettersson från VTI, samt professor Mats Svensson från Chalmers.

Astrid Linder kommer att presentera forskningsresultaten på den internationella trafikkonferensen TRA2022, Transport Research Arena Conference. Konferensen hålls 14 till 17 november i Lissabon, Portugal, och är Europas största inom transportforskning.


Källa: VTI

Tipsa en vn Skriv ut





Elektrisk asfaltläggare klarade testet utmärkt

Elektrifieringen erövrar nu även väganläggningsbranschen. Den nya eldrivna...

Läs mer
Zinga
Dokas innovativa arbetsplattform på Tjörnbrons mittspann, 47 meter över havet.

Doka Sverige banar väg för smidigt kabelbyte på Tjörnbron

I april 2024 påbörjades den tredje etappen av det omfattande projektet med att byta ut...

Läs mer
Vattenfall


Drönarskanning och digital kartportal effektiviserar utbyggnad av Idre Fjäll

Den svenska fjällvärlden ökar i popularitet – både hos svenska och...

Läs mer
Zugol 550
Ny station för supersnabbladdning för tung trafik i Malmö.

Laddstation för tung trafik öppnar i Malmö

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer


Ny elektrifierad stadstrafik startar i Malmö 2027

I juni 2027 startar den nya stadstrafiken i Malmö. Anbudsvinnare är Nobina, som...

Läs mer


GARO lanserar Eichrecht-godkänd laddbox för publik laddning i Tyskland

GAROs publika laddbox, GARO Entity Pro, har godkänts enligt Eichrecht-kraven. Den är...

Läs mer

Safe At Site, en ledande aktör inom säkerhetsprodukter för bygg och anläggning, har glädjen att meddela att Gunstein Lauvrak har utsetts till ny VD.

Gunstein Lauvrak har lång ledningserfarenhet från bolag som Ramirent, ASSA ABLOY, TOOLS...

Läs mer


Kristinehamn tar ett viktigt steg för att stärka kommunens position som logistiknav

Kristinehamns kommun tar nästa steg i utvecklingen av Stensta Syd som ett framtida...

Läs mer
Combo-appen som används för vintervägunderhåll finns nu som ett utbud i Volvos fordonsdatorer via tjänsten My Business.  

App för åkerier i snösvängen – nu i Volvos fordonsdatorer

Combo-appen som används inom åkeri- och transportbranschen för uppföljning av...

Läs mer
<span>Förarlösa maskiner behöver kunna anpassa sig efter förändringar i omgivningen för att inte riskera att skada miljön eller, i värsta fall, människor.</span>

Tunga AI-styrda maskiner ska bli säkrare med beräkningsfysik

När tunga maskiner ska bli robotar med självstyrande förmågor är sä...

Läs mer


OilQuick och Normet lanserar nya Xquick-fästet.

OilQuick, marknadsledare inom helautomatiska snabbfästessystem, tillkännager ett...

Läs mer


Rent och tyst med Volvo ECR25 Electric i Göteborg

Innergårdsjobb med grävmaskin riskerar alltid att skapa irritation hos hyresgä...

Läs mer


Succé för OKQ8 - guld i EcoVadis hållbarhetsranking

OKQ8 tilldelas guld i EcoVadis ranking för 2024, vilket innebär att OKQ8 nu är...

Läs mer
En unik rosa GJ15 Grab John-skopa till förmån för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.

OilQuick auktionerar ut exklusiv rosa Grab John-skopa – alla intäkter går till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.

OilQuick AB visar återigen sitt starka engagemang för välgörenhet och kampen...

Läs mer
Jeriko är beläget i Partilles östra och Lerums västra delar. 

Avsiktsförklaring för nytt verksamhetsområde i Jeriko

Partille och Lerums kommuner samt Trafikverket har antagit en avsiktsförklaring för att...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se