Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Nya X 2000 har gett sig ut på sin allra första resa


2021-11-17

Nya SJ X2000.
Bild: SJ
Nya SJ X2000.

Klockan 10.29 under tisdagen, avgick det första helt ombyggda och moderniserade X 2000 från Stockholm C mot Göteborg. Tåget har försetts med den senaste tekniken och en helt ny stol som klarar konststycket att både fungera som arbetsplats och rogivande fåtölj.


Med en mörk kil i fronten och uppolerat rostfritt stål på sidorna gav sig Nya X 2000 ut på sin första resa under tisdagen. Innanför det rostfria stålet är i princip allting nytt. All teknik som styrsystem, bromsar och kommunikationssystem bytts ut och komforten har höjts avsevärt genom att all inredning blir ny. Förutom stålchassit har också korglutningen behållits för att X 2000 fortsatt ska kunna ta sig snabbt framåt på den bitvis kurviga svenska järnvägen.

– Vi har stora förhoppningar på Nya X 2000. Den ökade komforten och driftsäkerheten tror vi kommer att attrahera såväl näringslivet som privatresenärer. Nya X 2000 kommer att ge flyget och bilen en tuff match, säger Mats Almgren, direktör kommersiell trafik på SJ.

För resenären blir den största förändringen den nya stolen som i kombination med det nya, stadigare brickbordet förbättrar möjligheterna att arbete ombord, men den som vill kan med fördel bara luta sig tillbaka och koppla av. Resenären kommer också att märka en modern ljussättning, mer funktionella toaletter och rullstolsplatser samt en helt ny bistro med utökade möjligheter att erbjuda ett variationsrikt utbud.

Nya X 2000 har ett förbättrat 5G-baserat wifi-system och nya radiotransparenta fönster som underlättar dataöverföringen och därmed förbättrar uppkopplingen. Informationssystem, platsnummer på säten och utrymmen som toaletter, vestibuler, rullstolsplatser och bistro har utformats i samarbete med representanter för olika funktionshinderorganisationer.

Många av de tekniska systemen har dubblerats för att avsevärt minska risken för stoppande fel. Tåget står också hela tiden i kontakt med SJs depåer. Med hjälp av den data tåget lämnar ifrån sig kan underhåll och service genomföras effektivare.

Ombyggnadsprojektet har gjorts mer hållbart genom att stålchassit återanvänds. På så sätt sparas tusentals ton stål. På liknande sätt har stora mängder lackfärg sparats då det rostfria stålet polerats i stället för att målas.

I början av 2022 kommer ännu ett upprustat tåg ut i trafik och även det fordonet kommer att trafikera Stockholm-Göteborg. Så småningom, varefter fler tåg blir färdiga, kommer de även att trafikera Stockholm-Malmö.


Källa: SJ


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer
Ulefos


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se