Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Spårvagnsmodell M29
blir kvar till 2026


2022-09-27

Spårvagnsmodell M29 har trafikerat Göteborgs gator sedan 1969.
Bild: Göteborgs Spårvägar
Spårvagnsmodell M29 har trafikerat Göteborgs gator sedan 1969.

Göteborgs Spårvägars äldsta spårvagnsmodell M29 ska fortsätta att gå i trafik fram till 2026, då den kommande modellen M34 tar över stafettpinnen. Därför får majoriteten av vagnarna nu en rejäl dos kärlek och underhåll både på hemmaplan och på tågskadecenter i Västerås.

Fordonsförvaltningen på Göteborgs Spårvägar har gjort en ordentlig genomgång av alla M29:or och skapat en prioriteringslista.

– Vi har tittat på vagnarnas befintliga skick, vilka större händelser och reparationer varje vagn haft under sin livstid och prioriterat att underhålla de vagnar som bedöms kunna rulla trafiksäkert fram till 2026, säger Arvid Holm, fordonsspecialist på Fordonsförvaltningen som ansvarat för planering och upphandling av M29:ans underhåll.

I oktober kommer den första av totalt 20 vagnar skickas till Tågskadecenter i Västerås för rostlagning. Alla vagnarna beräknas vara klara om 12 månader och därefter finns det möjlighet att skicka ytterligare 20 vagnar om behovet finns.


El, luft och komponenter underhålls i Göteborg
På hemmaplan får vagnarna riktade åtgärder på el- och luftsystem i verkstaden på Majornadepån och komponentverkstaden på Rantorget renoverar komponenter igen i större skala. Även vagnarnas styrsystem får nya, fräscha komponenter.

– Vi gör detta större underhåll både för att M29:orna ska få ett bättre och värdigare slut än M28:orna, men framförallt för att ta höjd tills att M34:orna är på plats så att vi kan uppfylla behovet av spårvagnar som behövs ute i trafiken, säger Arvid.


Över 50 år på stadens gator
M29:orna byggdes av Hägglund mellan 1969-1972 i Örnsköldsvik. Vagnarna baseras på den äldre Hägglundsvagnen M25 som byggdes i slutet av 50-talet och rullade i Göteborg fram till 1997. Eftersom de har mycket gemensamt tog Arvid en tur till spårvagnsmuseet i Gårda.

– För att förbereda upphandlingen gick vi en vända till spårvagnsmuseet för att sammanställa originalritningarna av både M29 och M25 eftersom vagnarna har så mycket gemensamt. Dessa gamla, handritade ritningar visar verkligen vilket hantverk dessa vagnar är, avslutar Arvid.


Källa: Göteborgs spårvägar

Tipsa en vn Skriv ut





Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Ulefos
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se