Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Sea Li-ion – elektrifiering av sjöfarten


2022-11-18

Bild: Stena Recycling

Många rederier överväger batterier som drivkraft men det som står i vägen för många är tillgång på energi vid hamnen, de långsamma ladd-möjligheterna samt kapacitet och effekt för det. Motiverade av ambitionen att signifikant öka miljöpåverkan för en nyckelväg. Medlemmarna i Sea Li-ion projektet har tagit sig an utmaningen att fylla kunskaps gapen som kvarstår när det kommer till batterianvändning för fartygs drivkraft.

Det EU finansierade projektet Sea Li-ion har inrapporterats och avslutats. Den 16 november presenterades resultat och höjdpunkter på ett seminarium anordnat av Lighthouse – Swedish Maritime RD&I collaboration platform.

Medlemmarna i projektet har varit: Stena Rederi, Port of Kiel, DNV, Port of Gothenburg, Stena Recycling and BatteryLoop.

– Med prismodellen som nätägaren har måste vi få ned effektnivåerna och jämna ut energiutnyttjande. Ett energilager löser problemet och minskar effektavgiften samtidigt som vi kan stabilisera nätet, säger Per Wimby Projektledare på Stena Rederi.


Tillsammans har de uppfyllt fyra aktiviteter:
1: Design för ESS för hamnar.
2: Bedömning av återvinningspotential av litium-ion batterier.
3: Bedömning av elnätspåverkan av ESS.
4: Affärs-case för ESS i hamn.

Utöver aktiviteterna har flertalets workshops genomförts med flera av dem gällande risk- och säkerhetsbedömning av energilager i hamnmiljö. Samarbete har varit en nyckelaspekt och även Räddningstjänst och RISE har varit involverade i workshops.

Energikartläggning av hamnar har gjort i Göteborgs hamn, Kiels hamn och Karlshamn.

Ett affärs-case för el-färjor och energilager i hamnar utfördes på Göteborgs hamn. Resultatet visade att i nuläget finns det tillräckligt med effekt. Däremot möjliggör placering av ett energilagersystem att frigöra effekt för andra behov. Då energilagret endast behovs under få timmar per dygn för laddning av el-färjan, kan det vi andra tidpunkter på dagen stötta elnätet med andra tjänster. Att ladda en el-färja kräver 5% av Göteborgs totala elkonsumtion. I andra hamnar skulle ett energilager vara nödvändigt för att kunna möjliggöra laddning av en el-färja.

– Även om kapaciteten är tillgänglig i nuläget i Göteborgs Hamn så finns det en osäkerhet vad gäller tillgänglig kapacitet och effekt inom de kommande fem till tio åren, med tanke på den ökade elektrifieringen av samhället, säger Viktor Allgurén Head of Innovation på Göteborgs Hamn.


Källa: Stena Recycling

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se