Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Tre energibolag samarbetar för att elektrifiera tunga transporter snabbare


2022-12-14

Den 29/11 invigde blivande lastbilsföraren Isabella Sommerhall Mälarenergis första publika laddstation för tunga transporter. Nu bildar Mälarenergi, Öresundskraft och Jönköping Energi ett bolag för laddning av tunga fordon.
Bild: Lasse Fredriksson
Den 29/11 invigde blivande lastbilsföraren Isabella Sommerhall Mälarenergis första publika laddstation för tunga transporter. Nu bildar Mälarenergi, Öresundskraft och Jönköping Energi ett bolag för laddning av tunga fordon.

Tunga transporter behöver bli fossilfria om Sverige ska nå sina klimatmål senast 2045. Elektrifieringen går för långsamt och därför går nu tre stora energibolag tillsammans och bildar Gito Heavy Charging Solutions AB. Målet är att skapa en ledande nationell aktör för laddning av tunga fordon med fokus på depå- och destinationsladdning.

Bakom Gito står Mälarenergi, Öresundskraft och Jönköping Energi som tillsammans investerar 300 miljoner kronor i bolaget över tre år. De har samtliga lång erfarenhet av energisystem och laddinfrastruktur, en nödvändighet för elektrifieringen. Bolagen ligger i några av Sveriges mest logistiktäta områden och samarbetet i Gito kommer att ge fördelar för transportörerna som ofta verkar över regiongränserna.

– Idag finns inte tillräckligt med laddstationer för tunga transporter. Om elektrifieringen ska lyckas behövs denna storsatsning. Tillsammans med olika aktörer i branschen påskyndar vi nu utvecklingen och driver de hållbara lösningarna framåt, säger Fridolf Eskilsson, vd på Jönköping Energi.

Idag har de tre energibolagen åtta laddstationer for tunga fordon i drift eller under uppbyggnad vid transportleder och knutpunkter i Västerås, Jönköping och Helsingborg. Dessa stationer kommer så fort det är möjligt att föras över till Gito. Under 2023 ska bolaget bygga ut laddinfrastrukturen och etablera fler laddstationer för tunga transporter på platser som är viktiga för kunderna. Fokus ligger främst på privata och semipublika laddstationer vid depåer och transporternas destinationer i mellersta och södra Sverige.

– Alla tre ägarbolag har erfarenhet av att samarbeta med andra aktörer och bygga upp lokala laddstationer. I Gito samlar vi spetskompetens och skalar upp verksamheten för att erbjuda den infrastruktur och de lösningar som elektrifieringen kräver, säger Niklas Gunnar, vd på Mälarenergi.

Nu bjuder Gito in transportörer, åkerier, logistikcenter, transportköpare, markägare och kommuner till dialog och samarbete. Målet är att erbjuda helhetslösningar för varje kund och att bygga upp en regional samverkan som ger fördelar för alla parter.

– Vi ska finnas där våra kunder behöver oss och när de behöver oss. Det ger dem trygghet och möjlighet att elektrifiera sina flottor. De logistiska naven i mellersta och södra Sverige kan också behålla och stärka sina positioner. Det skapar arbetstillfällen och bidrar till lokal utveckling, säger Anders Östlund, vd på Öresundskraft.


Källa: Öresundskraft

Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se