Facebook


Instagram

ABB utrustar två nya fartyg i Ritz-Carlton Yacht Collection med Azipod® elektriska drivenheter


2022-05-06

Bild: Ritz-Carlton

ABB har tagit hem en order med Chantiers de l’Atlantique från Ritz-Carlton Yacht Collection för att tillhandahålla elektriska drivsystem och fjärrsupport av lyxkryssningsoperatörens kommande två megayachter. Fartygen är nummer två och tre i serien som inleddes med Ritz-Carlton Evrima, som tas i drift senare i år, och som också har ABB-teknik ombord.

Med en kapacitet på 456 passagerare kommer de båda yachterna att bli större än Evrima, som tar 298 passagerare, samtidigt som de bibehåller den exklusiva känsla och personliga service som utmärker Ritz-Carlton. Båda fartygen byggs av det franska varvet Chantiers de l’Atlantique, den första med leverans 2024 och den andra 2025.

– Ritz-Carlton Evrima inleder sin jungfruresa i augusti i år och erbjuder en skräddarsydd upplevelse till sjöss ombord på en lyxig megayacht som är specialbyggd med högsta standard, säger Douglas Prothero, Chief Executive Officer på Ritz-Carlton Yacht Collection.
– Vi förlitade oss på att ABB kan tillhandahålla en framdrivningsteknik för våra fartyg med högsta nivå på service och kunnande. Vårt framgångsrika samarbete med företaget har gjort oss övertygade om att anlita deras expertis igen för att utrusta våra kommande systerfartyg, som kommer att erbjuda samma höga standard som Evrima.

– Vi har valt att arbeta tillsammans med ABB i det här projektet på grund av deras dokumenterade erfarenhet att tillhandahålla toppmodern teknik till högklassiga fartyg och deras oöverträffade förmåga att stötta skeppsvarv med komplexa uppdrag, säger Arnaud Le Joncour, Program Director på Chantiers de l’Atlantique.
– ABB är en långsiktig partner med stort förtroende och vi är glada över att kunna utvidga vårt samarbete till ett nytt fartygssegment, där vi utnyttjar Azipod-drivenheterna. Det är ett viktigt projekt för alla parter och vi ser fram emot resultatet.

Avgörande för att tillgodose kraven på effektivitet, säkerhet och passagerarkomfort hos de nybyggda fartygen à 46 750 bruttoregisterton blir de båda ABB Azipod®-drivenheterna som har en sammantagen framdrivningskapacitet som överskrider den hos Evrima med 4,4 MW. Utöver Azipod®-enheternas förmåga att minska bränsleförbrukningen med upp till 20 procent jämfört med ett konventionellt framdrivningssystem möjliggör de exakt, effektiv manövrering med låga vibrationer och minimalt buller för optimal komfort ombord.

– ABB Azipod® drivsystem har servat kryssningsmarknaden i över 25 år och ger oöverträffad manövrerbarhet och effektivitet till många olika typer av fartyg, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports.
– Det är den idealiska lösningen för operatörer som Ritz-Carlton Yacht Collection, vars höga standard för service och komfort ombord för gästerna matchas av Azipod®-systemets prestanda.

ABB ska också tillhandahålla fjärrkontrollsystem för manövrering av Azipod-enheterna från bryggan. Mjuka köregenskaper, fjärrövervakning och förebyggande underhåll stöttas av ABB Ability Remote Diagnostics System på fartygen.


Källa: ABB

Skriv ut



Tommy Wreeth, Förbundsordförande.
Tommy Wreeth, Förbundsordförande.

Transports blockad i svenska hamnar kvarstår

Transportarbetareförbundets blockad i svenska hamnar kvarstår som den är till och med den 31 maj 2022.
– Hittills har Transports blockad inte fått några invä...

Läs mer
Zinga
Sigrid på väg från Oskarshamn, som är hennes hemmahamn.

Minskat klimatavtryck med ny bränslemix

SKB:s transportfartyg m/s Sigrid kommer att börja köras med en inblandning av tio procent...

Läs mer
Zugol 550


Godsvolymerna ökar i Göteborgs hamn – ingen påverkan av Rysslands invasion av Ukraina

Det globala logistiksystemet är hårt ansatt och fortsatt påverkat av olika typer...

Läs mer
Vattenfall


ABB utrustar två nya fartyg i Ritz-Carlton Yacht Collection med Azipod® elektriska drivenheter

ABB har tagit hem en order med Chantiers de l’Atlantique från Ritz-Carlton Yacht...

Läs mer
Den östra hamninfarten planeras som en länk mellan hamnen och det nationella vägnätet, väg E6/ E22, via en östlig och västlig ringväg.

Beslut om östlig hamninfart klubbat i kommunfullmäktige

Detaljplanen på en evakuerings- och angreppsväg samt östlig hamninfart fick...

Läs mer


Ny avgångsplats för M/S Dessi i Tullhamnen

Vecka 20 börjar Kalmarsundstrafiken med cykel- och pendlarfärjan M/S Dessi att köra...

Läs mer


Mest lästa












gardenor
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se