Facebook


Instagram

Den första mobila Konecranes Gottwald Generation 6-hamnkranen till Italien


2021-12-01

Konecranes Gottwald ESP.8-hamnkran.
Bild: Konecranes
Konecranes Gottwald ESP.8-hamnkran.

Terminalen San Giorgio S.r.l. (TSG) har beställt en ekoeffektiv mobil Konecranes Gottwald ESP.8-hamnkran till sin terminal i Genua, Italien. Beställningen bokades i november 2021 och levereras i juni 2022. Kranen är den första i Generation 6 som går till Italien.

TSG grundades 2006 och har blivit den största multifunktionella terminalen i Genua, den mest trafikerade hamnen i Italien. Den är utrustad för att hantera alla slags gods inklusive containrar, styckegods, projektlast, yachter, stål och Ro-Ro. Terminalen ingår i Autosped/Gavio Group, ett ledande italienskt logistikföretag. Terminalen har ett antal intermodala järnvägs- och väganslutningar till destinationer över hela landet. 

– Vi använder redan två mobila Konecranes Gottwald Generation 5-hamnkranar i Genua, och de har alltid överträffat våra förväntningar. Därför är vi stolta över att vara den första kunden i Italien som beställer en ny Generation 6. Vi ser fram emot hur kranen, med dess förbättrade prestanda och tilläggsfunktioner, hanterar containrar och last vid vår terminal , säger Maurizio Anselmo, vd för TSG. 

Innovativa digitala funktioner och en bränsleoptimerad dieselgenerator gör att kranen följer EU Stage V-utsläppsstandarderna och Italiens nationella plan för Industri 4.0, en statlig strategi som uppmuntrar industriell innovation. Kranen kommer att ha inbyggd beredskap för extern strömförsörjning, så konvertering till eldrift blir lätt när resurserna så tillåter. Ett ytterligare serviceavtal säkerställer att kranarna förblir i gott skick och ger TSG maximal drifttid. 

– Vi har ett starkt partnerskap med TSG. Genom denna nya beställning kan TSG dra nytta av den fulla potentialen hos Generation 6-kranen i sin verksamhet. Beställningen visar också värdet av vår ständiga produktutveckling, där vi fortsätter att förbättra produktiviteten, tillförlitligheten och bränsleeffektiviteten i våra kranar, säger Gino Gherri, Regional Sales Manager, Konecranes Hamnlösningar. 

Den beställda Generation 6-kranen är en mobil Konecranes Gottwald ESP.8-hamnkran med en arbetsradie på 54 m och en kapacitet på 150 ton. Den är en naturlig efterföljare till de två Generation 5-kranar som redan finns på plats, med kraftfullare kurvor för lyftkapacitet som ger förbättrad prestanda och högre klassificering för containerhantering. Detta dubblar kranens livslängd vid hantering av containrar. 


Källa: Konecranes


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se