Facebook


Instagram

Eckerö Linjen miljon-investerar i egna hamnar för framtida fartyg


2017-09-18

Eckerö Linjens ledningsgrupp, fr.v. personaldirektör Lasse Karlsson, marknadsdirektör Maria Hellman-Aarnio, befälhavare Lars Nordström, intendent Jonny Karlström, trafikdirektör Stefan Granskog, VD Tomas Karlsson, business controller Britt Söderlund.
Bild:Eckerö Linjen
Eckerö Linjens ledningsgrupp, fr.v. personaldirektör Lasse Karlsson, marknadsdirektör Maria Hellman-Aarnio, befälhavare Lars Nordström, intendent Jonny Karlström, trafikdirektör Stefan Granskog, VD Tomas Karlsson, business controller Britt Söderlund.

M/S Eckerö
Bild:Eckerö Linjen
M/S Eckerö

I april 2017 godkände ÅMHM, Ålands miljö- och hälsoskyddsmyndighet, Eckerö Linjens anhållan om att få fördjupa hamnen i Eckerö, Berghamn, dit rederiets fartyg anlöper. Det handlar om cirka 6 000 kubikmeter berg som ska sprängas och cirka 5 000 kubikmeter muddermassor som skall flyttas upp till piren utanför hamnen. Hamnbassängens djup är idag 6,5 meter och skall ner till ett djup på 8,5 meter. Hela projektet beräknas pågå i två år och arbetet kommer att utföras av Eriksson Bygg Ab.


– Orsaken till att arbetet pågår under så lång tid är dels att vi endast får utföra muddringsarbetet under perioden 1 september – 15 april och dels att hela arbetet skall ske samtidigt som trafiken pågår, förklarar trafikdirektör Stefan Granskog.

När man har arbetet klart i Berghamn kommer man även att göra förstärkningar och anpassningar i kajen i Grisslehamn, men när det arbetet påbörjas är ännu inte fastställt.

- Den totala investeringen i våra hamnar landar på drygt 95 miljoner kronor, där merparten investeras i Berghamn. Det här är ett bevis på att både vi och våra ägare starkt tror på en fortsatt trafik mellan Eckerö och Grisslehamn, säger VD Tomas Karlsson.

- Det finns ingen fastställd tidpunkt för ett nytt fartyg. Som tidigare informerats är det dock mycket troligt att nästa fartyg som Rederi Ab Eckerö köper är ett fartyg som är större än nuvarande M/S Eckerö och anpassat för vår trafik mellan Eckerö och Grisslehamn. Om det sedan handlar om ett nytt fartyg, eller ett bättre begagnat, är för tidigt att säga. Men när den dagen kommer så skall vi ha våra hamnar anpassade för det nya fartyget, tillägger Karlsson. 



Källa: Eckerö Linjen


Tipsa en vn Skriv ut



Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) årliga säkerhetskonferens – ett globalt forum där hamnoperatörer från hela...

Läs mer
Zinga


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Ulefos
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
Vattenfall
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer
Zugol 550


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Ö...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se