Facebook


Instagram

Godsvolymerna ökar i Göteborgs hamn – ingen påverkan av Rysslands invasion av Ukraina


2022-05-09

Bild: Göteborg hamn

Det globala logistiksystemet är hårt ansatt och fortsatt påverkat av olika typer av störningar. Medan restriktioner lättar i stora delar av världen, drabbas Asien av tunga lockdowns med globala följdeffekter. Rysslands invasion av Ukraina påverkar Europa och övriga världens handel med framför allt energiprodukter. Men i Göteborgs hamn fortsätter volymerna att öka. Det visar hamnens volymsammanställning för det första kvartalet 2022.

Den ryska handeln via Göteborgs hamn är historiskt sett mycket liten – under 2021 utgjorde det rysslandsorienterade godset mindre än 0,5 procent av hamnens hanterade godsmängd. Avsaknaden av ryska fartyg sedan Rysslands invasion av Ukraina har därmed inte inneburit någon negativ påverkan på hamnens volymer under det första kvartalet 2022. I stället har volymerna ökat.

Tillsammans med hamnens terminaloperatörer och de varuägare som använder hamnen har man även kunnat hantera följdeffekterna från pandemins första två år, såväl som den senaste vågen som lett till nedstängningar i bland annat världens största hamn, den i Shanghai.

– I slutändan är Göteborgs hamns ökade godsvolymer ett resultat av exemplarisk hantering i alla led, från det att fartygen anländer i hamnområdet till det att de lämnar. När förhållandena är svåra och fartyg anlöper oregelbundet krävs extraordinära insatser av alla inblandade, både på sjö- och landsidan. Det är summan av dessa insatser vi nu ser svart på vitt, säger Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn AB.

På containersidan ökade volymerna i Göteborgs hamn för sjätte kvartalet i följd. 212 000 containrar (TEU*) hanterades under det första kvartalet 2022 vilket innebär en ökning med fyra procent. Det är också den högsta totalsiffran för perioden januari-mars sedan 2014.


Järnvägen ökar – och avhjälper rysslandseffekter

En nyckelkomponent i en välfungerande hamn är flödet mellan hamn och inland. I Göteborgs hamn transporteras cirka 60 procent av containergodset som går över kaj på järnväg till eller från hamnen. Den höga andelen ger en stor klimatfördel och bidrar även till att rådande chaufförsbrist inte påverkar i Göteborg som i andra hamnar. Tillgången på lastbilschaufförer i Europa har påverkats negativt av pandemin, såväl som av Rysslands invasion av Ukraina.

Under 2021 har flera nya godstågspendlar introducerats i hamnen, samtidigt som befintliga pendlar fått fler avgångar och ökat i volym. Det syns i siffrorna för första kvartalet 2022 då 126 000 TEU transporterades på järnväg, vilket för perioden är den högsta siffran i hamnens 400-åriga historia.


Ökning på roro, passagerare, kryssning och energi – men färre bilar
Hamnens intraeuropeiska rorotrafik – den som tar rullande gods till och från Storbritannien, Danmark, Tyskland och de centraleuropeiska hubbarna Gent och Zeebrugge i Belgien – ökade med fem procent under årets första kvartal då 147 000 roro-enheter lastades eller lossades.

67 000 hanterade bilar under årets första kvartal är en mycket bra siffra historiskt sett men en minskning med sju procent gentemot samma period förra året som var mycket stark.

På passagerarsidan inom färjesegmentet syns en tydlig positiv effekt av lättade reserestriktioner. Passagerarna har börjat hittat tillbaka till färjorna – 185 000 passagerare innebär en ökning med 177 procent, men är ännu inte nära normalläge.

Kryssningssäsongen kom i gång tidigare i år än i fjol hamnen, också det tack vare lättade restriktioner. Två anlöp genomfördes under första kvartalet.

Eftersom väldigt små volymer av energiprodukter från Ryssland hanteras i Göteborgs hamn historiskt sett har den totala avsaknaden av rysk produkt inte inneburit något bakslag för hamnens energivolymer. I stället har den hanterade volymen ökat något, från 5 miljoner ton till 5,3 miljoner ton under årets första kvartal – en ökning med fem procent jämfört med förra året.


Källa: Göteborgs hamn

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se